Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimozabe
#263728
Tittat på versionbeskrivningarna på volvos hemsida, Kinetic, Momentum, Summum.
Vi kommer att försöka få tag på minst en Momentum, men vi har sett att det finns en hel del välutrustade Kinetics där ute. Är det nån mer skillnad än utrustning? För det är väl fortfarande samma bil att köra, samma komfort, kupekomfort osv?

Någon som kan berätta lite mera om sina erfarenheter med 2.0F? vi kör kanske 1000-1500 mil om året och tror att en diesel inte är lönsamt för oss, därför tittar vi inte på dessa + att dom ligger högre i pris.
av erc
#263748
Kimozabe skrev:Tittat på versionbeskrivningarna på volvos hemsida, Kinetic, Momentum, Summum.
Vi kommer att försöka få tag på minst en Momentum, men vi har sett att det finns en hel del välutrustade Kinetics där ute. Är det nån mer skillnad än utrustning? För det är väl fortfarande samma bil att köra, samma komfort, kupekomfort osv?

Någon som kan berätta lite mera om sina erfarenheter med 2.0F? vi kör kanske 1000-1500 mil om året och tror att en diesel inte är lönsamt för oss, därför tittar vi inte på dessa + att dom ligger högre i pris.
Vilket motoralternativ du väljer är faktiskt helt upp till dig själv. Titta på prestandasiffrorna och provkör de versioner du gillar. Vissa tycker 2.0F eller 2.0D är katastrofalt slöa medan vissa tycker de räcker finfint. Jag kör själv en 2.0F och är helnöjd. Sök lite här på forumet - du lär hitta mängder av åsikter (inte minst om just 2.0F).

När du skriver "välutrustade Kinetics" - vad menar du då? Jag tycker nog att det är vanligast med just Kinetic och nästan inget extra (nyckelavstängning av passagerarairbag brukar det dock vara). Kinetic är annars en relativt generös "grundutrustningsnivå" till en bil i tjänstebilsklassen. Det mesta man måste ha finns med.

Skulle jag skaffa en V70 privat skulle jag se om någon återförsäljare har en Kinetic-lagerbil med High Performance-ljudet. En fabriksny Kinetic Limited Edition för 219000 (marknadsförts för 229000, du får tillbaka 10000 efter 6 mån) är nog något av det mest prisvärda man kan hitta idag!
av jhenrikj
#263752
Du kanske får tillbaka 10 000 är nog en mer korrekt beskrivning....om inte staten skjuter till mera pengar så räcker bara utbetalningarna till 10 000 bilar. Under 2008 såldes 85 000 miljöbilar så att lova att man får 10 000 tillbaka känns helt fel. Jag köpte min bil i januari 2009 så vad jag funderar på är om det är 10 000 utbetalningar under 2009 eller om det är 10 000 bilar köpta 2009 pengarna räcker till. För är det utbetalningar för bilar sålda förra året som är inräknade i budgeten så kan nog alla som köper miljöbil i dag glömma de där 10 000 kronorna.

Bara i januari såldes 3613 miljöbilar....

Förhoppningsvis är de flesta av dessa tjänstebilar, för då utgår ingen miljöbilspremie.
av matthh
#263772
jhenrikj skrev:Du kanske får tillbaka 10 000 är nog en mer korrekt beskrivning....om inte staten skjuter till mera pengar så räcker bara utbetalningarna till 10 000 bilar. Under 2008 såldes 85 000 miljöbilar så att lova att man får 10 000 tillbaka känns helt fel. Jag köpte min bil i januari 2009 så vad jag funderar på är om det är 10 000 utbetalningar under 2009 eller om det är 10 000 bilar köpta 2009 pengarna räcker till. För är det utbetalningar för bilar sålda förra året som är inräknade i budgeten så kan nog alla som köper miljöbil i dag glömma de där 10 000 kronorna.

Bara i januari såldes 3613 miljöbilar....

Förhoppningsvis är de flesta av dessa tjänstebilar, för då utgår ingen miljöbilspremie.
I och med arr de förkortade tiden till den sista juni så föreslpgs dessutom ett tillskott på 325 miljoner för att klara premien till alla. Så chanserna att få premien är goda. Läs mer här http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... ilspremie/
av jhenrikj
#263792
matthh skrev:
jhenrikj skrev:Du kanske får tillbaka 10 000 är nog en mer korrekt beskrivning....om inte staten skjuter till mera pengar så räcker bara utbetalningarna till 10 000 bilar. Under 2008 såldes 85 000 miljöbilar så att lova att man får 10 000 tillbaka känns helt fel. Jag köpte min bil i januari 2009 så vad jag funderar på är om det är 10 000 utbetalningar under 2009 eller om det är 10 000 bilar köpta 2009 pengarna räcker till. För är det utbetalningar för bilar sålda förra året som är inräknade i budgeten så kan nog alla som köper miljöbil i dag glömma de där 10 000 kronorna.

Bara i januari såldes 3613 miljöbilar....

Förhoppningsvis är de flesta av dessa tjänstebilar, för då utgår ingen miljöbilspremie.
I och med arr de förkortade tiden till den sista juni så föreslpgs dessutom ett tillskott på 325 miljoner för att klara premien till alla. Så chanserna att få premien är goda. Läs mer här http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... ilspremie/
Föreslogs är så vitt jag vet inte samma sak som beslutades......men förhoppningsvis skjuter väl staten till pengar för att stimulera fordonsindustrin.....
Användarvisningsbild
av Variosboy
#263799
Beträffande jämförelsen mellan diesel och bensin/etanol ur ett ekonomiskt perspektiv så tycker jag det är många som TROR si eller så, vi har den diksussionen på jobbet lite då å då.
För att göra en rättvis jämförelse så måste man ju såklart räkna på det!!
Mellan 2.0F och 2.0D så skiljer det 22000 i inköp där dieseln såklart är dyrare. (listpris)
Skatten på 2.0F är 1420 (enligt vv) och 3827 på 2.0D

Slår man ut det på tre år och säg en färdsträcka på 1500 mil så betyder det att
2.0D kostar: 33841 i skatt och högre inköpspris
2.0F kostar: 4260

Räknar man sen in förbrukningen (räknat på 11:-/liter både för diesel och bensin) så hamnar 2.0F på en total på tre år på: 1,17L/mil x 4500 mil x 11 kronor plus skatt=
62175:-/tre år.

Och 2.0D hamnar på 0.75L/mil x 4500 mil x 11kronor plus skatt=
70966:-/tre år.

I den jämförelsen blir dieseln såklart dyrare, men längre serviceintervall och högre andrahandsvärde på dieseln borde jämna ut skillnaden.
Vill man sen dra släp så får 2.0D dra 280 kg mer!!
130Nm mer i dieseln och den 6-växlade lådan tycker jag gör av det väger över på dieseln.
Användarvisningsbild
av henka35
#263801
Variosboy skrev:Beträffande jämförelsen mellan diesel och bensin/etanol ur ett ekonomiskt perspektiv så tycker jag det är många som TROR si eller så, vi har den diksussionen på jobbet lite då å då.
För att göra en rättvis jämförelse så måste man ju såklart räkna på det!!
Mellan 2.0F och 2.0D så skiljer det 22000 i inköp där dieseln såklart är dyrare. (listpris)
Skatten på 2.0F är 1420 (enligt vv) och 3827 på 2.0D

Slår man ut det på tre år och säg en färdsträcka på 1500 mil så betyder det att
2.0D kostar: 33841 i skatt och högre inköpspris
2.0F kostar: 4260

Räknar man sen in förbrukningen (räknat på 11:-/liter både för diesel och bensin) så hamnar 2.0F på en total på tre år på: 1,17L/mil x 4500 mil x 11 kronor plus skatt=
62175:-/tre år.

Och 2.0D hamnar på 0.75L/mil x 4500 mil x 11kronor plus skatt=
70966:-/tre år.

I den jämförelsen blir dieseln såklart dyrare, men längre serviceintervall och högre andrahandsvärde på dieseln borde jämna ut skillnaden.
Vill man sen dra släp så får 2.0D dra 280 kg mer!!
130Nm mer i dieseln och den 6-växlade lådan tycker jag gör av det väger över på dieseln.
Sedan om man vill köra på E85 så drar 2.0F enligt Volvo ca 40% mer jämfört med bensin.
Så då blir kostnaden för 2.0F räknat på 9.60 kr/l E85:
1,40 x 1,17L/mil x 4500 mil x 9,60 kronor plus skatt = 75022 kr/tre år.

Vilket är ca 4000 kr mer än för 2.0D.

//Henrik
av Lövet
#263807
henka35 skrev: Sedan om man vill köra på E85 så drar 2.0F enligt Volvo ca 40% mer jämfört med bensin.
Så då blir kostnaden för 2.0F räknat på 9.60 kr/l E85:
1,40 x 1,17L/mil x 4500 mil x 9,60 kronor plus skatt = 75022 kr/tre år.

Vilket är ca 4000 kr mer än för 2.0D.

//Henrik
1,17 lit/mil lär ju i uträkningen vara på etanol. Klassad bensinförbrukning lär vara under 0,92 lit/mil (eftersom den annars inte skulle klassas som miljöbil)
Användarvisningsbild
av henka35
#263812
andreas_lofgren skrev:
henka35 skrev: Sedan om man vill köra på E85 så drar 2.0F enligt Volvo ca 40% mer jämfört med bensin.
Så då blir kostnaden för 2.0F räknat på 9.60 kr/l E85:
1,40 x 1,17L/mil x 4500 mil x 9,60 kronor plus skatt = 75022 kr/tre år.

Vilket är ca 4000 kr mer än för 2.0D.

//Henrik
1,17 lit/mil lär ju i uträkningen vara på etanol. Klassad bensinförbrukning lär vara under 0,92 lit/mil (eftersom den annars inte skulle klassas som miljöbil)
Nix, 1,17 är stad för bensin. De anges inget exakt för E85.
Sedan är 0,75 stad för 2.0D. Blandad förbrukning för båda är 0,86 resp. 0,59.

Kolla på http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... hSpec.aspx

//Henrik

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]