Amli skrev:Om nu skillnaden är så drastisk så bör det ju även rimligtvis bli skillnad på pappret om än inte lika mycket. Det i sin tur bidrar till mindre utsläpp och därmed mindre skatt. Då bör dessa uppdaterade bilar få en justering på pappret samt alla nya bilar så kommer ut få en lägre skatt, eller?
Vi säger egentligen lite samma sak då även jag förstår att förbrukning kommer kunna sjunka lite. Jag är bara ytterst tveksam till en minskning på 2-3 dl/ milen som andra vill få det till. Jag tror att Placeboeffekten spelar in en hel del oxå i frågan. För vi kan väl ändå komma överens om en sådan skillnad skulle göras skulle göras skulle nog Volvo trumma liiiiite mer på det med tanke på all den skit de får för just törsten hos D5 i samband med automat. Eller...?
Hanymo skrev:jag kör XC70 D5 automat, med en genomsbitt förbrukning 8,9 blandkörning, och 8,6 landvägskörning. Jag skulle aldrig kunna drömma om att gå ner till 7,6..!! minskning 2-3 dl nästan otänkbar med en sådan " gammal" motorn, men mjukare växling är något att se fram emot. Undrar värför inte Volvo säger ett ljud om sin nya D5 , 205 häster,eller det här nya uppdaternigen som har funnits redan 3 veckor sedan.Vad är det som är så hemligtsfullt??. varje droppe soppa som bilen sparar är ju ett stor plus för Volvo och miljön i dessa " miljötider".
Snälla ni, sluta skylla på D5an, det sitter ju EXAKT samma 185-hästare med partikelfilter i min V70N, skyll inte på 4-hjulsdriften heller för det sitter samma haldex AWD i min bil. D5an är ruggit snål enligt mig.
Ni säger 0,86 på landsväg, jag drog hem en båt på 1.65 ton bakom bilen i 60 mil 85-90 km/h och det slutade på 0,86 l/m (uppmätt vid tankning), det är ju vad era bilar drar utan släp :-O) :-O) :-O), min D5a är enkel att köra långkörning på 0.55 bara man håller fartgränserna, har t.o.m. kört på 0.45 som lägst.
Missföstå mig inte nu... Jag tror er till 100% att era bilar sörplar i sig diesel lika fort som en flodhäst dricker vatten. min kollega har själv en ny D5 -08a och han ligger på 0.85 på landsväg och 1.05 i stan. (behöver jag säga att han är besviken)
Eftersom det är EXAKt samma motor så vägrar jag tro att det är D5an, det måste vara något annat.
-Antingen så är nya karossen svintung att dra fram om man jämför med V70N
-Eller så snurrar hälften av all diesel bort i värme i automatlådans tokvarvningar.
Jag lutar åt att det är automatlådan. Och att det nu rättats till. Vad gäller sänkt skatt tror jag aldrig det händer, med nya mjukvaran kommer man kanske ned till det utsläpp som faktiskt angivits.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.