Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thho
En sak till, placeringen av knappen för den elektriska handbromsen. Under instrumentbrädan. HALLÅ Volvos designers - hur tänkte ni där? Hade väl inte varit allt för pinsamt att placera den vid växelspaken i mittkonsolen liksom Audi har gjort. Föredrar nästan V70N med en riktig handbromsspak.

Å en till, den innovativa "flytande mittkonsolen. För det första lider den av dålig ergonomi med knappar utspridda utan synbar tanke. För det andra känns den som ett steg tillbaks till klossigheten i generationen före V70N. För det tredje ger den ett ytterst obekvämt stöd till högerbenet. Inte skönt med en kant mot lår/knä när man lutar benet mot den vid körning. För det tredje, vad ska förvaringsutrymmet bakom vara bra för. Har inte kommit på något som skulle passa att förvara där, men ni kanske har förslag? Och förresten är det inte lite trafikfarligt att förvara saker där. Vid en panikmanöver kan ju förvarade prylar ramla ut och blocker gas/broms???

Reglagen till ljuset, tanklock och nån knapp till ner till vänster om ratten - premium - Nja! lite leksakskänsla och varför är inte elsäten standard. Det har till och med min gamla Merca. Metallbågen som man drar i för att flytta sätet och pumphävarmen för stolslutning måste designerna ha glömt att fixa i brådrasket.
av Arese
henka35 skrev:
Det finns inte en enda punkt som V70N var bättre på än V70II... Inte ens stolarna ändå är jag lång (190 cm).
Kan tyvärr inte hålla med dig; har kört min V70II ca 1700 mil på 9 veckor dvs knappt 200 mil i veckan och måste säga att jag får sämre lårstöd i den nya stolen. Kör just nu 30 mil om dan till och från jobbet och minst varannan vecka kör jag en dagsetapp om 100 mil så jag har fått mycket tid att reflektera över stolen. På några tidigare bilar jag ägt har jag haft förlängningsbart lårstöd, det gör stor skillnad om man kör långt. Det borde Volvo också erbjuda.
ztaffans skrev:Tycker att det tenderar att bli mycket klagan från gnällspikar här på forumet. Framförallt från sådana som kanske ingen V70 II har?!

Men jag kanske har helt fel, V70 II är kanske sämre på alla punkter än gamla V70N för att inte tala om Audi, BMW och kanske Fiat.
När jag läser här på forumet tycker jag att man kan konstatera att det finns konsensus kring ett antal områden där V70II inte svarar upp mot kundernas förväntningar. Detta är te x områden såsom hög bränsleförbrukning, seg/ryckig automatlåda samt diverse småfel.

Jag har hittills inte läst någon som tycker att V70N skulle vara bättre än V70II på samtliga punkter...

Om inte Volvo tål att (och får..) jämföras med sina konkurrenter så fruktar jag verkligen för fordonsindustrin i Sverige.

För mig består bilhobbyn inte bara i att köra bil på gata och bana eller att hålla mig uppdaterad om nya och gamla bilar via media; en stor del är också att jämföra bilar mot varandra och då kommer man fram till positiva och negativa omdömmen om alla bilar. Utan referenser är ju allt bra. Eller dåligt......

Sen får man nog acceptera att högt och lågt diskuteras på ett forum som det här. För mig te x är gränssnittet i info displayen en marginalfråga, jag har nog att hänga upp mig på drivlinan :D .

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Nexus6
Thho skrev:
Å en till, den innovativa "flytande mittkonsolen. För det första lider den av dålig ergonomi med knappar utspridda utan synbar tanke. För det andra känns den som ett steg tillbaks till klossigheten i generationen före V70N. För det tredje ger den ett ytterst obekvämt stöd till högerbenet. Inte skönt med en kant mot lår/knä när man lutar benet mot den vid körning. För det tredje, vad ska förvaringsutrymmet bakom vara bra för. Har inte kommit på något som skulle passa att förvara där, men ni kanske har förslag? Och förresten är det inte lite trafikfarligt att förvara saker där.
Hehe, skall späda på med en sak som jag irriterat mig på och det är cigg-uttaget fram. Varför inte använda utrymmet bakom mittkonsolen för ett uttag? Då hade man till och med inte stört sig lika mycket på kabeln till navigatorn som idag måste dras över halva bilen till armstödet. Jag har faktiskt lagt en förlängningskabel under konsolkanten från baksätesuttaget och andra ändan har jag liggandes i utrymmet bakom mittkonsolen, då kan man fortfarande ha något inkopplat men samtidigt ha stängt facket framför armstödet.

Ett tag provade jag att ha solglasögonen där, men det var för knöligt att få fram dem under körning så det fungerade inte bra heller..
Användarvisningsbild
av henka35
Thho skrev:En sak till, placeringen av knappen för den elektriska handbromsen. Under instrumentbrädan. HALLÅ Volvos designers - hur tänkte ni där? Hade väl inte varit allt för pinsamt att placera den vid växelspaken i mittkonsolen liksom Audi har gjort. Föredrar nästan V70N med en riktig handbromsspak.
Jag tror att den är plaserad där av den anledningen att S80 har sin på samma ställe. Dock har S80 ingen el-pbroms utan samma lösning som MB haft länge. Dvs. en bromspedal och en handtag som man släpper upp bromsen med.
Med S80 lösningen hade det nog inte varit fysikst möjligt att fixa en mekanisk installation på två separata ställen.

Bild

//Henrik
av sorsj
[quote="Thho"]En sak till, placeringen av knappen för den elektriska handbromsen. Under instrumentbrädan. HALLÅ Volvos designers - hur tänkte ni där? Hade väl inte varit allt för pinsamt att placera den vid växelspaken i mittkonsolen liksom Audi har gjort. Föredrar nästan V70N med en riktig handbromsspak.

Å en till, den innovativa "flytande mittkonsolen. För det första lider den av dålig ergonomi med knappar utspridda utan synbar tanke. För det andra känns den som ett steg tillbaks till klossigheten i generationen före V70N. För det tredje ger den ett ytterst obekvämt stöd till högerbenet. Inte skönt med en kant mot lår/knä när man lutar benet mot den vid körning. För det tredje, vad ska förvaringsutrymmet bakom vara bra för. Har inte kommit på något som skulle passa att förvara där, men ni kanske har förslag? Och förresten är det inte lite trafikfarligt att förvara saker där. Vid en panikmanöver kan ju förvarade prylar ramla ut och blocker gas/broms???

Reglagen till ljuset, tanklock och nån knapp till ner till vänster om ratten - premium - Nja! lite leksakskänsla och varför är inte elsäten standard. Det har till och med min gamla Merca. Metallbågen som man drar i för att flytta sätet och pumphävarmen för stolslutning måste designerna ha glömt att fixa i brådrasket.[/quote]

Stämmer precis med mina åsikter. Förarplatsen i V70N var ett ergonomiskt mästerverk, och V70II når inte dit. Enda riktigt stora förbättring är ljudkomforten.

Är det f.ö. någon mer som tycker att baklucka/bakruta drar igen mycket värre på V70II när man kör i dåligt väder?
av riha
Nexus6 skrev:
Thho skrev:
Å en till, den innovativa "flytande mittkonsolen. För det första lider den av dålig ergonomi med knappar utspridda utan synbar tanke. För det andra känns den som ett steg tillbaks till klossigheten i generationen före V70N. För det tredje ger den ett ytterst obekvämt stöd till högerbenet. Inte skönt med en kant mot lår/knä när man lutar benet mot den vid körning. För det tredje, vad ska förvaringsutrymmet bakom vara bra för. Har inte kommit på något som skulle passa att förvara där, men ni kanske har förslag? Och förresten är det inte lite trafikfarligt att förvara saker där.
Hehe, skall späda på med en sak som jag irriterat mig på och det är cigg-uttaget fram. Varför inte använda utrymmet bakom mittkonsolen för ett uttag? Då hade man till och med inte stört sig lika mycket på kabeln till navigatorn som idag måste dras över halva bilen till armstödet. Jag har faktiskt lagt en förlängningskabel under konsolkanten från baksätesuttaget och andra ändan har jag liggandes i utrymmet bakom mittkonsolen, då kan man fortfarande ha något inkopplat men samtidigt ha stängt facket framför armstödet.

Ett tag provade jag att ha solglasögonen där, men det var för knöligt att få fram dem under körning så det fungerade inte bra heller..

Jag gick till Biltema och köpte en 1->3 adapter som ger tre cigguttag från en kontakt. Sedan plugga jag in den i bakre kontakten (den som är mot baksätet), drog kabeln längs med konsolen undertill och med den dubbelhäftade tejpen som sitter på adaptern så placerade jag den bakom konsolen där framme.

Så, nu har jag tre uttag bakom konsolen där jag har GPS + mobil ström-kontakterna.
Uttaget mellan sätena använder jag inte numera och kan då ha pluggen i så inga mynt trillar ner i hålet samt att jag kan stänga facket utan att dra ur kablar.

Kabeldragningen blir ju lite snyggare också eftersom telefon + gps kabeln försvinner ner bakom konsolen.

Kostnad, 59,90kr
Här är artikelnumret också, om instressant: 43-335

Kan påpeka också att dubbelhäftade tejpen sitter som berget.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Hehe, då var jag inte ensam =)

Som du säger, man måste nästan få ner alla kablarna där, speciellt om man har manuell låda som jag, man trasslar ju in sig i dem annars.
Användarvisningsbild
av Thho
Går inte att stänga locket över mittkonsollfacket ens en liten bit med en SonyEricsson laddare ipluggad. Utrymmet mellan locket och cigguttaget är för litet. Mynt i cigguttaget med brunnen säkring lyckades jag med första veckan.

Grenuttag på bakre cigguttaget och dold dragning fram till GPS-hållare är ju iofs en tänkbar lösning med känns lite för mycket Hobbex på en ny modern bil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
henka35 skrev:Jag tror att den är plaserad där av den anledningen att S80 har sin på samma ställe. Dock har S80 ingen el-pbroms utan samma lösning som MB haft länge. Dvs. en bromspedal och en handtag som man släpper upp bromsen med.
Med S80 lösningen hade det nog inte varit fysikst möjligt att fixa en mekanisk installation på två separata ställen.

Det är bara tidiga snik-S80 som har manuell pbroms. Övriga varianter har automatisk. Jag ser dock inget fel i placeringen. Man trycker på knappen innan man stiger ur och sedan när man ska köra där ifrån så lossar den av sig själv (om man har bältet på sig).

Nu har alla S80 automatisk pbroms.
Användarvisningsbild
av Thho
XC90_Executive skrev: Jag ser dock inget fel i placeringen. Man trycker på knappen innan man stiger ur och sedan när man ska köra där ifrån så lossar den av sig själv (om man har bältet på sig).

Nu har alla S80 automatisk pbroms.
Varför sitter inte alla knappar nere vid knäna då? OERHÖRT korkad placering. Är väl bättre om den sitter så man slipper böja sig fram och famla under instrumentbrädan. Eftersom den är elektrisk borde man kanske kunna lägga i handbromsen med fjärren eller välja att handbromsen alltid ska läggas an då man stannar motorn???

Frugan som ofta kör V70:n trodde under lång tid att det inte fanns någon handbroms. Eftersom hon drar hästsläp och ibland behöver parkera med släp och vara säker på att bilen inte glider/rör sig upplevde hon det som lite märkligt. I Audin hittade hon knappen vid första försöket!!!
V90 läggs ner.

Men ökade gjorde den väl inte heller set[…]

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Sensus startar om varje gång du stäng[…]