Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ocean24Daut09
Jag har fått ECM uppgraderad för några veckor sedan. Bilen växlar efter den uppgraderingen vid lägre varv vilket är bra.

Kvarstående problem är att uppväxlingen mellan 2:an och 3:an är ryckig och då framför allt när motorn är kall.
Det känns som om lådan inte kan bestämma sig för om tvåan eller trean skall ligga i. Konstig funktion helt enkelt.

Hoppas att Volvo fokuserar på att få bort just den här växlingsproblematiken. Att det är en programeringsak är helt klart eftersom lådan växlar bra mellan de övriga växlarna.

Om Volvo inte bryr sig om att uppdatera programvaran för växellådan så är åtminstonde jag helt på det klara med att inte köpa någon mera Volvo oavsett om de bygger nya och bättre automatlådor i framtiden.

Jag har betalat mycket pengar för min bil och vill inte bli lämnad i sticket på det här viset av Volvo. Än är jag förhoppningsfull men mitt tålamod har också en gräns.

Bilen i övrigt är väldigt bra och jag talar väl om bilen, och då är det väl också själva f-n att inte en sån detalj som programmet till lådan är omhändertaget.

Volvo, för Guds skull ENGAGERA ER. Fixa programvaran så att problemet löses.
av ocean24Daut09
Hört på stan!
Det går ett ryckte om att det är en ny programvara på G. Har någon hört något eller är det bara önsketänkande?
av JK24T
Det är nog bara ett ryckte, hämtade min i fredags, har stått på verkstad sen den 19 december... växlar fortvarande lika ryckigt och jävligt.
Användarvisningsbild
av len
-08 innan chassinr 18002 uppdateras, efter är de uppdaterade vid leverans. Auktoriserad verkstad kör väl en elektronikcheck automatiskt? För flera uppdateringar har gjorts utan min vetskap ( dvs = bra)
av ocean24Daut09
Vet någon om det går att "programmera bort" adaptionen i lådan.

Som det är nu verkar den endast ställa till besvär.

Jag skulle helst slippa den sk smarta finessen som adaptionen anses vara..
av JK24T
XC90_executive;
Nej lådan är inte bytt men den har varit ute pga. 2 byte av vevaxeltätning :shock:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
JK24T skrev:XC90_executive;
Nej lådan är inte bytt men den har varit ute pga. 2 byte av vevaxeltätning :shock:

Men varför har den inte bytts ut samtidigt? :shock:
av krullle
Tja!

XC70 D5 Aut. -09
Var ute och lekte i snön i helgen. Ca 25-30cm. Försökte ta mig upp för en brant backe, fick göra ett antal omtag, för bilen bara span ner sej, både med och utan antispin. Efter ca 10-15min så om varningen upp ”Varm transmissions olja, sänk farten”

Så jag stannade och fick baka ur skogen….(Via diket….  )

Nån som har koll på hur mycket transmissionen håller för?
Hur mycket "lek" håller grejorna för?
Kasnke ska lägga ner verksamheten med att dra upp vännerna ur diken nu när man äntligen kan...????
av JK24T
XC90_Executive skrev:
JK24T skrev:XC90_executive;

Men varför har den inte bytts ut samtidigt? :shock:
Inget fel på lådan enligt Volvo men den rycker och härjar. Har fortvarande inte fått svar på det övriga.... ska kolla på Audi idag.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]