Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det vet jag inte men det går att skriva nettopriset på fakturan och 0 kr i extrautrustning (=man nollar rabatten mot utrustningen).

På det sättet slipper du förmånsvärde på utrustningen vilket kan bli en del eftersom allt över 7,5 basbelopp kostar mycket mera pengar.
Hej!

Jag är ny här, funderar på att köpa en V70 II 2.5FT Business Summum.
Priserna är lätt förvirrande. Enligt Volvos konfigurator hamnar bilen på jämnt 400.000, men Bildeve kan sälja den i Business-kampanjen för 340.001 (oprutat). Var borde man kunna hamna? Med de exemplen som nämnts ovan borde det ju gå att få ner bilen ytterligare 30.000 eller så.
Vilken handlare tycker ni det kan vara värt att diskutera med? Vi bor i Skåne, men jag är ofta i Göteborg och Stockholm. Bildeve verkar inte vilja sälja bilar, de vill inte sänka priset en krona...

Företaget jag jobbar för har 12% ramavtalsrabatt, men Bildeve hävdar att denna rabatt inte gäller i denna kampanj.

/Joakim
JoakimLindbom skrev:Hej!

Jag är ny här, funderar på att köpa en V70 II 2.5FT Business Summum.
Priserna är lätt förvirrande. Enligt Volvos konfigurator hamnar bilen på jämnt 400.000, men Bildeve kan sälja den i Business-kampanjen för 340.001 (oprutat). Var borde man kunna hamna? Med de exemplen som nämnts ovan borde det ju gå att få ner bilen ytterligare 30.000 eller så.
Vilken handlare tycker ni det kan vara värt att diskutera med? Vi bor i Skåne, men jag är ofta i Göteborg och Stockholm. Bildeve verkar inte vilja sälja bilar, de vill inte sänka priset en krona...

Företaget jag jobbar för har 12% ramavtalsrabatt, men Bildeve hävdar att denna rabatt inte gäller i denna kampanj.

/Joakim
Det är väl normalt, företagsrabatter och ramavtal brukar ej kunna kombineras med kampanjer då det ses som nettopriser.
andreas_lofgren skrev:Det vet jag inte men det går att skriva nettopriset på fakturan och 0 kr i extrautrustning (=man nollar rabatten mot utrustningen).

På det sättet slipper du förmånsvärde på utrustningen vilket kan bli en del eftersom allt över 7,5 basbelopp kostar mycket mera pengar.
Vilka nötter!! Det finns ingen seriös bilhandlare som skriver nettopris på fakturan och 0 kr på utrustningen. Varför?? Jo, det är skattefusk. Precis som med allt annat skattefusk gäller att det går bra så länge det inte upptäcks. Skulle företaget få en skattekontroll blir det inte roligt för varken företaget eller tjänstebilsföraren. Förutom att betala den felande mellanskillnaden så blir det skattetillägg på 40 % av det felande beloppet. Det kan bli ganska mycket pengar om man fuskat några år.

Hur stor är då risken att bli granskad? Beror bland annat på var du bor i landet. Stockholm har alltid varit "bäst" om man vill skattefuska. På grund av det stora antalet företag så är kontrollerna inte så frekventa. Skulle företaget få en kontroll så är bilförmåner en av de första sakerna som skattegubbarna tittar på p.g.a att det är så vanligt med fusket som nämns i tråden. Att då "skylla på" att man fick ett nettopris inkl. allt av bilhandlaren håller inte, reglerna är glasklara.

Så slutsatsen blir att visst går det att få en felaktig faktura om du hittar en oseriös handlare (troligen osannolikt bland auktoriserade handlare idag) men det ändrar inte reglerna för hur förmånsbilen ska beskattas. Dessutom ska du vara beredd att slanta mellanskillnaden plus skattetillägg om du eller företaget blir granskat.

Det kan bli lite grann som att pissa i byxorna, varmt och mysigt ett tag, men kan bli kallt och äckligt efter ett tag.
mike_of_sweden skrev:
andreas_lofgren skrev:Det vet jag inte men det går att skriva nettopriset på fakturan och 0 kr i extrautrustning (=man nollar rabatten mot utrustningen).

Vilka nötter!! Det finns ingen seriös bilhandlare som skriver nettopris på fakturan och 0 kr på utrustningen. Varför?? Jo, det är skattefusk. Precis som med allt annat skattefusk gäller att det går bra så länge det inte upptäcks. Skulle företaget få en skattekontroll blir det inte roligt för varken företaget eller tjänstebilsföraren. Förutom att betala den felande mellanskillnaden så blir det skattetillägg på 40 % av det felande beloppet. Det kan bli ganska mycket pengar om man fuskat några år.

Hur stor är då risken att bli granskad? Beror bland annat på var du bor i landet. Stockholm har alltid varit "bäst" om man vill skattefuska. På grund av det stora antalet företag så är kontrollerna inte så frekventa. Skulle företaget få en kontroll så är bilförmåner en av de första sakerna som skattegubbarna tittar på p.g.a att det är så vanligt med fusket som nämns i tråden. Att då "skylla på" att man fick ett nettopris inkl. allt av bilhandlaren håller inte, reglerna är glasklara.

Så slutsatsen blir att visst går det att få en felaktig faktura om du hittar en oseriös handlare (troligen osannolikt bland auktoriserade handlare idag) men det ändrar inte reglerna för hur förmånsbilen ska beskattas. Dessutom ska du vara beredd att slanta mellanskillnaden plus skattetillägg om du eller företaget blir granskat.

Det kan bli lite grann som att pissa i byxorna, varmt och mysigt ett tag, men kan bli kallt och äckligt efter ett tag.
Men vafan hur hur funkar det igentligen ?????

Om jag köper en bil och jag lyckas förhandla mig till att bilhandlaren skickar med en uppsätting vinterdäckdäck gratis så är det då skattefusk ???

Det har väl inte ett skvatt att göra med mad bilhandlaren att göra eller vad bilhandlaren skriver på kvitto, brutto eller netto.

Det är ju bara en sak mellan mig och skatteverket att jag ska redovisa marknadsvärde på mina förmåner, tex extra utrustning.
mike_of_sweden skrev:

Hallå - Mike,
Det står väl rimligen handlaren fritt att bestämma hur deras faktura till kunden skall se ut.
Du pratar om "skattefusk" - jag skulle knappast vilja säga att handlaren bidrar till det, hur affärsvillkoren än ser ut. Bilhandlaren säljer bilar inte förmånsvärden, även om man ibland hjälper föraren att räkna på det.

Volvohandelns specar i allmänhet noggrant sina fakturor. De som har köpt t.ex. en ny Audi hos aukt VAG-handlare vet förmodligen hur torftigt deras fakturor presenteras. Bilmodellen, utrustning som ingår, options och tillbehör i en enda röra och ett slutpris längst ner till höger.
Hej igen - Det är sant är bilhandlaren har rätt att leverera torftiga fakuror. Men det jag vill ha sagt är att det hjälper inte kunden om det blir en koll från skatteverket. Tvärtom har bilhandaren invaggat kunden i en falsk säkerhet genom att inte upplysa om riskerna. Jag är ingen moralens väktare när det gäller skattefusk men jag vill att den som fuskar är medveten om det och vet vilka konsekvenserna kan bli om man blir upptäckt.

Varje bilmodell har fått ett värde av skatteverket därför finns det olika värden för Kinetic, Momentum och Summum. Det värdet ska användas fullt ut när man räknar ut sitt förmånsvärde oavsett hur mycket rabatt du får. Sedan ska utrustningen adderas med skälig rabatt. Om du t.e.x har fått 10 % rabatt på bilen med aktuell utrustning så får du räkna 10 % rabatt på utrustningen. Alltså listpris för bilen och 90% av utrustningens pris.

Det är här många tror att det går att fuska genom att få en nettofaktura eller att hävda att man har betalat fullt för bilen och fått utrustningen på köpet. :roll: Jag vill bara upplysa om att skattemyndigheten inte går på det. Det går strikt efter listpriset och lägger sedan på extrautrustningen. Eftersom det här är ett vanligt fusk bland egenföretagare så kan skattemyndigheten det här på sina fem fingrar, något "resonemangsutrymme" finns inte vad gäller detta.

Viss är det surt men som sagt, det kan bli dyrt om man torskar dit. Jag lider själv av det här, min välutrustade XC 70 Summum -08 kostade netto 442.000:- men förmånsvärdet hamnade på 477.000:-. :(
mike_of_sweden skrev:Hej igen - Det är sant är bilhandlaren har rätt att leverera torftiga fakuror. Men det jag vill ha sagt är att det hjälper inte kunden om det blir en koll från skatteverket. Tvärtom har bilhandaren invaggat kunden i en falsk säkerhet genom att inte upplysa om riskerna. Jag är ingen moralens väktare när det gäller skattefusk men jag vill att den som fuskar är medveten om det och vet vilka konsekvenserna kan bli om man blir upptäckt.

Varje bilmodell har fått ett värde av skatteverket därför finns det olika värden för Kinetic, Momentum och Summum. Det värdet ska användas fullt ut när man räknar ut sitt förmånsvärde oavsett hur mycket rabatt du får. Sedan ska utrustningen adderas med skälig rabatt. Om du t.e.x har fått 10 % rabatt på bilen med aktuell utrustning så får du räkna 10 % rabatt på utrustningen. Alltså listpris för bilen och 90% av utrustningens pris.

Det är här många tror att det går att fuska genom att få en nettofaktura eller att hävda att man har betalat fullt för bilen och fått utrustningen på köpet. :roll: Jag vill bara upplysa om att skattemyndigheten inte går på det. Det går strikt efter listpriset och lägger sedan på extrautrustningen. Eftersom det här är ett vanligt fusk bland egenföretagare så kan skattemyndigheten det här på sina fem fingrar, något "resonemangsutrymme" finns inte vad gäller detta.

Viss är det surt men som sagt, det kan bli dyrt om man torskar dit. Jag lider själv av det här, min välutrustade XC 70 Summum -08 kostade netto 442.000:- men förmånsvärdet hamnade på 477.000:-. :(
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mycket bra förklarat nu borde dom som undra inte ha några frågetecken.
Angående förmånsvärdet med extrautrustning nu får man hoppas att dom får en bra rabatt på sina nya bilar och blir nöjda bil ägare
Jag är super nöjd med min bil en V70 2.5 ft hittills :D
M.v.h
Ewiw
mike_of_sweden skrev:Det är här många tror att det går att fuska genom att få en nettofaktura eller att hävda att man har betalat fullt för bilen och fått utrustningen på köpet. :roll: Jag vill bara upplysa om att skattemyndigheten inte går på det. Det går strikt efter listpriset och lägger sedan på extrautrustningen. Eftersom det här är ett vanligt fusk bland egenföretagare så kan skattemyndigheten det här på sina fem fingrar, något "resonemangsutrymme" finns inte vad gäller detta.
Vadå fuska! Som du säger är man dömd på förhand av skatteverket och alltid ansedd som skyldig "by default".

Även om du faktiskt har fått ett par dubbdäck på köpet så utgår skatteverket från att du ljuger och tar upp förmånsvärde på detta som om du faktiskt hade betalat för det.

Samm sak med utrustningpaket, lika sjukt är det. Även om handlaren har en kampanj och säljer det till dig för 0 kronor så ska du skatta för det som om du hade betalat fullpris för det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en d[…]

Tråkigt med rosten, det är tyvärr […]

Generator laddar ej batteriet

IMG_9881.jpeg Köpte en lödkolv och l&o[…]

Noterat, tack!