Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JHg
MattiasD skrev:Diesel produceras knappast i detta land heller.
Ack du okunnige...

http://www.preem.se/templates/page____1238.aspx
Senast redigerad av 1 JHg, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
JHg skrev:
MattiasD skrev:Diesel produceras knappast i detta land heller.
Ack du okunnige...

http://www.preem.se/templates/page____1238.aspx

http://www.preem.se/default____1206.aspx
Raffinaderier ja, men vart kommer råvaran ifrån? Trodde de var självklart? :roll: Men samma logik kan jag påstå att all E85 produceras i Sverige.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av greenbay
Att dieseln förbrukar betydligt mindre bränsle, samt släpper ut mindre koldioxid spelar en "viss" roll, då bilen skall säljas i framtiden, även det faktum att körsträckan per tankning dubbleras med dieselmotor är en klar positiv effekt.
/greenbay
av JHg
MattiasD skrev:Raffinaderier ja, men vart kommer råvaran ifrån? Trodde de var självklart? :roll: Men samma logik kan jag påstå att all E85 produceras i Sverige.
Och för att slänga mer bränsle på denna brasa:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article4444103.ab

Det är inget pesonligt, så ta det inte på det viset är du snäll!
Vi alla har rätt till vår egna åsikter och det respekterar jag. Detta är min...
av MattiasD
JHg skrev:
MattiasD skrev:Raffinaderier ja, men vart kommer råvaran ifrån? Trodde de var självklart? :roll: Men samma logik kan jag påstå att all E85 produceras i Sverige.
Och för att slänga mer bränsle på denna brasa:
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article4444103.ab

Det är inget pesonligt, så ta det inte på det viset är du snäll!
Vi alla har rätt till vår egna åsikter och det respekterar jag. Detta är min...
Hade varit intressant att veta vad både Collin och du har tänkt sig för alternativ. Diesel och Bensin kommer att ta slut någon gång, och vad händer vid nästa högkonjunktur, låt oss anta att Diesel och Bensin kostar 15-20 kr litern?
av JHg
Syntet diesel! Det "bästa" av 2 världar...

Framställt av förnybart material och med den bräsnlesnålhet som en dieselmotor innebär.

Jag personligen undrar hur mycket olja och kol det går åt när de framställer etanolen, den som framställs utanför Sveriges gränser. För inte har väl alla de länderena en väl utbyggd energiproduktion av förnybara enerikällor så som vind och vattenkraft...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MattiasD skrev:Hade varit intressant att veta vad både Collin och du har tänkt sig för alternativ. Diesel och Bensin kommer att ta slut någon gång, och vad händer vid nästa högkonjunktur, låt oss anta att Diesel och Bensin kostar 15-20 kr litern?
Jag har en stark övertygelse att varken Bio-diesel eller Etanol är framtiden, låt mig förklara varför.

Vid båda dessa odlar man grödor (sockerrör, majs, vete, raps etc), man tar sedan bara tillvara en bråkdel av växten som tex fröet, växtsaften eller oljan, sedan ska den jäsas och destileras. Bara några % av växten blir alltså bränsle, i Sverige skulle vi behöva använda 100% av alla åkrar för att köra fordonen på.

Men vid FT diesel (syntetisk diesel) tar man hela råvaran (halm, grönfoder, säden, skogsavfall etc) och förgasar detta och katlayserar sedan ut detta till synetisk diesel.

Summan är att man får ut 10 ggr så mycket på samma areal och vi skulle kunna vara själförsörjande på fordonsbränsle i Sverige och ändå bara behöva utnyttja en bråkdel av arealen i Sverige.

Tyskarna körde sitt land på FT-diesel under andra världskriget då man blev avstängda från mellanöstern, då använde man Kol som råvara i porcessen, men det går lika bra med förnyelsebar råvara som tex skogsvfall, energiskog, jordbruksavfall osv....

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av bilgalen
För att jag över huvud taget ska överväga en etanolbil måste det komma effektivare motorer. Det säger sig själv att det inte är något miljövänligt att åka runt med bilar som drar 30-40% mer bränsle än en vanlig bensinbil. All bränsle måste ju produceras och transporteras. Vi får tacka högre makter att den här etanolboomen svalnade ganska snabbt!

Men undrar hur andrahandsvärdet på en V70 2,5FT med automat blir :lol:
Användarvisningsbild
av StringerBell
bilgalen skrev:För att jag över huvud taget ska överväga en etanolbil måste det komma effektivare motorer. Det säger sig själv att det inte är något miljövänligt att åka runt med bilar som drar 30-40% mer bränsle än en vanlig bensinbil. All bränsle måste ju produceras och transporteras. Vi får tacka högre makter att den här etanolboomen svalnade ganska snabbt!

Fast anledningen till att den drar 30-40% mer är det lägre energiinnehållet. Inte mycket att göra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:För att jag över huvud taget ska överväga en etanolbil måste det komma effektivare motorer. Det säger sig själv att det inte är något miljövänligt att åka runt med bilar som drar 30-40% mer bränsle än en vanlig bensinbil. All bränsle måste ju produceras och transporteras. Vi får tacka högre makter att den här etanolboomen svalnade ganska snabbt!

Andrhandsvärdet blir svårt att sia om, det enda man kan vara helt säker på är ju att rena bensinbilar blir 100% värdelösa när oljan är slut. Den räcker ju i 40-50 år till men paniken och hamtringarna gör väl den omöjligt dyr redan efter halva den tiden. Den ska ju räcka till flyg,båt,plast,färg osv också.

Så volvo-bensinbilar som säjs idag kommer man nog inte att kunna köra slut på för soppan tar slut innan bilarna är slutkörda.

Intressant är ju att värdens samlade oljereserver är ca 20 m3 per person, kör du upp hälfen av det i bilen räcker det bara 10.000 mil till.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]