Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oilburner
Hmmm!
Før jeg bestillte min bil så funderte jeg en stund på om jeg skulle strunta i hela stereo'n/nav osv og ta samma summa til en vanlig radio butikk og få montert en musik annleggning der. Sikker på at man kan få en mye bedre utrustning før dem pengene man må legge ned til volvo for hele annleggningen med RTI,sub,premium sound og cd skifter. Men dum som jeg var(kan det se ut for i denna tråd i allafall) så la jeg alikevell i dessa pengar i volvos originale grejor.
Den linken som var til instruktions boka for V70/Xc70 var ikke dum men har du linken til manualen for XC60 også??
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Sådär - då har jag skickat över ca 5 gig till mitt 16-Gig USB.

Att bara köra synk-funktionen rakt av från mediaplayer var ingen höjdare då mediaplayer lägger upp en mapp för varje artist och undermappar för varje album. Då jag har ca 1000 låtar men med många olika artister så hamnade jag på 750 mappar vilket mycket riktigt var mer än mjukvaran i bilen klarade. Att bara ta bort albuminfon i Wiondows medieplayer blev inte heller bra då alla albummappar i stället fick "okänd artist" som namn.

Blev till att manuellt redigera mapparna och sedan skapa en backup för att inte ha jobbet ogjort. Någon annan som vet ett enklare sätt? Tips mottages tacksamt :-)

Nu ligger jag på ca 350 mappar (artister) och ca 1.000 låtar på USB:t. Har alltså 150 mappar till godo och 15.000 låtar till. Härligt!
Användarvisningsbild
av Nolltrefem
Halloj,
Har beställt en V70 2,5 FT AFV för leverans i mitten av mars. Jag tänkte från början beställt den med CD-växlare men blev avrådd av säljaren på Rejmes, då HP-anläggningen har anslutning för både Ipod & USB och blev rekommenderade att istället införskaffa en Ipod och ladda ner mina CD på den.
Min frågor är om jag måste köpa en "äkta" Ipod eller om jag kan köpa en billigare MP3 spelare av annat fabrikat och att den ändå funkar fullt ut? eller om ni rekommenderar Ipod och isåfall vilken modell?

Tack på förhand!

//Nolltrefem
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hmmmm...är det I-podkontakt eller menade försäljaren Aux-ingången? Om han menade Aux-ingången så kan du bara spela upp från I-poden men inte styra den via bilens kontroller. Jag har high performance men det är ingen I-podkontakt i den. Bara aux-ingång och USB. Men varför inte ett USB när du har den ingången? Jag köpte ett 16 gigs USB för ca 300 spänn på Biltema och har lagt upp all musik direkt på det. Det är fyllt med ca 1.100 låtar för tillfället och är inte ens halvfullt. Med USB:t styr du allt från bilens rattkontroller. Billigt, snabbt och enkelt och ingen I-pod eller mp3-spelare att ladda.

Att säljaren avrådde dig från CD:n förstår jag. De är mycket långsammare än USB:t och skivorna är känliga för repor etc och även om du knökar växlaren full så får du max in ca 700 låtar.
Ett USB-uttag. Men där kan du plugga in en iPod om du vill. Man använder dator-/laddkabeln till iPoden som man pluggar in i USB-uttaget i bilen. Sen kan man styra den via stereon i bilen.

Givetvis går det även att plugga i ett USB-minne i det uttaget.

Ang antal låtar med cd-växlaren. ca 700mb per skiva och vare låt är ca 3,5mb stor - 700/3,5 = 200. 200 X 6 = 1200 låtar.
Användarvisningsbild
av Nolltrefem
Emil och XC90 tack för era svar :)
Luddigt skrivet av mig..., men precis som XC90 skriver så menar jag att Ipoden/MP3:an ska anslutas i USB uttaget för att kunna använda dess fulla potential med(som jag förstått), laddning och spellistor. Frågan är alltså om detta gäller enbart när man använder original Ipod eller även om man har ett annat fabrikat? Annars verkar det ju som Emil beskriver användandet av ett direkt pluggat USB-minne som väldigt lockande. Får du alla låtarna bara rakt upp och ner eller kan du göra spellistor?

//Nolltrefem
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Spellistor funkar tyvärr inte med USB:t. Jag har i stället valt att lägga dem i kataloger efter kategori. Men det är så billigt och enkelt att hantera och lägga till låtar etc så jag har aldrig brytt mig om att skaffa en Mp3-spelare. Dock intresserad av er som har erfarenheter av dessa.

Kring utrymmet så ligger jag nog på ca 5-6mb/låt i snitt. Minst 192/256Kbit/sek på det mesta. Jag hade CD-växlaren på min förra bil och fick max in ca 110 mp3-låtar/skiva.
D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta? Jag har[…]

Bakom handskfacket.

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]