Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#304414
VolvoB20 skrev:
riha skrev:Du skriver väldigt ofta att du drar ett 2-tons hästboogie släp i dina förbrukningsinlägg.
Kör ni då alltid lastat med två hästar eller?
Annars är det ju inte 2 ton som dras runt utan kanske bara750-800 kg som släpet väger.

Jag har också ett 2-tons hästboogiesläp, Boj, men det betyder inte att det är 2 ton jag drar runt på hela tiden, som oftast är det en häst (+500-600kg) eller fullastat med hö (vilket blir runt 2 ton i slutändan).
Det var blandat, två stora hästar och stor häst + föl.

Jag har dock kollat noga och det drar faktiskt mindre ju mer jag lastar, allra mest drar släpet helt tomt, det beror på att då kan jag köra fortare, gasa hårdare och bromsa senare än med hästarna i. Allra snålast går det med Häst + föl i för då får man köra riktigt mjukt.

Att jag skriver 2-tons boggie är för att man ska få en uppfatning om släpstorleken, det går faktiskt att väga in släpet på 2,5 ton om man vill så det är rätt rejält, det är ett gammalt Ifor-Williams.

Ok, tackar.

Det var mest det att det oftast lät som att du alltid körde med 2 ton totalvikt bakom bilen.
#304589
Har en 2.4D 2008
Testade köra landsväg och nolla trippen, nolla snitt förbrukningen, körde 20 km och kollade.
Kankse lite orättvist, då det ej var exakt samma sträcka (backar etc)
Men min drog så här
90 km/h 0,55 l/mil
100 km/h 0,58 l/mil
120 km/h 0,72 l/mil
140 km/h 0,85l/mil
#305065
XC90_Executive skrev:Bara som jämförelse kan jag säga - V50 DRIVe, 5 personer och fullastat bagage, 20 mil motorväg (120-130km/h) + lite annat = 0,54l/mil.
Åhhh vad jag väntar på min V50 DRIVe S/S.... Känns som rena sparbössan jämfört med min nuvarande V70II 2.0D :-O)
Ny förbrukning: Piteå-Umeå med medelfart 89Km/h och fullastad 0,64l/mil :???:

//Henrik
#307725
Har varit en tur med min V70 II 2.0D-08 nere i Europa. Körde 553 hårda mil. Mycket autobahn med 120-140 normalfart och mycket Alpkörning bla Grossglockner.
Har en snittförbrukning på alla mil på 057 (färddator) och 059 verklig förbrukning.Visserligen på Europadiesel men ändå en bra siffra. Mycket nöjd med bilen
2.0 an med den sexväxlade lådan är helt perfekt där nere. Vet någon vad det är för skillnad mellan de två dieselkvaliteterna som finns där nere och vilken
man ska tanka i en ny bil.
#307827
henka35 skrev:
XC90_Executive skrev:Bara som jämförelse kan jag säga - V50 DRIVe, 5 personer och fullastat bagage, 20 mil motorväg (120-130km/h) + lite annat = 0,54l/mil.
Åhhh vad jag väntar på min V50 DRIVe S/S.... Känns som rena sparbössan jämfört med min nuvarande V70II 2.0D :-O)
Ny förbrukning: Piteå-Umeå med medelfart 89Km/h och fullastad 0,64l/mil :???:

//Henrik
Umeå-Piteå efter alla hastighetsgränser och med ECO-driveing: 0,55 :-)-)
#307875
henka35 skrev:
henka35 skrev:
XC90_Executive skrev:Bara som jämförelse kan jag säga - V50 DRIVe, 5 personer och fullastat bagage, 20 mil motorväg (120-130km/h) + lite annat = 0,54l/mil.
Åhhh vad jag väntar på min V50 DRIVe S/S.... Känns som rena sparbössan jämfört med min nuvarande V70II 2.0D :-O)
Ny förbrukning: Piteå-Umeå med medelfart 89Km/h och fullastad 0,64l/mil :???:

//Henrik
Umeå-Piteå efter alla hastighetsgränser och med ECO-driveing: 0,55 :-)-)
Jag har kört samma sträcka t o r (eller nästan, det var Umeå-Luleå) med min på 0,69 verklig förbrukning.
#308611
Hemma från medelhavs-semestern och det blev rätt många mil, nästan 550 mil och totala förbrukningen slutade på 0.74 l/m uppmätt vid pumpen över hela sträckan.

Kanske inte så imponerande men motorn fick väl jobba en hel del då det ju trots all är en tung 4-hjulsdriven XC som ska dras fram. På autobahn blev det väl mest 140-180 km/h, sen körde vi 6-7 bergspass på mellan 2000-3000 meter (har pippi på klättra i berg med bilarna, snart har vi kört alla bergspass som finns), denna gång blev det Col de Faucille, Grimsel, Furka, Col du Lautauret, Col du Galibier, col de Vars, osv. Som varmast var det +38 så ACn fick ju jobba rätt duktigt med.

Har nu kört 1000 mil på 8 veckar med bilen och jag märker att min nya XC70II 205 drar ca 20% mer än min förra V70N 185 AWD. Det får man väl tillskriva aerodynamiken som är som en ladugårdsvägg på nya V70 och tyngden som är som en volvo BM traktor i gjutjärn. Gamla V70N var ju mindre, lättare och bra mycket "halare" i luftmotståndet.

Men jag är ändå extremt nöjd, 0.74 är ju väldigt lågt tycker jag även om förra medlehavsrundan slutade på 0.61 i min förra V70N D5 185 AWD.
#308640
VolvoB20 skrev: Men jag är ändå extremt nöjd, 0.74 är ju väldigt lågt tycker jag även om förra medlehavsrundan slutade på 0.61 i min förra V70N D5 185 AWD.
Jag tycker det är en bra förbrukning med tanke på att du numera även kör en XC70 vilket du inte gjorde förut. Jag tror även att din förbrukning kommer att sjunka. På min bil har den sänkts markant med milen. Det är betydligt lättare att köra den snålt om man vill nu när det passerat över 1400 mil.
#308644
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Men jag är ändå extremt nöjd, 0.74 är ju väldigt lågt tycker jag även om förra medlehavsrundan slutade på 0.61 i min förra V70N D5 185 AWD.
Jag tycker det är en bra förbrukning med tanke på att du numera även kör en XC70 vilket du inte gjorde förut. Jag tror även att din förbrukning kommer att sjunka. På min bil har den sänkts markant med milen. Det är betydligt lättare att köra den snålt om man vill nu när det passerat över 1400 mil.
Visst, jag är mycket nöjd, tror inte jag hade åkt en droppe snålare om jag hade gasat runt lika hårt på autobahn eller i alp-passen men en BMW/Mercedes/Audi 4-wd SUV med +200 hk.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 35

Hade loss knappen och mätte på den oc[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]