Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Micce1980 skrev:Har själv klurat på att ha med en i bilen men, hur många plus och minusgrader bör en släckare klara av för att kunna förvaras i bilen?

Vad specen säger vet jag inte men jag hade en sådan liten släckare i över 20år som legat och rullat runt i backluckan på mina bilar i alla dess väderslag. Började fundera på om den ens fungerade längre, man har ju hört att medlet klumpar sig med åren och så.

Tog med mig den till jobbet för några månader sedan, ryckte säkringen och den fungerade utmärkt, så nog klarar de en hel del iaf.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Micce1980 skrev:Har själv klurat på att ha med en i bilen men, hur många plus och minusgrader bör en släckare klara av för att kunna förvaras i bilen?
Den bör även klara stora temperaturförändringar antar jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bengte skrev: Pris för allt 505 kr inkl moms.
Bild
Varför måste att vara 1000% dyrare på volvo, Jag köpte två av dessa på jula, 49 kr

Bild
av Droopy
Det är ju som med så mycket annat, köp en 6kg släckare från Kidde till hemmet och du får hosta upp 3000sek, jag köpte min på Ikea för 300sek.
av MErikssoon
Tänk på att en släckare ska provtryckas med jämna mellanrum, risken finns annars att man står där med en oduglig släckare.

Jag lyckades själv få eld på en gammal Sierra som jag precis hade besiktat, parkerade hemma efter gatan och såg hur färgen på huven började bubbla sig, öppnade huven lite grann och såg att oljan som läkt från ventilkåpan ner på grenröret hade tagit eld och nu brann det i ett kabel hölje, som tur var kom grannen precis och han hade släckare i sin bil, som funkade :-).
Nu vart det bara lite lackskador på huven och själva gas vajern som behövde bytas men det hade kunnat gå mer illa.

Törs jag berätta att jag fortfarande inte har släckare, vare sig i bilen eller hemmet?

Mvh en som fortfarande letar släckare ;-)
av qsecofr
En viktig aspekt som gemene man ofta inte kan/vet är de olika släckeffektsklasserna. För en 2kg pulver är den högsta klassen 13a 89b. För en 6kg pulver är det 55a. Det finns många som säljer släckare med lägre effekt.
av Droopy
MErikssoon skrev:Tänk på att en släckare ska provtryckas med jämna mellanrum, risken finns annars att man står där med en oduglig släckare.

Jag lyckades själv få eld på en gammal Sierra som jag precis hade besiktat, parkerade hemma efter gatan och såg hur färgen på huven började bubbla sig, öppnade huven lite grann och såg att oljan som läkt från ventilkåpan ner på grenröret hade tagit eld och nu brann det i ett kabel hölje, som tur var kom grannen precis och han hade släckare i sin bil, som funkade :-).
Nu vart det bara lite lackskador på huven och själva gas vajern som behövde bytas men det hade kunnat gå mer illa.

Törs jag berätta att jag fortfarande inte har släckare, vare sig i bilen eller hemmet?

Mvh en som fortfarande letar släckare ;-)

En släckare + en brandfilt från Ikea kompletterat med ett par brandvarnare, kostand 5-700 räcker i de flesta hem. En billig försäkring. Bilen skite rjag i men i hemmet käns det tryggt att ha varnare + släckare.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ska filura vidare imorgon, bra input här tycker jag. Funderar på om man ska välja C02-släckare som i sig "skadar" bilen mindre om jag förstått det rätt eller är pulver det enda rätta?

Har annars två släckare i hemmet. En i hallen och en liten i sovrummet som jag fick från något jobb. En känns bra att ha hemma iaf.
Användarvisningsbild
av Its1more
Jahaja skrev:Vad är det för negativt med burksläckare? Har en sån i en låda i köket...
http://www.svtplay.se/klipp/1495167/tv- ... rna-i-burk
Vad de säger är att även burksläckarna som är gjorda för att släcka bl.a. brinnande olja kan ge samma negativa effekt som om man häller vatten på.

Å andra sidan visar denna video hur det också kan fungera, så jag vet inte vad jag ska tro.

Jahaja skrev:Det är inga problem för släckare att förvaras i minusgrader på vintern och bastuvärme på sommaren?
Ingen aning... Det står ju på de flesta aerosoler och tryckbehållare att de inte ska förvara varmare än +50 eller kallare än -20 (eller om det var -30).

/Fredrik
av Lövet
Med tanke på hur billiga de blivit borde _alla_ ha en liggande i bilen: http://www.jula.se/pulverbrandslackare-1-kg-442046

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏