Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bjornw skrev: Om några år kommer det vara lika standard som ESP/DSTC är idag och vi kommer se tillbaks på den här diskussionen på samma sätt som vi gör på motståndarna mot ESP för ca 10 år sedan.
Intressant tanke att alla bilar skulle ha ACC.

Vad händer om flera bilar ligger i en lång rad och har låst på framförvarande bil med ACC?

Om bil nr 1 bromsar kommer bil nr 2 att bromsas automatiskt någon tiodels sekund senare och måste därför bromsas något hårdare.

Förloppet fortplantas sedan bakåt i kön och för varje bil förloras några en tiondels sekunder till och systemet måste bromsa än hårdare.

Är det tillräckligt många bilar i kön som har låst ACCn på bilen framför kommer det helt automatiskt att leda till otroliga pump-effekter som längst bak blir helt ohanterliga med ofrånkomliga olyckor.

För att bryta upp mönstret måste man peta i bilar med jämna mellanrum här och där utan ACC med förare som kör i jämn fart och släcker ut pumpningarna.
Vad händer om flera bilar ligger i en lång rad och har låst på framförvarande bil med ACC?

Om bil nr 1 bromsar kommer bil nr 2 att bromsas automatiskt någon tiodels sekund senare och måste därför bromsas något hårdare.

Förloppet fortplantas sedan bakåt i kön och för varje bil förloras några en tiondels sekunder till och systemet måste bromsa än hårdare.

Är det tillräckligt många bilar i kön som har låst ACCn på bilen framför kommer det helt automatiskt att leda till otroliga pump-effekter som längst bak blir helt ohanterliga med ofrånkomliga olyckor.

För att bryta upp mönstret måste man peta i bilar med jämna mellanrum här och där utan ACC med förare som kör i jämn fart och släcker ut pumpningarna.
Förmodligen skulle en lång rad av ACC-bilar ge en otroligt mjuk och fin körning. Att bilen bakom skulle behöva bromsa hårdare bara för att den har lite reaktionstid stämmer inte. Människor har en reaktionstid på mellan 0.5 och 1 sekund, men klarar ändå av att köra bil i köer.

Ett exempel: En bil följer en annan i 100 km/h på 100 m avstånd (rätt lagom i den farten). Första bilen bromsar helt plötsligt in med en jämn inbromsning ner till 0 km/h. Om bilen bakom bromsar exakt likadant och precis samtidigt kommer den att stanna 100 m bakom den första bilen. Onödigt långt kan man tycka...

Faktum är att så länge avståndet mellan bilarna i en kö är längre än reaktionstiden för ACC-systemet så kommer man att klara sig undan seriekrockar.
ACC har bromsat innan man har hunnit reagera själv.

ACC + kollisionsvarnaren har räddat mig många gånger nu! Senast för 2 veckor sedan på E6 utanför malmö. Jag körde "110" ( :wink: ) och det var inte speciellt mycket bilar. Helt plötsligt NITAR bilen själv. Då är det en j**** gubb-**** som ligger och kör 40km/h (!!) på E6. Är man ouppmärksam i 1 sekund och någon kör 40km/h framför på motorvägen så är det kört annars.....
Har också kört ACC en hel del och tycker det fungerat asabra.
Anser inte att längsta valbara avstånd är för kort, på motorväg använder
jag kortaste avståndet och tycker det är bra. Man behöver vänja sig vid systemet och
lära sig köra med det. Hade lite svårt för det i början eftersom bilen saktade in/bromsade
när man kom i fatt något och man missade att gå ut i vä filen i rätt tid.

Ser ingen som helst risk med systemet då det är väldigt snabbt och reagerar snabbare än
vad människan gör. Eftersom det regerar snabbt har ju bilen redan börjat bromsa när
man inser faran och man behöver bara avsluta inbromsningen.
XC90_Executive skrev:ACC + kollisionsvarnaren har räddat mig många gånger nu!
Oj det låter jobbig, du menar alltså att du hade krockat många ggr om du inte hade haft ACC-Kollisionsvarnare.

Det kan jag väl aldrig tro, du är säkert bra mycket bättre förare än så att du krockar titt som tätt. Det är väl så att man slappnar av, minskar uppmärksamheten och låter systemet sköta jobbet att undvika olyckor.

Hade bilen du kört saknat systemet hade du nog varit lite mera uppmärksammt, haft lite mera marginal och klarat dig från att krocka flera ggr om, bara att det hade berott på dig istället då, så bra tror jag att du är som förare.
Jag kör väldigt mycket, speciellt i stadstrafik (rusning) så jag vill påstå att den har räddat mig från att krocka iallafall ett par gånger! Inte just ACC, men kollisionsvarnaren!

Sen är det givetvis inte säkert att man hade krockat, utan hade hunnit väja undan eller bromsa innan. Men man kan ju aldrig vara säker på det.

Kan lägga till en grej till. Av dom här gångerna så har det inte varit mina misstag, utan andra förare. T.ex en som tvärnitade framför mig för att dom hade glömt att dom skulle svänga höger.
Är dt nån som har en idé om hur man kan testa kollisionsvarnaren förutom i skarpt läge ?
?:-/
Att ställa upp ngn typ av stor uppblåsbar "badleksak" på vägen
kan kanske funka

ang diskussionen om avstånd
jag upplever att även på kortaste avstånd så uppfattar ofta bilar framför inte att du vill köra om
utan man måste manuellt gasa ikapp ännu mer
detta kanske mer beror på att fler och fler verkar tro att det är ok att cruisa lite under fartbegränsning i vänsterfilen
swemax skrev:Att ställa upp ngn typ av stor uppblåsbar "badleksak" på vägen
kan kanske funka

ang diskussionen om avstånd
jag upplever att även på kortaste avstånd så uppfattar ofta bilar framför inte att du vill köra om
utan man måste manuellt gasa ikapp ännu mer
detta kanske mer beror på att fler och fler verkar tro att det är ok att cruisa lite under fartbegränsning i vänsterfilen

Det stora problemet är att fler och fler tycker att det är ok att köra fortare än den som är framför oavsett fart och fil ??:-/
AndersP skrev:Är dt nån som har en idé om hur man kan testa kollisionsvarnaren förutom i skarpt läge ?
?:-/

Ändra så kollisionsvarnaren varnar på lång avstånd, så kan du märka den. Grejen är bara att du ska låta bli att bromsa lite längre än du brukar! Om du kommer i fatt en som ska svänga höger (men kanske väntar på nån på ett övergångsställe) så varnar den tidigt. Ju större skillnad i hastighet på dig och bilen framför desto tidigare varnar den.

Men bara du ställer in den på långt avstånd så kommer du säkert märka det ändå. Men ha inte farhållaren på bara.

Tänk bara på att du måste bromsa själv när den varnar, så du inte krockar, för det är ju inge vidare! :)
Styrledsverktyg

Ok det var ju en lösning. :-) Min lösnin[…]

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.