Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztaffans
VolvoB20 skrev:
Hur valde du bort fartspärren, direkt när du beställde bilen ny på volvo ???
Upptäckte det vid bygge av bilen på Volvos hemsida.
När jag satt tillsammans med Volvohandlaren och gjorde beställningen så frågade jag varför det fanns en sådan valmöjlighet. Detta hade han inget direkt svar på men jag valde bort hastighetsspärren i alla fall.

Konstigt detta som AndS skriver att det inte är möjligt att välja bort det på D5:an
Senast redigerad av 1 ztaffans, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av kave
Fartspärren finns där på min XC70 D5, fanns där på en provbil V70II 2.4D och min gamla V70ND5.
Spärren märks ganska markant iom acceleration upptill spärren där det helt plötsligt slutar accelerera.
Man kan också se på färddatorn att förbrukningen börjar minska när man når maxfarten fast man håller pedalen i mattan.

Spärren infördes på V70N 2.4T efter att Polisen börjat gnälla över stabiliteten i hög fart.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Fartspärren finns där på min XC70 D5, fanns där på en provbil V70II 2.4D och min gamla V70ND5.
Spärren märks ganska markant iom acceleration upptill spärren där det helt plötsligt slutar accelerera.
Man kan också se på färddatorn att förbrukningen börjar minska när man når maxfarten fast man håller pedalen i mattan.

Spärren infördes på V70N 2.4T efter att Polisen börjat gnälla över stabiliteten i hög fart.
Nu hänger jag inte med..... hur klarar man att märka att fartspärren drar i vid 210 km/h på en XC70II 185 hk eller en V70II 2.4D. Jag har testat flera ggr och det tar ju fasiken "Eoner av tid" innan man når dit för det är ju ca 220 på mätaren om det ska vara 210 km/h äkta, över 180 km/h är ju accet knappt märkbart, över 200 km/h är accet knappt förnimbart.

De gånger jag nått 220-230 km/h med volvodieselar så kan jag inte märka om det är en spärr eller motoreffekten som inte räcker längre. Det brukar ju ta minst en mil med pedalen stumt pressad mot golvet innan man är där och då start jag inte från noll utan i motorvägsfart.

Hur kommer det sig att tex D5 är reggade med 225 km/h och 2,5T med 230 i toppfart om de är spärrade vid 210 km/h?

Känner mig lite förvirrad nu ....
av ztaffans
VolvoB20 skrev:
ztaffans skrev:
AndS skrev:Samma för dieslarna, de har toppfartsbegränsning
Man kan välja bort toppfartsbegränsningen i samband med beställning av bilen om man valt 17" fälgar eller större.
Jag valde bort spärren på min 2,4D Summum där 17" ingår.
Fråga mig inte varför det är så eller varför jag valde bort den, det är ju inget som jag troligen kommer att utnyttja eller ens har möjlighet att utnyttja i originalskick.

Lite kuriosa för intresserade så erbjuder BSR en ppc tuning där 2,4D och D5 ger en effekt på 220hk och ett max vridmoment på 455Nm. Alltså samma för 2,4D och D5!!!! Pris 8900:-. Där ingår även ändring av toppfartsspärr till 250 km/h. Men det är ju det där med nybilsgrantin också förstås.
Länk http://sv.bsr.se/products/t1188/
Självklart är det samma effekt för 2.4D och D5 eftersom det är exakt samma motor i båda bilarna och det bara är lite mappning som skiljer.

Hur valde du bort fartspärren, direkt när du beställde bilen ny på volvo ???

Vad är fartspärren för knäppt för övrigt??? De gamla spärrar na fattar jag som ligger på 210 km/h för det gör ju att man kan välja ett billigare/komfortablare H-däck med 210 km/h som gräns.

Men nya fartspärrarna på 215 km/h är ju helsjukam det finns ju ingen hastighetskod på 215 km/h, du måste hu välja V 240 km/h eller Z med 270 km/h
Kommer då Polestars tuning ge 205hk även på 2,4D eftersom det tydligen är samma motor enligt VolvoB20 :?:
Går man in på Polestars hemsida och väljer 2,4D så får man öppna en PDF och kommer då till D5`s tekniska data.
Detta kanske för att de inte lagt upp alla modeller men man kan ju hoppas.
Skulle ju vara riktigt najs om det är så och surt för de som la till pengar till D5:a när de köpte nytt.
Användarvisningsbild
av kave
kave skrev:Fartspärren finns där på min XC70 D5, fanns där på en provbil V70II 2.4D och min gamla V70ND5.

Ja tar tillbaka detta om spärren på XC70. Jag har testat nu och bilen går upp till 215 på rak väg, i verklig hastighet.
Förmodligen är det så att det bara är 2.4D som är spärrad till 210, därav att det går att få bort vid beställning av bilen.
av riha
Men då borde alltså Polestars triming vara rätt orelevant för dem som trimmar för högre hastighet? Deras effektkurvor är inte direkt gynnande för de varvtal som krävs för att komma upp i högre hastighet.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]