Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jhenrikj
Guligan skrev:Kan det bero på vilket bränsle man kör. Dvs FT-bilarna varnar tidigare då etanolen inte räcker lika många km.
Nix, spelar ingen roll vilket bränsle man kör, och det här fenomenet finns på dieslar oxå...det är väl helt enkelt så att givaren sätts dit med ögonmått....några centimeter hit eller dit är väl inte så noga.
av Kalle55
Jag hade min 2,5FT på kontroll hos Volverkstad idag. De kopplade in sin diagnostikutrustning och kollade kvarvarande bränslemängd enl. vad bilens bränslenivåmätare visade. Den visade att jag hade 17,6 liter kvar. Sedan tankade de bilen full och fick i 51,8 liter. Det blir totalt 69,4 liter vilket är rätt. Alltså visar bränslenivågivaren rätt!

Nästa fråga är varför bensinlampan lyser när man har 14 liter kvar i tanken. Verkstaden visste inte säkert för de har inga specifikationer på hur stor reserven skall vara på 2,5FT. De trodde dock att 2,5FT har större reserv än t.ex. 2,5T. Eftersom man skall kunna köra ca 10 mil efter bensinlampan tänts när man kör E85 i en 2,5FT så krävs det 13-15 liter i reserven för att klara 10 mil till. Precis som Guligan sa, så tycker jag också att detta är logiskt och kan acceptera detta.

Däremot är det riktigt kasst att det inte står något om storlek på reserven i instruktionsboken. Sen kunde Volvo också ha konstruerat bilen så att bensinlampan tänds vid olika nivåer beroende på om man har E85 eller bensin i tanken. Det borde gå att lösa med bättre mjukvara?

Färddatorn visar också km till tom tank. Denna bryr jag mig inte så mycket om för den beräknar kvarvarande mängd bränsle baserat på medelförbrukning under senaste 30 km. Detta kan variera väldigt mycket beroende på var man kört, men även denna funktion borde tagit hänsyn till om man har bensin eller E85 i tanken.

V70II har tydligen något som kallas för "sadeltank". Som jag förstått det går tankröret ner i en liten tank på ca 10 liter och därifrån går ett rör till en större tank på ca 60 liter. (eller så var det tvärt om?) Detta gör att man får tanka ganska försiktigt om man skall fylla upp helt. Bränslet måste hinna rinna ner i den andra tanken också.

Sen har jag hört att många pumpar har extremt känsligt överfyllnadskydd. En kollega har en Honda som han bara kan tanka 75% full hur försiktigt och långsamt han än tankar. Men han har hittat två beninstationer där han kan tanka fullt utan problem. Jag skall prova en av dem för skoj skull och se om det blir någon skillnad.

Skall maila Volvo igen och se om man kan få dem att specificera exakt hur mycket bränsle reserven i en 2,5FT är konstruerad för.
av Kalle55
Pratade med Volvos support igen. Nu fick jag tag i en trevlig kille som verkligen tog sig tid att ta reda på hur det fungerar genom att prata med tekniska avdelningen.

Tydlgen finns det två system som avgör när bensinlampan skall tändas på 2,5FT eftersom räckvidden är olika beroende på om man kör bensin eller E85. Lampan tänds om bränslenivån understiger 9 liter eller om bilen räknat ut att man kan köra 10 mil till.

Denna uträkning måste i så fall skilja sig från vad färddatorn visar. Färddatorn har säkert större säkerhetsmarginal.

Om färddatorn visar snittförbrukning på 1,1 liter per mil när lampan tänds borde man därför få i ca 11 liter +/- någon liter i onoggrannhet och ev. säkerhetsmarginal.

Jag skall prova vidare och se om det stämmer.

Det här är kanske inget världsproblem :wink: , men man vill ju veta hur det fungerar och att man inte har något fel på bränslemätaren.
av JHM
V70N D5 my07
Fick i 72,49 liter då jag hämtade ut den som ny. Då hade den körts tor bilprovningen, ca 8km men jag antar att dom spillt i några liter. Max vad jag fått i är 73.06 liter. Det är en 70 liters tank. Färddatorn brukar säga 100km kvar när jag tankar och då brukar jag trycka i 68-70 liter.

//J
av jhenrikj
Kalle55 skrev:Pratade med Volvos support igen. Nu fick jag tag i en trevlig kille som verkligen tog sig tid att ta reda på hur det fungerar genom att prata med tekniska avdelningen.

Tydlgen finns det två system som avgör när bensinlampan skall tändas på 2,5FT eftersom räckvidden är olika beroende på om man kör bensin eller E85. Lampan tänds om bränslenivån understiger 9 liter eller om bilen räknat ut att man kan köra 10 mil till.

Denna uträkning måste i så fall skilja sig från vad färddatorn visar. Färddatorn har säkert större säkerhetsmarginal.

Om färddatorn visar snittförbrukning på 1,1 liter per mil när lampan tänds borde man därför få i ca 11 liter +/- någon liter i onoggrannhet och ev. säkerhetsmarginal.

Jag skall prova vidare och se om det stämmer.

Det här är kanske inget världsproblem :wink: , men man vill ju veta hur det fungerar och att man inte har något fel på bränslemätaren.
Min lampa tänder sig aldrig innan färddatorn säger 70km till tom tank, så det är med 10mil va nog nån skröna, och när lampan tänds har jag 15 liter kvar så det där med 9 liter va nog en annan skröna....och detta gälller även om jag kört de senaste 30 km på 90 väg med farthållaren på 90 och kör på bensin.
av Kalle55
Jag provade att tanka när färddatron visade ---- km till tom tank och tankmätaren visade en "pinne". Fick bara i 61 liter. Tog upp problemet med en annan Volvoverkstad (Bilia Jägersro i Malmö) och de sa att Volvo släppt en "fix" för tankmätare som visar för lite. Åtgärdas genom att montera ner tanken och justera tankarmaturen.

Skall få min åtgärdad 13/7.
Användarvisningsbild
av Guligan
jhenrikj skrev:
Guligan skrev:Kan det bero på vilket bränsle man kör. Dvs FT-bilarna varnar tidigare då etanolen inte räcker lika många km.
Nix, spelar ingen roll vilket bränsle man kör, och det här fenomenet finns på dieslar oxå...det är väl helt enkelt så att givaren sätts dit med ögonmått....några centimeter hit eller dit är väl inte så noga.
Jo, men då blir ju resultatet vädligt märkligt. Om givaren sätts oberoende av vilket bränsle motorn tar (dieseln räcker minst dubbelt så långt som etanol), då antar jag att effekten blir att den varnar alldeles för tidigt för dieselfordon??
Användarvisningsbild
av Thho
Räcker bränslet längre om man kör så långt som det någonsin är möjligt på varje tank eller räcker bränsle kortare sträcka om tankmätaren visar lite fel eller om lampan tänds vid "fel" mängd kvarvarande bränsle?

Låter som ett ickeproblem. Då bränslet mätaren sjunkit till nedre halvan av sista fjärdedelen är det väl bara att tanka. Varför ska man försöka köra så långt som möjligt? Kör man ca 3000 mil och bilen drar 1l/mil och man utgår från att idealet är att tanka så att det går i 60 liter skiljer det respektive 4 tankningstillfällen om man tankar 55 eller 65 liter. 1 extra eller inbesparad tankning i kvartalet, känns som ett välfärdsproblem?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.