- mån 30 mar 2009, 13:11
#274284
henka35 skrev:perhall skrev:AndS skrev:Ångrar att jag valvde 17", pga eller tack vare att de ingick i paketet kostnadsfritt och vi kunde jämföra utseende på två bilar bredvid varandra, där 17" såg bättre ut än 16" bil. Bilen går tyst även med 17"Michelin, men mina vinterdäck 16" Conti/dubbfri går minst lika tyst och är mjukare över vägskarvar och ojämnheter. Den drar mindre bränsle med 16" vinterhjul.
Och så slits 17" snabbare och är dyrare vid byte än 16", ett byte av original Michelin HP kan säkert skilja mellan 500:-/däck eller mera.
Du får bättre väghållning med 17" men har i praktiken ingen betydelse för "normalföraren" om du kör på kvalitetsdäck, annat om du inte vill pressa bilen på gränsen vad den klarar i väghållning och då krävs bankörning.
Så fick jag välja idag skulle jag inte gått ut och jämfört två bilar med 17" respektive 16", men visst sjutton är bilen snyggare med 17" 225/50 än med 16" 205/60 med lite mera "ballongstuk"
, men utifrån vanlig "normal" körning så säger förnuftet 16", men, men, man ska inte alltid vara förnuftig för då skulle man aldrig köpa något roligt eller snyggt.
Är det verkligen fortfarande så att 17" slits snabbare? Dyrare är de helt klart, fick utskick från Bilia, ett Mich HP 17" kostar 3100, ett 16" knappt 2000, jag tror den stora skillnaden ligger där och inte i hur många mil de klarar.
Dock tycker jag att de iofs lättrullande 16" energy-däcken är alldeles för osportiga, det har inte bara med dimensionen att göra utan brist på styrrespons, kanar om man kör snabbt i kurvor etc.
PH
Mina Michelin Energy 205/60-16 har slitits väldigt mycket på bara en "kort" norrbottenssommar med få mil.
Framhjulen har bara 4 mm kvar efter ca 600 mil. Sedan är däcken väldigt bullriga och stötiga...
Men nu åker det på en uppsättning Venator med 245/40-18Y Dunlop SP3000.
Så slipper man ha en farmor Anka bil
-)


//Henrik
Henrik,
Jag har just gjort av med min S80N 3,2 till förmån för en V50 T5. Min S80N var inte rolig att köra med Venator 18" 245/40 däck, om du kör rekomenderat luft ryck så blir bilen spårig speciellt vid inbromsningar, om du ökar trycket så att den spårar mindre (2,8 Bar) så blir den stötig och gungig i sidled.. Min nuvarande V50 T5 har sänkt sportchassie med 205/50-17 går mjukare och stadigare än min förra S80N.
Bäst uppförande har S80N / V70II med 16", resten är bara looks.
850GLT -92, S60 2.4 -01, S60 2.4T -02,
S80N 3.2 -07 , den sämsta bil jag har haft, återköpt.. tack för det.
V50 T5 Summum -09 6M, växellåda bytt och bytt igen…
V40 D4 R-design -13