Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rapportera vad som var felet när det blivigt löst.

Kanske bara en lite skitsak som en liten obetydligt givare någonstans som har lite glappkontakt i kontakten mot CAN-bussen så hel bussen får tuppjuck av störningarna och då ballar ju allt ur som är kopplat till bussen.

När dessa "buss bilar" harfått några år på nacken så kommer det nog att hända ofta. Och för att fixa skitsakerna kommer det behövas nätverksanalys-apparater.
Ok, klart jag återkommer med besked. Moderna bilars elektronik är inte att leka med. Inget man hobbymeckar med i alla fall.

Skicka fram en gammal Volvo eller en Merca W124 från 80-tidigt 90-tal. Där kan man ju faktiskt både felsöka och fixa det mesta själv.

I många moderna bilar måste man ju lämna på service för lampbyte tex?
XC90_Executive skrev:
Thho skrev:I många moderna bilar måste man ju lämna på service för lampbyte tex?
Gäller i princip alla utom Volvo! :-)-)
Ja det stämmer nog. Kan iofs inte påminna mig att jag någonsin bytt en lampa i en modern bil men så har jag kört med Xenon så länge jag kan minnas och dom håller väl ett år eller två och sen byter jag vanligtvis bilen.
Thho skrev:Ja det stämmer nog. Kan iofs inte påminna mig att jag någonsin bytt en lampa i en modern bil men så har jag kört med Xenon så länge jag kan minnas och dom håller väl ett år eller två och sen byter jag vanligtvis bilen.
Jag har kört med xenon sen typ 2001. Har aldrig behövt byta. Har iofsig haft bilarna absolut max i 2 år/~3000mil! :)

Men skyltbelysningen slocknade på S80in förra veckan. Tar ca 15 sekunder per sida att byta! :-)-)
Har haft min V70N i 6år. 20000 mil. Aldrig bytt Xenon.
VolvoB20 skrev:Mina original höll i 5000 mil.

Men det var väldigt off-topic för denna tråden.

Nu hoppas vi du får fart på bilen igen snart.
Ja lite OT blev det. Så de kan gå :-)

Har faktiskt inte ringt och klagat på att Bilia i Vinsta inte orkar titta på min bil före den 10:e. De é ju sommar och sol och jag orkar inte bli arg.

Mer OT: Ägnade istället några dagar åt att bygga trädgårdsmöbler och odlingslådor till köksträdgården. 4 st 260x90x65cm i tryckt trä blev det. Bark i gångarna mellan och bender Antik marksten runt hela baletten med en 5 cm grusrand närmast lådorna för dränering. Går i 25-28 st 50 literssäckar med jord/gödsel i varje låda:-(

Här ska odlas grönsaker, kryddväxter, jordgubbar och annat gott.
Thho skrev: Mer OT: Ägnade istället några dagar åt att bygga trädgårdsmöbler och odlingslådor till köksträdgården. 4 st 260x90x65cm i tryckt trä blev det. Bark i gångarna mellan och bender Antik marksten runt hela baletten med en 5 cm grusrand närmast lådorna för dränering. Går i 25-28 st 50 literssäckar med jord/gödsel i varje låda:-(

Här ska odlas grönsaker, kryddväxter, jordgubbar och annat gott.
:-)-)
Ringde Bilia Vinsta idag. Bilen var fixad.

Verkstadskillen jag pratade med undrade om jag eller någon annan gjort något med bilen som involverade jobb i säkringsboxen. Inte vad jag vet svarade jag, varför undrar du?

Då förklarade killen att säkringsboxen eller något i den (kommer inte ihåg vilket) satt löst och det blixtrade lite över allt då dom testade bilen. Någon/några bultar/skruvar (mkt viktiga enligt honom) saknades helt enkelt.

Felet kunde inta ha uppstått spontant eller plötsligt utan det var en mekanisk påverkan och bilen borde enligt honom inte att ha gått att köra alls efter det att boxen/prylen lossnat vilket den gjorde då bulten/skruven togs bort.

Nämnde då att jag hittat en bult/skruv vid skärmkanten i motorutrymmet(vid säkringsboxen) då jag vid ett tillfälle bytte säkringen till cigguttaget. Dottern råkade släppa ner en 50-öring i uttaget vid armstödet fram (korkad konstruktion att placera uttaget precis vid småprylfacket + att dragluckan inte går att stänga då man har mobilladdare ansluten). Jag påtalade det om skruven för Bilia då jag fick min Bluetooth uppgraderad men dom kunde givetvis inte säga var skruven kom ifrån.

Han frågade vidare och det enda jag kunde komma på som skulle kunna involvera säkringsboxen var monteringen av extraljus som gjordes av Bilia Haga Norra i samband med leverans. Kunde kanske ha hänt då var verkstadskillens kommentar. Han hade aldrig hört talas om något liknande i alla fall.

Uppfattade det som att det fanns en notering i Bilias servicesystem om att jag frågat om skruven/bulten vid BT-uppgraderingen, men hur som helst så gick allt på garantin.

Har inte hämtat bilen än då jag kom på att det var lika bra att dom gjorde service när bilen ändå stog på verkstad och den faktiskt gått 40 mil över gränsen (3000 mil). Ska fråga lite mer då jag hämtar bilen senare i veckan.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]