Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
V70 2.0D finns ej med automatlåda
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
3827 kronor /år 2.0D manuell
av Lindell
Har provkört lite!
Tyvärr var 2,5FT utlånad men det blev en sväng i 2,0D och 2,0F.

Körde en 3 milare på landsbygden med följande resultat.
2,0D bränsle förbrukning 0,62l/mil.
Fin låda ovant med många växlar kändes som man körde på för hög växel hela tiden.

2,0F bränsle förbrukning 0,84l/mil förmodligen bensin glömde fråga.
Sladdrig 5växlad låda men bilen funkade som förväntat.

Lutar åt 2,0D i daxläget Vovlo bidrar med 20.000kr i inbytesstöd mars ut.Eller ska man vänta tills 1,6 DRIVe kommer den verkar bli billig att äga och köra.
av Amli
Lindell skrev: Lutar åt 2,0D i daxläget Vovlo bidrar med 20.000kr i inbytesstöd mars ut.Eller ska man vänta tills 1,6 DRIVe kommer den verkar bli billig att äga och köra.
Om du vill komma undan billigare i bränsleförbrukning och skatt tycker det kan vara en bra idé. Men jag tyckte mig läsa någonstans att den kommer bli dyrare i inköp än 2,0D. Jag kan ha dock ha blandat ihop på just den punkten.

Men om du kommer ha kört 2,5FT innan denna 109hk motor (nästan 30hk mindre än den 2,0D du provkörde) vågar jag påstå att du nog uppleva denna bil i tröttaste laget, milt uttryckt. Så kör för guds skull inte 2,5FT innan du skapar dig en uppfattning om 1,6 DRIVe :lol:
av D.S
Hej, jag har också en 2.0D och tycker den är riktigt trevlig att köra, framför allt väldigt tyst för att vara en Diesel och den är billig i drift, 0.62 l blandat. Jag tycker den är lika kvick som en 2.4D och framför allt så har 2.0D en bättre växellåda enligt mig. Lycka till med bilköpet. :)
av Lindell
Det var inga roliga uträkningar ang. servicekostnaderna på 2,0D. + att det verkar som att höjningen av diesleskatten gick igenom idag och Volvo går in med ytterligare 10000kr utöver statens peng vid köp av miljöbil under 14dagar.
Det blir till att rusa till bilhandlaren och provköra 2,5FT och fundera vidare. Att det ska vara så besvärligt. ??:-/
av jhenrikj
Lindell skrev:Det var inga roliga uträkningar ang. servicekostnaderna på 2,0D. + att det verkar som att höjningen av diesleskatten gick igenom idag och Volvo går in med ytterligare 10000kr utöver statens peng vid köp av miljöbil under 14dagar.
Det blir till att rusa till bilhandlaren och provköra 2,5FT och fundera vidare. Att det ska vara så besvärligt. ??:-/
Efter att jag hade provkört 2,5FT så var det inte det minsta besvärligt att välja längre ;=) --->
av jhenrikj
När det gäller service på 2,5FT så är det oljebyta vid 1500, 4500. 7500 osv, service vid 3000, 6000, 9000 osv, oljebytet tar en dryg halvtimma och görs på 5-direkt medans du väntar. Jag kör ca 2000 mil om året och betalar 4455 kr om året i fast kostnad med trygghetsavtal. Priset baseras på körsträcka.

http://www.volvocars.com/se/salesandser ... avtal.aspx
Användarvisningsbild
av henka35
~Kalle~ skrev:En till nackdel med 2.0D är att det blir dyrt när partikelfiltret ska fyllas på / rengöras! Finns mer att läsa i denna tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a (samma 2.0D motor)
Var det inte så att i V70II så är det ett nytt filter? Så det ska inte vara samma service som på V50 2.0D??
Bör kollas upp hos handlarna. Har själv inte kollat eftersom jag brukar inte köra bilarna mer än till typ 8000 mil.

//Henrik

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]