Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ser, som jag sagt i tidigare inlägg, fram emot att slippa de onödiga, och pinsamma nedväxlingarna. Det är inte roligt när motorn surrar som på en Fiesta 1980, och passagerarna tror att dom åker premium. Man får ju skämmas. D5 har 400 Nm och bör klara sig efter ett farthinder utan att växla ned till tvåan vid minsta gaspådrag...

Det märkliga är att ibland har min bil växlat hyggligt (beror lite på situationen) men för det mesta är det "fel". Hade inte väntat mig detta med en motor med detta vridmoment.

Min huvudsynpunkt i detta inlägg; borde inte Volvos tekniker ha haft någon känsla av att något var fel när lådan kastar i ettan eller tvåan så snart man närmar sig gaspedalen? Jag är i och för sig glad om en uppdatering kan ge mig en "ny" bil. Hade det rört sig om in gamla 244 L från 1976 med BW 35 hade jag bara haft att acceptera läget. :lol:

XC70 II är i övrigt en mycket bra bil. Skönhetsfläckar ska bort så fort man vet hur!

Hälsningar

Henry
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
Amli skrev:Om nu skillnaden är så drastisk så bör det ju även rimligtvis bli skillnad på pappret om än inte lika mycket. Det i sin tur bidrar till mindre utsläpp och därmed mindre skatt. Då bör dessa uppdaterade bilar få en justering på pappret samt alla nya bilar så kommer ut få en lägre skatt, eller?

Vi säger egentligen lite samma sak då även jag förstår att förbrukning kommer kunna sjunka lite. Jag är bara ytterst tveksam till en minskning på 2-3 dl/ milen som andra vill få det till. Jag tror att Placeboeffekten spelar in en hel del oxå i frågan. För vi kan väl ändå komma överens om en sådan skillnad skulle göras skulle göras skulle nog Volvo trumma liiiiite mer på det med tanke på all den skit de får för just törsten hos D5 i samband med automat. Eller...?
Hanymo skrev:jag kör XC70 D5 automat, med en genomsbitt förbrukning 8,9 blandkörning, och 8,6 landvägskörning. Jag skulle aldrig kunna drömma om att gå ner till 7,6..!! minskning 2-3 dl nästan otänkbar med en sådan " gammal" motorn, men mjukare växling är något att se fram emot. Undrar värför inte Volvo säger ett ljud om sin nya D5 , 205 häster,eller det här nya uppdaternigen som har funnits redan 3 veckor sedan.Vad är det som är så hemligtsfullt??. varje droppe soppa som bilen sparar är ju ett stor plus för Volvo och miljön i dessa " miljötider".
Snälla ni, sluta skylla på D5an, det sitter ju EXAKT samma 185-hästare med partikelfilter i min V70N, skyll inte på 4-hjulsdriften heller för det sitter samma haldex AWD i min bil. D5an är ruggit snål enligt mig.

Ni säger 0,86 på landsväg, jag drog hem en båt på 1.65 ton bakom bilen i 60 mil 85-90 km/h och det slutade på 0,86 l/m (uppmätt vid tankning), det är ju vad era bilar drar utan släp :-O) :-O) :-O), min D5a är enkel att köra långkörning på 0.55 bara man håller fartgränserna, har t.o.m. kört på 0.45 som lägst.

Missföstå mig inte nu... Jag tror er till 100% att era bilar sörplar i sig diesel lika fort som en flodhäst dricker vatten. min kollega har själv en ny D5 -08a och han ligger på 0.85 på landsväg och 1.05 i stan. (behöver jag säga att han är besviken)

Eftersom det är EXAKt samma motor så vägrar jag tro att det är D5an, det måste vara något annat.

-Antingen så är nya karossen svintung att dra fram om man jämför med V70N

-Eller så snurrar hälften av all diesel bort i värme i automatlådans tokvarvningar.

Jag lutar åt att det är automatlådan. Och att det nu rättats till. Vad gäller sänkt skatt tror jag aldrig det händer, med nya mjukvaran kommer man kanske ned till det utsläpp som faktiskt angivits.
Henry_Fågeljazz skrev: Min huvudsynpunkt i detta inlägg; borde inte Volvos tekniker ha haft någon känsla av att något var fel när lådan kastar i ettan eller tvåan så snart man närmar sig gaspedalen?
Tyvärr är det nog så att varken Volvos tekniker eller konstruktörer testar sina konstruktioner utifrån en vanlig användares (förares) perspektiv. Det är nog också så att Volvos tekniker/konstruktörer i flera fall inte har förmågan att sätta sig in i hur en bil normalt används.

Jag betvivlar inte att det genomförs omfattande tester och provkörningar men är det då inte lite märkligt att en vanlig användare (förare) redan efter några timmar i bilen upptäcker ett tiotal punkter där man kan ifrågasätta hur konstruktörer/tekniker tänkt/icke tänkt. Efter några dagars körning var min egen felkonstruktionslista på ca 20 punkter. Det är så pinsamt uppenbart att det är missar i konstruktionen att man börjar undra vad Volvo håller på med.

Hur svårt kan det tex vara att:
- konstatera att automatlådan inte håller måttet
- cigguttaget i mittkonsolen är felplacerat
- cigguttag bakom den svävande centerpanelen saknas
- smuts/hundskyddsöverdraget är felkonstruerat så att lastskyddsnätet inte går att använda
- displayen i mittkonsolen ser ut att vara från en gammal Casio från 70-talet
osv osv.
Thho skrev: displayen i mittkonsolen ser ut att vara från en gammal Casio från 70-talet
?:-/ Ja hur fasiken lyckdes den komma in i bilen, var alla designers totalt bakfulla den dagen de designa den :-(O)
Jag hade också tidigare en V70N -06 med 185 Hästars D5. Dock utan fyrhjulsdrift.
Den gick mycket billigare den med. Jag snittade på 0,62 - 0,64 uppmätt förbrukning. Som längst kom jag 119 mil på 64 liter. Den gick riktigt snålt.

XC70 II D5 som jag har nu drar 0.8-0.82 så den är helt klart törstigare.
Dock är det ju skillnader för min del iaf. Fyrhjulsdrift, breda 17" (istället för smalare 16") däck, 300 kg mer bil, annorlunda front/luftflöde. KAnske finns det fler punkter som skiljer. Dock är/var båda manuela lådor.

VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Om nu skillnaden är så drastisk så bör det ju även rimligtvis bli skillnad på pappret om än inte lika mycket. Det i sin tur bidrar till mindre utsläpp och därmed mindre skatt. Då bör dessa uppdaterade bilar få en justering på pappret samt alla nya bilar så kommer ut få en lägre skatt, eller?

Vi säger egentligen lite samma sak då även jag förstår att förbrukning kommer kunna sjunka lite. Jag är bara ytterst tveksam till en minskning på 2-3 dl/ milen som andra vill få det till. Jag tror att Placeboeffekten spelar in en hel del oxå i frågan. För vi kan väl ändå komma överens om en sådan skillnad skulle göras skulle göras skulle nog Volvo trumma liiiiite mer på det med tanke på all den skit de får för just törsten hos D5 i samband med automat. Eller...?
Hanymo skrev:jag kör XC70 D5 automat, med en genomsbitt förbrukning 8,9 blandkörning, och 8,6 landvägskörning. Jag skulle aldrig kunna drömma om att gå ner till 7,6..!! minskning 2-3 dl nästan otänkbar med en sådan " gammal" motorn, men mjukare växling är något att se fram emot. Undrar värför inte Volvo säger ett ljud om sin nya D5 , 205 häster,eller det här nya uppdaternigen som har funnits redan 3 veckor sedan.Vad är det som är så hemligtsfullt??. varje droppe soppa som bilen sparar är ju ett stor plus för Volvo och miljön i dessa " miljötider".
Snälla ni, sluta skylla på D5an, det sitter ju EXAKT samma 185-hästare med partikelfilter i min V70N, skyll inte på 4-hjulsdriften heller för det sitter samma haldex AWD i min bil. D5an är ruggit snål enligt mig.

Ni säger 0,86 på landsväg, jag drog hem en båt på 1.65 ton bakom bilen i 60 mil 85-90 km/h och det slutade på 0,86 l/m (uppmätt vid tankning), det är ju vad era bilar drar utan släp :-O) :-O) :-O), min D5a är enkel att köra långkörning på 0.55 bara man håller fartgränserna, har t.o.m. kört på 0.45 som lägst.

Missföstå mig inte nu... Jag tror er till 100% att era bilar sörplar i sig diesel lika fort som en flodhäst dricker vatten. min kollega har själv en ny D5 -08a och han ligger på 0.85 på landsväg och 1.05 i stan. (behöver jag säga att han är besviken)

Eftersom det är EXAKt samma motor så vägrar jag tro att det är D5an, det måste vara något annat.

-Antingen så är nya karossen svintung att dra fram om man jämför med V70N

-Eller så snurrar hälften av all diesel bort i värme i automatlådans tokvarvningar.

Jag lutar åt att det är automatlådan. Och att det nu rättats till. Vad gäller sänkt skatt tror jag aldrig det händer, med nya mjukvaran kommer man kanske ned till det utsläpp som faktiskt angivits.
riha skrev:Jag hade också tidigare en V70N -06 med 185 Hästars D5. Dock utan fyrhjulsdrift.
Den gick mycket billigare den med. Jag snittade på 0,62 - 0,64 uppmätt förbrukning. Som längst kom jag 119 mil på 64 liter. Den gick riktigt snålt.

XC70 II D5 som jag har nu drar 0.8-0.82 så den är helt klart törstigare.
Dock är det ju skillnader för min del iaf. Fyrhjulsdrift, breda 17" (istället för smalare 16") däck, 300 kg mer bil, annorlunda front/luftflöde. KAnske finns det fler punkter som skiljer. Dock är/var båda manuela lådor.
Kan ju vara som du säger att det är mer än automaten, men detta är ju ytterligare ett bevis på att D5a får en massa kritik för att dra mycket diesel helt i onödan, din förbrukning har hoppat up 30% och det är ju INTE D5an fel utan måste bero på att nya V70 är grymt trög och tung att dra fram.

Detta bådar inte gott, mitt leasingkontrakt går ut om nåra veckor och det blir väl en ny Volvo igen. Jag kommer visst att få en bil som är något tystare och bekvämare, men på köpet få man tydlingen sämre acc, lägre toppfart och 30% högre förbrukning ??:-/ dock är det ju inte kul även om det inte är D5an fel.
VolvoB20 skrev: Kan ju vara som du säger att det är mer än automaten, men detta är ju ytterligare ett bevis på att D5a får en massa kritik för att dra mycket diesel helt i onödan, din förbrukning har hoppat up 30% och det är ju INTE D5an fel utan måste bero på att nya V70 är grymt trög och tung att dra fram.

Detta bådar inte gott, mitt leasingkontrakt går ut om nåra veckor och det blir väl en ny Volvo igen. Jag kommer visst att få en bil som är något tystare och bekvämare, men på köpet få man tydlingen sämre acc, lägre toppfart och 30% högre förbrukning ??:-/ dock är det ju inte kul även om det inte är D5an fel.
Det spelar egentligen ingen roll hur törstig eller snål D5 i sig är, det intressanta är väl hur mycket bilen drar. De siffror som du redovisar för V70N D5 AWD är dock extremt låga och saknar motsvarighet någonstans. (Halva förbrukningen jämfört med automatlåda!?)

Vore jag dig skulle jag förlänga leasingen på din bil, som med säkerhet är världens snålaste D5 AWD, tills Volvo fått fram den nya D5:an i kombination med powershift. Eller att vi fått bevis för att nya mjukvaran till geartronic verkligen är så effektiv som en del i tråden tycks tro. Jag tror tyvärr att förhoppningarna är alldeles för högt uppskruvade.

Eller så har Volvos ingenjörer klantat till det rejält med första versionen av mjukvaran, så pass att man bör fundera på om man törs köpa Volvo igen.
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev: Kan ju vara som du säger att det är mer än automaten, men detta är ju ytterligare ett bevis på att D5a får en massa kritik för att dra mycket diesel helt i onödan, din förbrukning har hoppat up 30% och det är ju INTE D5an fel utan måste bero på att nya V70 är grymt trög och tung att dra fram.

Det spelar egentligen ingen roll hur törstig eller snål D5 i sig är, det intressanta är väl hur mycket bilen drar.
Det beor väl på hur man ser det, jag tycker det är fel att slå på den stackars D5an och kalla den törstig om man samtidigt kör omkring men "handbromsen" fullt åtdragen. Lite mera lättviktsmaterial och något förbättrad aerodynamik skulle kanske göra susen istället. Angrip problemet där det verkligen finns.
Tomas L skrev: De siffror som du redovisar för V70N D5 AWD är dock extremt låga och saknar motsvarighet någonstans. (Halva förbrukningen jämfört med automatlåda!?)

Vore jag dig skulle jag förlänga leasingen på din bil, som med säkerhet är världens snålaste D5 AWD, tills Volvo fått fram den nya D5:an i kombination med powershift. Eller att vi fått bevis för att nya mjukvaran till geartronic verkligen är så effektiv som en del i tråden tycks tro. Jag tror tyvärr att förhoppningarna är alldeles för högt uppskruvade.

Eller så har Volvos ingenjörer klantat till det rejält med första versionen av mjukvaran, så pass att man bör fundera på om man törs köpa Volvo igen.
Du som tvivlar påmina siffror, här har du lite mera fakta från mig: De låga siffor jag uppger kommer INTE av sig själv, det krävs en del trix, tex så var motorn redan varm när jag tankade fullt innan långkörningen. Extravärmaren drar MASSOR med diesel, den autostartar och stannar inte förrens efter 1.5 mil då motorn är uppe i temp. Om man då kör i stan och varje resa är max 1.5-2 mil så hamnar förbrukningen mycket högre eftersom värmaren går 100%, men samma sak här, jag kan väl inte skylla D5a för att värmaren suger i sig diesel ?:-/ . Hur många tänker på det när de klagar på D5an? Tror varken BMW eller AUDI som brukar möta Volvo i testerna har någon automatstartande tillsatsvämare som drar i sig diesel och försämrar testvärdena. Och man behöver inte stå parkerad månag minuter innan tempen gått ned så värmaren drar igång igen.

Du behöver ju inte titta bara på mina siffor, titta på RIHA här i tråden ovanför, hans förbrukning hoppade ju upp 30% när han bytte till ny kaross, dock med AWD trots samma motor. Skulle han behålla den gamla förbrukningen skulle han ju behöva en motor som hux flux är 30% snålare och det skiter man inte fram ur näsan.

Min kollega körde V70N 2,5T innan och han tycker det är konstigt att att hans nya D5a drar nästan lika mycket per mil som bensinturbon gjorde i hans V70N :-O) . Inte sjutton drar väl bensinturbon lika med dieseln ?:-/ det måste vara nya karossen som är trög.

Och jag funderar faktiskt på att förlänga leasingen lite till men det verkar ju ta evigheter innan nya D5a kommer i V70/XC70 :-(O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]