Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JHg
När jag köpte min förra V70 (D5 -04) Så sökte jag en säljare i 45 minuter utan att få tag i någon som visade något instresse, och då pratar vi om Göteborgs största anläggning. De stod några i en klunga och snackade med varandra istället för att intressera sig för kunderna. Jag tröttnade och gick och så missade de en affär på 400' också.

Min upplevlse är att de "lever" på tjänstebilarna och är mer ordermottagare än säljare och är inte så intresseade av oss "privat kunder".
av najk
Helt rätt agerat, vill de inte sälja en bil så behöver de ju inte..

En säljare behöver inte stå på tå med mössan i handen och göra sig till, men jag tycker iallafall de ska komma fram och presentera sig och frågar om det är något de kan hjälpa till med. Blir man som kund behandlad som luft så ska man välja en annan affär. Så gör jag alltid..

OT
Senast förra veckan var vi ute och skulle äta på en restaurang, jag stod och väntade på hovmästaren men han bara gick förbi på 1m avstånd utan att titta åt mitt håll, och började diskutera med en annan anställd. Jag tycker det är helt OK att få vänta om det är något han måste diskutera men han kan ju isåfall säga, Hej, jag kommer alldeles strax. Efter den behandlingen väntade jag 10s sedan vände jag ut genom dörren och tog en annan restaurang.

Jag tycker att man som kund inte kan kräva vad som helst av en säljare men man ska iallafall bli behandlad med någon form av respekt.
av XCThord
Spinner vidare OT här:

Jag känner två personer som är mycket intresserade av bilar. Båda två har de senaste åren (vid olika tillfällen) varit på väg att köpa BMW M5 respektive M6(?) för runt miljonen. Båda två har blivit så illa behandlade, eller rättare sagt ignorerade, av BMW-återförsäljarna här runt Stockholm att den ena valde Audi istället och den andra Porsche. Alltså har BMW förlorat miljoner i intäkter och säljarna provision, samtidigt som de klagar på att det är svårt att sälja bilar nu i lågkonjunkturen... :shock:
av LOTEZ
Jensen skrev:Personligen har jag svårt att förstå hur det kan finnas
så blåsta människor som avstår sin "drömbil" pga att
man inte fått hjälp av en säljare.

Ska väl tillägga att du är säljare på Bilia??! :-)
av Lövet
Jensen: Olikt vad ni bilsäljare verkar tro så är bemötande extremt viktigt. Att "be" om att få lägga 400k på en bil är inget man nedlåter sig till. Varför ska man behöva fjäska för en bilsäljare? Det är deras enda uppgift att hjälpa kunderna. Inte sitta i sina bås och surfa. Jag kan inte fatta hur så många bilsäljare kan vara så usla med tanke på att de har stora inslag av provisionslön.

I de flesta fall går man dock bara till en annan handlare, inte byter bilmodell när man tröttnar på säljaren. På mindre orter kan det dock vara annorlunda eftersom det då kan finnas endast 1 handlare på orten.
Användarvisningsbild
av AndersP
Jensen skrev:Personligen har jag svårt att förstå hur det kan finnas
så blåsta människor som avstår sin "drömbil" pga att
man inte fått hjälp av en säljare.
Blåsta är väl ordet när det gälldr BMW. I mitt falla är Bilia också blåsta.....dyra var problemet för mig....
XCThord skrev:Spinner vidare OT här:

Jag känner två personer som är mycket intresserade av bilar. Båda två har de senaste åren (vid olika tillfällen) varit på väg att köpa BMW M5 respektive M6(?) för runt miljonen. Båda två har blivit så illa behandlade, eller rättare sagt ignorerade, av BMW-återförsäljarna här runt Stockholm att den ena valde Audi istället och den andra Porsche. Alltså har BMW förlorat miljoner i intäkter och säljarna provision, samtidigt som de klagar på att det är svårt att sälja bilar nu i lågkonjunkturen... :shock:
Mycket underligt, jag väljer väl bilen jag vill ha, inte bilen som har trevligast säjare....

Och framförallt där priset är rätt...... inte vill jag betala 40.000 extra för att säljaren är hypertrevlig, jag kan stå ut med en tråkig säljare som ger mig 40.000 lägre pris ,

För övrigt tycker jag det är bra om man får titta i lung och ro utan att bli attakerad av gå-på-iga säljare, när jag vill veta något så frågar jag.
av XCThord
VolvoB20 skrev:

Mycket underligt, jag väljer väl bilen jag vill ha, inte bilen som har trevligast säjare....

Och framförallt där priset är rätt...... inte vill jag betala 40.000 extra för att säljaren är hypertrevlig, jag kan stå ut med en tråkig säljare som ger mig 40.000 lägre pris ,

För övrigt tycker jag det är bra om man får titta i lung och ro utan att bli attakerad av gå-på-iga säljare, när jag vill veta något så frågar jag.
Jag håller med, skulle inte heller välja ett annat märke/modell bara för att säljarna var "jobbiga". Men sånt är ju väldigt olika person till person. De jag känner förklarade det hela främst med att de inte ville ge någon säljare provision (det blir en del på en så dyr bil) då dem i princip förolämpat kunden. De åkte runt till flera BMW-handlare och hävdade att problemet fanns överallt. Han som köpte Porschen köpte den i Borås till slut (om jag inte missminner mig) för att Porsche Stockholm, enligt honom, bestod av "oförskämda små brats" :D :wink:

Kan tillägga att jag själv inte direkt kan uttala mig om BMW-säljare. Har varit hos BMW en gång de senaste tio åren. Då fick jag inte sitta i en 6-serie för att bilen "hade skinnklädsel" trots att jag ändå kom dit i skjorta och kostymbyxor i min S60 summum. Jag gillar dock inte BMW särskilt mycket, så det har aldrig blivit aktuellt att besöka dem igen.
XCThord skrev:
VolvoB20 skrev:

Jag håller med, skulle inte heller välja ett annat märke/modell bara för att säljarna var "jobbiga". Men sånt är ju väldigt olika person till person. De jag känner förklarade det hela främst med att de inte ville ge någon säljare provision (det blir en del på en så dyr bil) då dem i princip förolämpat kunden. De åkte runt till flera BMW-handlare och hävdade att problemet fanns överallt. Han som köpte Porschen köpte den i Borås till slut (om jag inte missminner mig) för att Porsche Stockholm, enligt honom, bestod av "oförskämda små brats" :D :wink:

Kan tillägga att jag själv inte direkt kan uttala mig om BMW-säljare. Har varit hos BMW en gång de senaste tio åren. Då fick jag inte sitta i en 6-serie för att bilen "hade skinnklädsel" trots att jag ändå kom dit i skjorta och kostymbyxor i min S60 summum. Jag gillar dock inte BMW särskilt mycket, så det har aldrig blivit aktuellt att besöka dem igen.
Det låter ju helrätt handlat av dina kompisar..... om man aldrig protesterar så blir det ju ingen förbättring.

Igentligen borde deras chef få ett samtal,----

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]