Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#272919
henka35 skrev:Men nu åker det på en uppsättning Venator med 245/40-18Y Dunlop SP3000.
Så slipper man ha en farmor Anka bil :-)-)

Snyggt! :-)-)
Användarvisningsbild
av halmstaden
#272946
Amli skrev:
riha skrev:
Här är en till bild, fast mer framifrån.

http://www.martatorp.se/rickard/XC70_3.jpg
Riktigt snyggt tagna bilder!! :-)-) Ser ut som något som skulle kunna vara med i ett produktblad.
Får verkligen hålla med! Snygga bilder som visar XC70 i sitt esse. Vad har du för utr/objektiv?

MVH (och ursäkta OT)
av riha
#273042
halmstaden skrev:
Amli skrev:
riha skrev:
Här är en till bild, fast mer framifrån.

http://www.martatorp.se/rickard/XC70_3.jpg
Riktigt snyggt tagna bilder!! :-)-) Ser ut som något som skulle kunna vara med i ett produktblad.
Får verkligen hålla med! Snygga bilder som visar XC70 i sitt esse. Vad har du för utr/objektiv?

MVH (och ursäkta OT)

Nikon D300 med ett Sigma 50-500 objektiv. Tack för kommentarerna kring bilderna.
Användarvisningsbild
av len
#273057
xc 90 har 235/65-17 ( 7 sits måste ha 17 för bromsskivorna). Gick tystare än V70!
Körde 16000 mil och ca 5-6000 mil på däcken! Med xc70 är det 235/55-17 . Innebär 22 mm lägre höjd.
Tyvärr. Skulle föredra smalare däck eller högre skuldra för bättre komfort. Jag har ingen banracingbil och du måste köra racing för att uppskatta skillnaden i profil. Fråga kontruktörerna, det är mer en marknadsfråga med lågprofil "sportigare utseende", etc.
av perhall
#274028
len skrev:xc 90 har 235/65-17 ( 7 sits måste ha 17 för bromsskivorna). Gick tystare än V70!
Körde 16000 mil och ca 5-6000 mil på däcken! Med xc70 är det 235/55-17 . Innebär 22 mm lägre höjd.
Tyvärr. Skulle föredra smalare däck eller högre skuldra för bättre komfort. Jag har ingen banracingbil och du måste köra racing för att uppskatta skillnaden i profil. Fråga kontruktörerna, det är mer en marknadsfråga med lågprofil "sportigare utseende", etc.
Däcken kan ha gått tystare pga mer luft/högre profil samt annat däcktyp (SUV-däck är ibland tystare och mindre sportiga) men som bil är XC70II/V70II tystare än xc90. Håller med om att högre och smalare däck ofta är att föredra, men att man måste köra racing för att märka skillnaden håller jag inte med om. Det är stor skillnad på en V70II med 205/60-16 mot 245/40-18, även vid normal rätt inspirerad körning! PH
av perhall
#274031
henka35 skrev:
perhall skrev:
AndS skrev:Ångrar att jag valvde 17", pga eller tack vare att de ingick i paketet kostnadsfritt och vi kunde jämföra utseende på två bilar bredvid varandra, där 17" såg bättre ut än 16" bil. Bilen går tyst även med 17"Michelin, men mina vinterdäck 16" Conti/dubbfri går minst lika tyst och är mjukare över vägskarvar och ojämnheter. Den drar mindre bränsle med 16" vinterhjul.
Och så slits 17" snabbare och är dyrare vid byte än 16", ett byte av original Michelin HP kan säkert skilja mellan 500:-/däck eller mera.
Du får bättre väghållning med 17" men har i praktiken ingen betydelse för "normalföraren" om du kör på kvalitetsdäck, annat om du inte vill pressa bilen på gränsen vad den klarar i väghållning och då krävs bankörning.
Så fick jag välja idag skulle jag inte gått ut och jämfört två bilar med 17" respektive 16", men visst sjutton är bilen snyggare med 17" 225/50 än med 16" 205/60 med lite mera "ballongstuk" :wink: , men utifrån vanlig "normal" körning så säger förnuftet 16", men, men, man ska inte alltid vara förnuftig för då skulle man aldrig köpa något roligt eller snyggt.
Är det verkligen fortfarande så att 17" slits snabbare? Dyrare är de helt klart, fick utskick från Bilia, ett Mich HP 17" kostar 3100, ett 16" knappt 2000, jag tror den stora skillnaden ligger där och inte i hur många mil de klarar.

Dock tycker jag att de iofs lättrullande 16" energy-däcken är alldeles för osportiga, det har inte bara med dimensionen att göra utan brist på styrrespons, kanar om man kör snabbt i kurvor etc.
die
PH
Mina Michelin Energy 205/60-16 har slitits väldigt mycket på bara en "kort" norrbottenssommar med få mil.
Framhjulen har bara 4 mm kvar efter ca 600 mil. Sedan är däcken väldigt bullriga och stötiga...
Men nu åker det på en uppsättning Venator med 245/40-18Y Dunlop SP3000.
Så slipper man ha en farmor Anka bil :-)-)
//Henrik
uigju
Energy är nog bra och håller länge på en lätt bil med vridsvag motor typ Polo 1,4... men de fixar inte riktigt en tung bil med stark dieselmotor, då håller däcken inte länge.... det brukar ju vara så att osportiga däck håller jättelänge om man kör jättelugnt men inte alls länge om man kör hårt...
av JK24T
#274284
henka35 skrev:
perhall skrev:
AndS skrev:Ångrar att jag valvde 17", pga eller tack vare att de ingick i paketet kostnadsfritt och vi kunde jämföra utseende på två bilar bredvid varandra, där 17" såg bättre ut än 16" bil. Bilen går tyst även med 17"Michelin, men mina vinterdäck 16" Conti/dubbfri går minst lika tyst och är mjukare över vägskarvar och ojämnheter. Den drar mindre bränsle med 16" vinterhjul.
Och så slits 17" snabbare och är dyrare vid byte än 16", ett byte av original Michelin HP kan säkert skilja mellan 500:-/däck eller mera.
Du får bättre väghållning med 17" men har i praktiken ingen betydelse för "normalföraren" om du kör på kvalitetsdäck, annat om du inte vill pressa bilen på gränsen vad den klarar i väghållning och då krävs bankörning.
Så fick jag välja idag skulle jag inte gått ut och jämfört två bilar med 17" respektive 16", men visst sjutton är bilen snyggare med 17" 225/50 än med 16" 205/60 med lite mera "ballongstuk" :wink: , men utifrån vanlig "normal" körning så säger förnuftet 16", men, men, man ska inte alltid vara förnuftig för då skulle man aldrig köpa något roligt eller snyggt.
Är det verkligen fortfarande så att 17" slits snabbare? Dyrare är de helt klart, fick utskick från Bilia, ett Mich HP 17" kostar 3100, ett 16" knappt 2000, jag tror den stora skillnaden ligger där och inte i hur många mil de klarar.

Dock tycker jag att de iofs lättrullande 16" energy-däcken är alldeles för osportiga, det har inte bara med dimensionen att göra utan brist på styrrespons, kanar om man kör snabbt i kurvor etc.

PH
Mina Michelin Energy 205/60-16 har slitits väldigt mycket på bara en "kort" norrbottenssommar med få mil.
Framhjulen har bara 4 mm kvar efter ca 600 mil. Sedan är däcken väldigt bullriga och stötiga...
Men nu åker det på en uppsättning Venator med 245/40-18Y Dunlop SP3000.
Så slipper man ha en farmor Anka bil :-)-)

Bild

Bild

//Henrik
Henrik,
Jag har just gjort av med min S80N 3,2 till förmån för en V50 T5. Min S80N var inte rolig att köra med Venator 18" 245/40 däck, om du kör rekomenderat luft ryck så blir bilen spårig speciellt vid inbromsningar, om du ökar trycket så att den spårar mindre (2,8 Bar) så blir den stötig och gungig i sidled.. Min nuvarande V50 T5 har sänkt sportchassie med 205/50-17 går mjukare och stadigare än min förra S80N.
Bäst uppförande har S80N / V70II med 16", resten är bara looks.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#274287
Jag har 18" Balius på S80in (V8 awd) och den rullar mjukt och fint. Spårar inget alls! Brukar ha Four-C i Sportläget....


Grattis till V50in förresten!
av JK24T
#274299
Tack !
Jag tror det skiljer i uppförande mellan AWD bilar och FWD, dessutom 4C kan ju inverka en del. Såg en jänkare som var trött på stötigheten och monterade 235/55-17... dessa fyllde dessutom upp hjulhusen bättre så offroad looken försvann.
Volvo XC60 T6 - 2025 TPMS eller inte?

Äger en Volvo XC60 T6 Recharge från 2[…]

Googla volvo 31367495 Den verkar dyka upp lite h&a[…]

Lyfta och palla upp V70 2011

Lyftpunkt 2 har däckfirmorna använ[…]

Skulle ju kunna prova att sätta i lamporna ig[…]