Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:Ok, eftersom du prioriterar image och känsla så är valet klart för mig. Du bör gå på XC60 det är mitt råd.
Eller så uttrycker man det så här. Eftersom du prioriterar image och känsla är det ingen Volvo du ska ha :lol:
Hehe, ville inte vara först att skriva det men exakt så är det !

Volvo är bra familjbilar för amerikanska hemmafruar men känsla, öh... Image kan man ju strunta i men vad en Volvokombi står för i Sverige är ju allom bekant... :D

Mvh
Arese
av Lövet
Ser för övrigt att jag har missat min länkning lite grann. Den bil som Amli pratar om är denna:
Bild
Kan inte förstå hur man inte kan gilla inredningen? Nu är vi tillbaka till det här med personligt smak - själv tycker jag att den nästan gör hela bilen. Märkligt nog saknar den dock xenonljus vilket är intressant i en bil för 600.000kr ?:-/
av XCThord
Amli skrev: Länken som Löfgren skickade (http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A6_ ... ?ca=11&w=3) är ett väldigt bra pris på en helt underbar bil. 3,0TDI är en GRYM motor. Jag skulle tippa på att nypriset på den bilen ligger någonstans runt 600K! Den är dock väldigt dyr i skatt t o m MY08. Från MY09 gick den väsentligt.

Jag har faktiskt suttit och suktat lite efter just den bilen själv... ;-// Gillar dock inte färgen inredningen bara.
Kan helt och hållet instämma angående 3,0TDI. En bekant kör en sådan och jag har själv kört en Allroad en längre tid med den motorn. Den går riktigt trevligt :-)-)

Dock tycker jag inte att Audi A6 är världens "coolaste" bil. Den är rätt vanlig (i alla fall där jag bor) och är för mig lite som en V70 - en snygg kombi, men inte så mycket mer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XCThord skrev:
kave skrev: XC70 är snabbare, drar mindre bränsle än XC60 (...)
Man bör kanske tillägga att den är marginellt snabbare vid manuell låda, annars lika snabb:

Acc 0-100km/h:

XC60 D5 Man/Aut 8,5 / 8,9
XC60 2,4 DRIVe Man/Aut 9,8 / 10,2

XC70 D5 Man/Aut 8,4 / 8,9
XC70 2,4 DRIVe Man/Aut 9,6 / 10,2

Men att XC70 skulle vara snålare stämmer inte, tvärt om är faktiskt XC60 lite snålare:

Blandad förbrukning:

XC60 D5 Man/Aut 0,69 / 0,75
XC60 2,4 DRIVe Man/Aut 0,60 / 0,69

XC70 D5 Man/Aut 0,70 / 0,75
XC70 2,4 DRIVe Man/Aut 0,60 / 0,71

På det stora hela får man ändå säga att XC70:n och XC60:n har likvärdig prestanda.
Nu var det ju en V70II AWD jag jämförde med och då är det stor skillnad, framför allt när det börjar gå fort, XC modellernas höjd och luftmotstånd tar ut sin rätt i prestanda och förbrukning när det börjar gå undan.
av Euin
Tjoho, Tack för all er hjälp och åsikter. Har kollat lite närmare på bilarna nu och bestämt mig för en XC70. Tänkte dock först jag skulle höra med er lite om extrautrustning dock.
Adaptiv farthållare, låter väldigt fint, men man MÅSTE välja till driver alert system för 6900 spänn, en option som jag tycker är helt meningslös :S Det betyder att adaptiv farthållare kostar över 20 papp, då bara farthållaren kostar 12,000. Är det verkligen värt så mycket pengar?
En annan grej jag funderat över är glassolucka. Blev väldigt facinerad av det när jag provade en mercedes för några år sen med just det. Blir väldigt snyggt och ljust i bilen. Dock är det 10 papp. Har också funderat lite på om det inte är jobbigt när det är riktig solsken ute och solen lyser rakt in. Kommer ihåg förra sommaren vi körde ner till österrike med min nuvarande XC och jag hade solen rakt på huvet ganska länge, (på morronen och sidan ifrån, har ej solucka på den). Fick sån enorm huvudvärk efter ett tag. Borde bli ännu värre med sollucka?

Annars hade jag tänkt en momentum med tillägg på elmanövrerad förarstol med minne. Tonade rutor i kombin och baksätet, Fjärrstart till dieselvärmare ihop med timer och 17 tums fälgar (Sargas). Sen fast dragkrok, vet själv att det inte är nån mening med att ha avtagbar då jag aldrig kommer plocka av den ändå. Cyklar rätt mycket på sommaren så har cykelhållare på dragkroken, (mountainbike).
En sak jag är intresserad av och ser som ett krav är Xenonljus, behöver absolut inte vara som följer rattens rörelser men tycker xenon är ett krav för en bil i halvmiljonsklassen. Hittar dock inte det som options på volvos sida?
Färgen känns bäst med seashell beige metallic med svart helskinn och den svart/gråa "trä" panelen "dark fineline".

Något jag missat eller borde lägga till? Kommentarer?
av Lövet
På momentum och summum så ingår det xenonljus.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Du köper Driver Support-paketet isåfall! Där ingår Adaptiv farthållare, kollisionsvarnare med autobroms, Driver alert system och lane departure warning + BLIS. 14900kr för allt!

Ska du ändå ha elstol, skinn och 17" så räkna på Summum! Då ingår dessutom en hel del mer saker!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Euin skrev:Tjoho, Tack för all er hjälp och åsikter. Har kollat lite närmare på bilarna nu och bestämt mig för en XC70. Tänkte dock först jag skulle höra med er lite om extrautrustning dock.
Adaptiv farthållare, låter väldigt fint, men man MÅSTE välja till driver alert system för 6900 spänn, en option som jag tycker är helt meningslös :S Det betyder att adaptiv farthållare kostar över 20 papp, då bara farthållaren kostar 12,000. Är det verkligen värt så mycket pengar?
En annan grej jag funderat över är glassolucka. Blev väldigt facinerad av det när jag provade en mercedes för några år sen med just det. Blir väldigt snyggt och ljust i bilen. Dock är det 10 papp. Har också funderat lite på om det inte är jobbigt när det är riktig solsken ute och solen lyser rakt in. Kommer ihåg förra sommaren vi körde ner till österrike med min nuvarande XC och jag hade solen rakt på huvet ganska länge, (på morronen och sidan ifrån, har ej solucka på den). Fick sån enorm huvudvärk efter ett tag. Borde bli ännu värre med sollucka?

Annars hade jag tänkt en momentum med tillägg på elmanövrerad förarstol med minne. Tonade rutor i kombin och baksätet, Fjärrstart till dieselvärmare ihop med timer och 17 tums fälgar (Sargas). Sen fast dragkrok, vet själv att det inte är nån mening med att ha avtagbar då jag aldrig kommer plocka av den ändå. Cyklar rätt mycket på sommaren så har cykelhållare på dragkroken, (mountainbike).
En sak jag är intresserad av och ser som ett krav är Xenonljus, behöver absolut inte vara som följer rattens rörelser men tycker xenon är ett krav för en bil i halvmiljonsklassen. Hittar dock inte det som options på volvos sida?
Färgen känns bäst med seashell beige metallic med svart helskinn och den svart/gråa "trä" panelen "dark fineline".

Något jag missat eller borde lägga till? Kommentarer?
Glöm för allt i världen inte att välja åtminstone high performance stereo, annars får du en skit-stereo från stenåldern som inte ens kan spela den enklaste mp3 fil och inte går att uppgradera innan helvetet fryser till is även om du är villig att lägga ut astronomiska summor..
Användarvisningsbild
av Lilja
XC90_Executive skrev:Du köper Driver Support-paketet isåfall! Där ingår Adaptiv farthållare, kollisionsvarnare med autobroms, Driver alert system och lane departure warning + BLIS. 14900kr för allt!

Ska du ändå ha elstol, skinn och 17" så räkna på Summum! Då ingår dessutom en hel del mer saker!
18900 blir det faktiskt. Värt det?

Har räknat ihopa allting, XC70 D5 Summum med Driver support paket, mörktonade rutor runt kombin och bakrutor, high performance ljudanläggning, taklucka i glas, fjärr och timer till dieselvärmare, drag fast monterat plus lyxat till lite med 18 tums fälgar vinge och tröskeldekor
Blir nog fint som attans det här tror jag
/Euin/Lilja
av perhall
kave skrev:Först och främst, VW verkstäderna brukar tillhöra de sämsta i särklass.
För det andra, en ny bilmodell som A4 Allroad är är inget jag skulle köpa privat. Det har jag gjort när förra A4 Avant var ny och det gör jag aldrig om. Alla elektronikfel man kan tänka sig och ordnade sig inte under det år jag hade den. Detta trots att A4 Sedan redan funnits ett år på marknaden.
För det tredje, vad är det du kommer ha glädje av när glädjen över den fina inredningen lagt sig? Utrymme? Komfort? Här spelar givetvis XC70 i ett helt annat segment än trånga A4.
För det fjärde, D5 kommer med Dieselvärmare, är du beredd att betala dyra pengar för den i en VW/Audi där den förmodligen inte är lika integrerad?
Allroad bygger på A4, som har funnits lite längre... men framför allt så har Audi mycket bra kvalitet numera, skulle inte våga mig på att dissa Audin av detta skäl. Det som kan sägas till Volvos fördel är att de är mer generösa med garantireparation.

PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]