Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Funk skrev:Vem har sagt att V70 DRIVe över huvud taget skall ligga under 120gram.....
Spekulationer....

Även om den skulle ligga på 130-140 så skulle det vara bra.
AndS skrev:Här delar jag inte den uppfattning att villa, sommarstugeägare, husvagnsägare, m.fl. har behov av en AWD-bil och merparten har det dessutom inte utan vanliga FWD. Däremot så är en dragkrok mycket bra även med stort bagage ooch fällbara säten.
Visst kan du stoppa in t.ex. vissa möbler i bilen, men har du t.ex. hus och sommarstuga är det mycket som du inte vill stoppa in i bilen trädgårdsavfall, renoveringsmaterial, virke, skräp till sopptipp, mm.
Vet i sjutton om jag tror på att bygga en V70 som sparar kanske 5cl/mil men kanske får begränsningar och inte lika användbar. Dyrare bil och mindre användbar, det blir troligtvis en nischbil för marknadsföring av sitt miljötänkande, men merparten av försäljning blir den "vanliga" V70.
Vad är problemet? Det är väl ingen som blir tvingad av Volvo att köpa den? Det finns ju hur många andra motoralternativ som helst där det går utmärkt att dra en massa. Det är ett val man får göra själv.

Sen skriver du dyrare, varför tror du det? C30/S40/V50 DRIVe kostar exakt lika mycket som 1.6D (som DRIVe bygger på) gör.

Som allt annat är det i ren spekulation. Men det är bara att titta på andra bilar som ska var snåla. Tex Passat Variant Bluemotion(heter den så?). Den får bara dra 1200kg. Den är inte under 120-gränsen.
av Amli
Som jag ser det kommer snarare dom bredda sin kundgrupp. Igen, för de som vill ha starkare motorer med mycket dragvikt, där har ju inget ändrats. Det är ju t o m blivit bättre i och med de nya motorerna som är på ingång!! De som Volvo dessutom når nu är ju just de som inte som packar sina bilar till bredden och inte anser sig behöva mer motor.
Om man vänder på det, tror ni att t ex Audi säljer färre RS6:or bara för att A6 finns som 2,0T?
Användarvisningsbild
av halmstaden
Men om man inte täcker över grillen, borde väl ex. vis 2.0D fortfarande få dra 1600kg?
av bilgalen
Fast återigen så handlar det ju inte om personer som drar massor av släp och behöver stora dragvikter. De tittar ju självklart på andra bilar. Det är det här svensson-körandet, soffan från Ikea tex.

Men skitsamma...intressant tanke dock ifall man bara kan ta bort plastbiten (eller vad det nu är) i fronten! Nån som vet om det funkar?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att "plugga igen" grillen som på Drive-bilarna så att motorn inte får kyning verkar ju stendumt sätt att få ned luftmotståndet.

BMW har ju satt ett spjäll i grillen istället som öppnas just när kylningen behövs och tack var det kunnat behålla dragvikten .

Kan ju inte vara raket-teknik, jag hade kylargardin på min Opel-65.
av JE Jr
VolvoB20 skrev:Att "plugga igen" grillen som på Drive-bilarna så att motorn inte får kyning verkar ju stendumt sätt att få ned luftmotståndet.

BMW har ju satt ett spjäll i grillen istället som öppnas just när kylningen behövs och tack var det kunnat behålla dragvikten .

Kan ju inte vara raket-teknik, jag hade kylargardin på min Opel-65.
Man ska styra det också, och verifiera att det fungerar i alla situationer, både kylningsmässigt, och konstruktionsmässigt. Sånt kostar pengar. Mycket enklare/billigare att sätta in en fast "plugg" istället, och begränsa dragvikten.

Det är inte alls stendumt tycker jag, utan ett bra, första steg! Att det inte är det bästa är ju klart, men man måste börja någonstans.

Sen är det väl så att Volvo har ganska höga kylningkrav för sina bilar. Jag tror säkert (utan att veta) att man skulle klara den vanliga dragvikten i svenskt klimat utan problem. Blir lite värre uppför branta berg där det är 35+ och medvind... Jag funderar om jag inte hört att vissa andra tillverkare har varierande dragvikt beroende på temperatur eller höjd över havet eller vad det var?
av AndS
Tror det blev ett missförstånd här, jag har tidigare inte pratat om motor utan en stor bil där man på vissa modeller ev. skulle sänka dragvikten markant (spekulation utifrån nuvarande Drive) som en effekt av optimeringar för att spara en mindre mängd bränsle. Att ersätta en motor med en ny bränslesnålare det är utveckling för en stor V70II, men att ytterligare optimera eller t.o.m. sätta i en betydligare svagare som begränsar nyttjande, njet det blir inte många sålda för 250-300". De som dessutom vill vara riktigt miljöriktiga väljer troligtvis en mindre bil som enbart utifrån vikt drar mindre bränsle.
av Amli
AndS skrev:Tror det blev ett missförstånd här, jag har tidigare inte pratat om motor utan en stor bil där man på vissa modeller ev. skulle sänka dragvikten markant (spekulation utifrån nuvarande Drive) som en effekt av optimeringar för att spara en mindre mängd bränsle. Att ersätta en motor med en ny bränslesnålare det är utveckling för en stor V70II, men att ytterligare optimera eller t.o.m. sätta i en betydligare svagare som begränsar nyttjande, njet det blir inte många sålda för 250-300". De som dessutom vill vara riktigt miljöriktiga väljer troligtvis en mindre bil som enbart utifrån vikt drar mindre bränsle.
Och för de som inte kan köra t ex V50 Drive utan behöver en större bil som V70II? Långt ifrån alla behöver dragkrok på sina bilar och kunde förmodligen inte bry sig mindre om bilen får dra 500- eller 2500kg. För dessa är det toppen att kunna ha en stor, rymlig och bekväm bil som V70II och ändå värna om miljön.

Tycker du även att V50 1,6D Drive är lika korkad? Den får inte dra lika mycket som t ex D5.

Att det begränsar nyttjandet? Det är väl hela vitsen med tillval? Man väljer med andra ord vad man tro sig vilja nyttja. Enligt ditt resonemang skulle man endast kunna beställa fullutrustade modeller med största motorn för att kunna få ut allt av bilen. Det är nog bara XC90 Executive så jobbar så ;-// :lol:
Olika behov, olika val.
av AndS
Nej, för V50 är det ett riktigt koncept då den inte har begreppet att försvara som "laståsna" och "dragbil. Men här ska man inte erbjuda den större D5-motor utan kanske stannat på 2.0D (tveksam även till 2,4D). Den konkurerar också med andra bilmärken än t.ex. BMX/Audio som 70-modellerna gör enligt många trådar och även Volvos utveckling av modellerna.
V70II har redan en modell med 2.0D som många gånger jämförs med Mondeo och får tuff konkurens, speciellt prismässigt/bil för pengar. Om man skulle sätta i en svagare motor för att enbart minska förbrukningen eller andra optimeringar som t.ex. begränsad dragvikt gör att Volvo börjar jämföras med andra nästan lika stora kombibilar men redan med lägre vikt, och redan lägre förbrukning utifrån prestand. Och man har inte sänkt tillverkningskostnad för en Drive, utan får en bil som som nu jämförs med bilar som kostar 25-50" mindre.
Jag tänker mera i banorna varumärke, liten tillverkare och att man som liten måste hitta nischer man är bra på.
Men nu gissar vi bara, om och när det kommer en Drive så får vi se om man sänkt dragvikten markant.
av greenbay
Det är väldigt mycket åsikter här.
Om ni nu tycker att en Mondeo är ett bättre val än V70, köp den då!
Det finns några detaljer som skiljer, dock. V70 andas kvalitet, den har skönare stolar, bättre mattor, bagaget är lättare att hålla rent, men framförallt: vilken vill du sitta i när du blir påkörd?
Och vilken bil vill du åka i fram till dess du blir påkörd?, en tyst, som kostar lite mer, eller en bullrig, som dessutom sjunker snabbare i värde?
Ut och provkör bilar, alla förstå-sig-på-are, innan ni säger att den och den är bättre/ sämre/ snabbare eller vad den nu är bra på.
Jag skulle med glädje byta min V50 2.0D mot V70II med 2.0D, gärna med powershift lådan. Ungarna växer ju hela tiden, en V70 DRIVe till mig, TACK!

Peter
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]