Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Petzzon skrev:Min tolkning är att 2,4D 163HP är samma gamla motor som innan som av någon konstig anledning finns kvar.
Bränsleförbrukning samt utsläpp är högre än för D5 210Hp. Alla har 420Nm dom nya dock vid 1500 Rpm den gamla först vid 1750Rpm

Varför finns den???

Nä jag vill ha 2,4D 175 Hp med AWD

//Peter
Nej, 2.4D AWD (163) är exakt samma motor som nya D5, dvs med dubbelturbo, fast med en annan optimering.

Och jag har fattat det precis som Funk, 2.4D FWD (175, enkelturbo) är en vidareutvecklad motor från den gamla D5:an, medan 2.4D (163) och D5 är helt nya.
av Lövet
Jag hittar inte vart jag läste det men projektledaren för 2,4D och D5 uttryckte det som att 2,4D 175 är samma som D5 205 fast med enkelturbo. Tror det var i Teknikens Värld jag läste det. Han menade att motorn egentligen inte fanns med i planeringen men att man kunde utveckla den "mer eller mindre gratis" på grund av allt arbete man gjort med nya D5an. Detta motsäger ju att 175an skulle vara baserad på gamla D5an?
av XCThord
andreas_lofgren skrev:Jag hittar inte vart jag läste det men projektledaren för 2,4D och D5 uttryckte det som att 2,4D 175 är samma som D5 205 fast med enkelturbo. Tror det var i Teknikens Värld jag läste det. Han menade att motorn egentligen inte fanns med i planeringen men att man kunde utveckla den "mer eller mindre gratis" på grund av allt arbete man gjort med nya D5an. Detta motsäger ju att 175an skulle vara baserad på gamla D5an?
Jag frågade min ÅF som sa precis samma sak. Nya 2,4D är, precis som nya D5, en ny motor.
av Hertz
Att alla tre är nya motorer är precis den information jag också fått. Enligt uppgift var 163hk ursprungligen aldrig tänkt för sverige, anpassades för länder med speciella skatteregler rörande effekt.

/Henrik
av Petzzon
Kankse 3 helt nya motorer då...... Det kostiga är att Rica uppger att alla får 240Hp efter uppgradering, låter ju konstigt borde va högre effektuttag på dom med dubbla turbo.
Skall bege mig till handlaren idag så får vi se vad han säger.
Petzzon skrev:Kankse 3 helt nya motorer då...... Det kostiga är att Rica uppger att alla får 240Hp efter uppgradering, låter ju konstigt borde va högre effektuttag på dom med dubbla turbo.
Nja, så är det inte riktigt. Det sitter en stor och en lite mindre turbo. Det ger inte mer effekt utan gör att man får effekt/vrid över ett större register.
Användarvisningsbild
av Funk
För att förtydliga lite... den nya 175:an är inte identisk med den gamla D5. då den har nya spridare och liknande.

/Thomas
av Petzzon
XC90_Executive skrev:
Petzzon skrev:Kankse 3 helt nya motorer då...... Det kostiga är att Rica uppger att alla får 240Hp efter uppgradering, låter ju konstigt borde va högre effektuttag på dom med dubbla turbo.
Nja, så är det inte riktigt. Det sitter en stor och en lite mindre turbo. Det ger inte mer effekt utan gör att man får effekt/vrid över ett större register.
Vet att det är olika stora turbo som används, det jag dock skrev var att Rica Tuning påstår på deras hemsida att alla 3 motorerna skulle ge samma effekt efter uppgradering vilket låter konstigt då hårdvaran skiljer sig åt.

Talade även med volvo handlaren i uppsala idag han påstod att det var samma gamla 163 hästars version som tidigare, men han kanske inte hade full koll.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]