Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knasen
CarMan skrev:
Knasen skrev:Jag kollade lite på skärmdumpen, vad jag tror är du ser bara motorstyrenhet och växellådan (7E8,7E9) om jag inte minns helt fel så finns det ett EU-direktiv att biltillverkaren måste lämna ut viss information om motorn eftersom alla bilverkstäder skall få möjlighet att fixa olika saker. Kan man göra några utläsningar från lågsidan typ som du gjorde med motortempen?

vet inte om det är ett EU direktiv drekt, det kommer väll från USA?
det kallas ialla fall OBD2 !!! Den standarden tillåter myndigheter & verkstäder att läsa ut miljöreleterade felkoder ur bilarna
Mycket riktigt att OBD2 är ett lagkrav i USA att skall få säljas där, f.o.m 1 jan 1996 gäller detta. Men nu gällde att tvingas tillverkaren lämna ut viss information jag hänvisar till följande länk http://www.eubildelar.se/upload/gruppundantaget.pdf EU-förordningen 1400/2002/EG

Här är en ytterligare länk om standard typ OBD2, EOBD, ISO, SAE http://home.swipnet.se/g_gson/page2.htm
av ragge
Knasen skrev:Jag kollade lite på skärmdumpen, vad jag tror är du ser bara motorstyrenhet och växellådan (7E8,7E9)
Ja, om man ställer OBD-frågor så är det bara de som svarar, och så tror jag det ska vara enligt standarden (-erna). Men lyssnar man bara på bussarna så verkar det vara flera saker som pratar, i alla fall är det ett antal olika adresser som används. Detta data har följer heller inte OBD-protokoll utan verkar vara andra CAN-paket.
Knasen skrev:Kan man göra några utläsningar från lågsidan typ som du gjorde med motortempen?
Nej, inte med de vanligaste OBD-kommandona adresserade till den vanliga OBD-fråge-adressen i alla fall.

Jag fick tillfälle att lyssna lite till idag. Bussarna vaknar till liv även med bilen helt avstängd om man gör vissa saker, t ex öppnar en dörr, trycker på bromsen, drar i helljuset, sätter på radion, med mera. Inte helt oväntat. Jag har dock inte kommit ett dugg längre i avkodande av data än.

/ragge
av Knasen
ragge skrev:
Knasen skrev:Jag kollade lite på skärmdumpen, vad jag tror är du ser bara motorstyrenhet och växellådan (7E8,7E9)
Ja, om man ställer OBD-frågor så är det bara de som svarar, och så tror jag det ska vara enligt standarden (-erna). Men lyssnar man bara på bussarna så verkar det vara flera saker som pratar, i alla fall är det ett antal olika adresser som används. Detta data har följer heller inte OBD-protokoll utan verkar vara andra CAN-paket.
Knasen skrev:Kan man göra några utläsningar från lågsidan typ som du gjorde med motortempen?
Nej, inte med de vanligaste OBD-kommandona adresserade till den vanliga OBD-fråge-adressen i alla fall.

Jag fick tillfälle att lyssna lite till idag. Bussarna vaknar till liv även med bilen helt avstängd om man gör vissa saker, t ex öppnar en dörr, trycker på bromsen, drar i helljuset, sätter på radion, med mera. Inte helt oväntat. Jag har dock inte kommit ett dugg längre i avkodande av data än.

/ragge
Jag kollade lite på "adresserna" förutom 7E8,7E9 i loggen och jag undrar vad dessa betyder (inom parantes).

(11A) 32 BE 4B 94 A6 29 EC 1B
(07D) 68 C7 D4 96 63 69 10 75
(080) AF DD 6E 7D AE 66 C6 92
(501) 9C 1B AF D2 8B 9F 8D E4
(245) AF 7C C2 E3 17 BF 82 0B
(280) 85 63 94 3C B8 0E 32 F6
(0B0) 29 E8 9D 53 0A 06 9B EE
(440) 2C D2 5F EC 58 3A B4 D1
(271) 7B 8F F1 E2 97 EA 29 7F
(0C3) 39 1F 35 6B 15
BUFFER FULL
av ragge
Knasen skrev:Jag kollade lite på "adresserna" förutom 7E8,7E9 i loggen och jag undrar vad dessa betyder (inom parantes).

...
Det är CAN-identifiern på paketen, och eftersom det är 11-bitars CAN så är det bara 11 av 12 bitar som är signifikanta. Det motsvarar i viss mån adress i andra protokoll, men en CAN-enhet kan använda flera identifiers om den vill, t ex en för varje funktion, eller olika identifiers för olika prioriterat data (om två enheter börjar prata samtidigt på bussen så vinner den med flest inledande nollor i identifiern, den andra får försöka igen senare). Det kan alltså också vara motor- eller växellådestyrningen som pratar, men minst lika troligt är att det är andra enheter som babblar om sina saker. Det verkar bara vara en handfull identifiers som används, så det kan vara så enkelt att varje styrenhet endast använder var sin identifier när de skickar. Det vore ju enkelt och bra.

/ragge s
av Knasen
ragge skrev:
Knasen skrev:Jag kollade lite på "adresserna" förutom 7E8,7E9 i loggen och jag undrar vad dessa betyder (inom parantes).

...
Det är CAN-identifiern på paketen, och eftersom det är 11-bitars CAN så är det bara 11 av 12 bitar som är signifikanta. Det motsvarar i viss mån adress i andra protokoll, men en CAN-enhet kan använda flera identifiers om den vill, t ex en för varje funktion, eller olika identifiers för olika prioriterat data (om två enheter börjar prata samtidigt på bussen så vinner den med flest inledande nollor i identifiern, den andra får försöka igen senare). Det kan alltså också vara motor- eller växellådestyrningen som pratar, men minst lika troligt är att det är andra enheter som babblar om sina saker. Det verkar bara vara en handfull identifiers som används, så det kan vara så enkelt att varje styrenhet endast använder var sin identifier när de skickar. Det vore ju enkelt och bra.

/ragge s
Det är jag helt med på det sker en Arbitrering (tävlan om bussen) där nollan är domniant. Det finns en identifiern till varje meddelande.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]