Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Thho skrev: Har haft nöjet att köra en modifierad LandCruiser 100 Trots dessa egenskaper hade den komfort och kvalitet som Volvo aldrig varit i närheten av.
En Landcruiser är ju helt rätt att jämföra med, mer än dubbla priset :)

Audi har ingen konstant 4WD heller. Däremot använder man en dyrare mekanisk lösning istället för en undermålig mekanisk som måste styras av elektronik som i Volvobilarna.
Förmodligen tar sig bilarna fram i stort sett lika bra även om Audibilarna är roligare att köra på sladd i dåligt underlag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Varför är konstant fyrhjulsdrift att föredra? det är väll bara nått som låter balt att säga!

om du kopplar ur bakhjulen så spar du ju rätt mycke däck m.m.
Nu pratar jag inte om att klättra i snöiga backar utan vanlig körning på vintern i halka.

Låt mig ta ett riktigt enkelt exempel så ni alla kan förstå vad som är det STORA skillanden på olika system.

Tänk att du kör på en hal väg med med 1/4 gas och motorn tex producerar 50hk/100 Nm i jämn fart 90 km/h.

Med en haldex generation 1 - 4 så skickar du all kraft (50hk/100Nm) till en enda axel (tex framaxeln) och bakaxeln snurrar fritt.

Om det nu blir så halt att framhjulen börjar slira så kopplar haldex in bakaxeln och kraften går istället till båda axlarna dvs nu blir det bara 25hk/50 Nm per axel och har man tur kan bilen återfå greppet och det slutar slira. (räcker det inte så används så klart bromsar7motoreffekten reduceras av DSTC.)

Nåväl .... vad händer på en bil med RIKTIG fyrhjuldrift då ????

Jo eftersom kraften fördelas ut jämt hela tiden, 25hk/50Nm per axel så kommer den aldrig att tappa greppet i detta läge all, den kommer heller inte att behöva omfördela kraften, ej heller måste den lyckas hitta greppet igen som AWD måste göras.

Det spelar ingen roll hur snabbt AWD är, just att det måste släppa lite innan kraften omfördelas gör att det aldrig kan bli lika bra som riktig symmetrisk 4hjulsdrift. JAg har prokört många bilar och det ÄR skillnad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
Thho skrev: Har haft nöjet att köra en modifierad LandCruiser 100 Trots dessa egenskaper hade den komfort och kvalitet som Volvo aldrig varit i närheten av.
En Landcruiser är ju helt rätt att jämföra med, mer än dubbla priset :)

Audi har ingen konstant 4WD heller. Däremot använder man en dyrare mekanisk lösning istället för en undermålig mekanisk som måste styras av elektronik som i Volvobilarna.
Förmodligen tar sig bilarna fram i stort sett lika bra även om Audibilarna är roligare att köra på sladd i dåligt underlag.
Visst har Audi konstant 4WD i alla sina quattrobilar med mellandiff.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:
Visst har Audi konstant 4WD i alla sina quattrobilar med mellandiff.
Vad menar du med konstant 4WD? Vad menar du med mellandiff? Alla 4wd har mellandifferential. Hur skullde de gå att köra annars?
Jag tror du blandar ihop begreppen en hel del. Audi använder Torsen i sina större bilar med motorerna i längdled. I de mindre bilarna som har motorn monterad i breddled kan inte använda Torsen utan har precis som Volvo Haldex.
De flesta Audibilar har mig veterligen inte några diffspärrar alls på bak eller framaxel utan kan med hjälp av antisladdsystem och bromssystemet bromsa de hjul som spinner snabbare än de andra. Detta förutsätter precis som i ditt eget resonemang att hjulen redan börjat slira.

Enligt mig är en konstant 4WD 3 stycken låsta diffar, något som föv inte är önskvärt i en vanlig personbil och i princip ingen har monterat heller.
En torsen diff i ex en Audi är helt öppen förutom när det kommer vridmoment och drar på, då låser diffen. Torque sensing.
Mellandiffen i en Haldex av senare generation ska ju också känna av lasten, sk förspänning av diffen, dock på elektronisk väg.

Exakt vad du menar med "Riktig fyrhjulsdrift" förstår jag inte.
Senast redigerad av 1 kave, redigerad totalt 0 gånger.
av dali
Jag gissar på att "konstant" avser en bil som normalt sett driver på alla fyra hjulen. Haldex (i Volvo) driver normalt sett på framhjulen och fördelar om kraften bakåt vid behov. Audi, Subaru mfl har 50/50-drivning och fördelar om kraften om ena hjulaxeln tappar fästet.

Låsta diffar etc hör hemma i offroadbilar, det funkar inget vidare i stadstrafik ... prova svänga 90 grader med en bil som har låsta diffar ... :wink:
av Lövet
Konstant fyrhjulsdrift är för mig i alla fall att alla 4 hjul driver även när de har fäste. Dvs det ska inte behövas något "slir" för att få fart på det andra hjulparet.

Exempel på konstant fyrhjulsdrift (enligt mig)
Subaru
Audi (Quattro med Torsen)
Mercedes 4-matic
BMW X-Drive
Land Rover Discovery + Range Rover
(finns säkert fler)

Alltså bilar där alla fyra hjul redan driver från början. (Mer än de ynkliga 5% eller vad det är som Volvo mfl använder i sina Haldex system)
Användarvisningsbild
av kave
dali skrev:Jag gissar på att "konstant" avser en bil som normalt sett driver på alla fyra hjulen. Haldex (i Volvo) driver normalt sett på framhjulen och fördelar om kraften bakåt vid behov. Audi, Subaru mfl har 50/50-drivning och fördelar om kraften om ena hjulaxeln tappar fästet.

Låsta diffar etc hör hemma i offroadbilar, det funkar inget vidare i stadstrafik ... prova svänga 90 grader med en bil som har låsta diffar ... :wink:
Om du har en öppen diff, som du måste ha, så har du inte "konstant" 4wd. Om du nu inte har diffspärrar att koppla in vilket de flesta LV bilar saknar.

andreas: Inga av de bilar du räknar upp har diffspärrar att koppla in på fram och bakaxel och har således inte konstant 4WD som en riktig terrängbil ex en Landcruiser, förutom Land Rover bilarna.
av Lövet
Du verkar ha en egen definition av konstant fyrhjulsdrift som de flesta inte delar. Jag föreslår raskt ett inköp av en Mercedes Geländewagen så du blir nöjd.

För oss som inte ska på expedition så är konstant fyrhjulsdrift att alla fyra hjulen driver även när de har grepp, till skillnad från slavdrift (haldex, visco) där det krävs hjulspinn för att koppla in det andra hjulparet.
Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev:Du verkar ha en egen definition av konstant fyrhjulsdrift som de flesta inte delar. Jag föreslår raskt ett inköp av en Mercedes Geländewagen så du blir nöjd.

För oss som inte ska på expedition så är konstant fyrhjulsdrift att alla fyra hjulen driver även när de har grepp, till skillnad från slavdrift (haldex, visco) där det krävs hjulspinn för att koppla in det andra hjulparet.
Jag är nöjd med min Haldex gen 3 i min XC70. Det verkar vara mest du som inte är nöjd. Hur mycket erfarenhet du egentligen har av de olika systemen vet jag inte?

Dessvärre tycks du inte känna till att de bilar du räknar upp har differentialer som är öppna på fram och bakaxel och saknar spärrmöjlighet.

Låt säga att du kör uppför en brant backe, vänstra hjulen går på asfalt och de högra går på is.
Låt säga att du sitter i en Audi A4 Quattro av 2000 års modell, eller en Subaru av 2006 års modell.
I ingen av bilarna kommer du upp eftersom dessa saknar både diffspärr, diffbroms och antisladdsystem som hjälper dig upp. Jag har erfarit detta i bilar med "konstant 4wd" i reklambladen.
Sitter du däremot i en Volvo, Audi, Subaru av senaste slag där man hjälper till med bromsar och antisladdsystem för att bromsa de hjul som slirar så kommer du upp. Likafullt hinner de hjul som ligger på is slira litet innan antisladdsystemet hinner reagera med att bromsa in de hjul som slirar. Det går inte på en gång oavsett vad du läst i reklambroschyrerna. Dock är det fortfarande inte konstant 4wd för det.

VolvoB20:
Jag föredrar också Torsen om jag fitt fick välja. Den i mina ögon elegantaste lösningen för en vanlig bil och mest underhållande att köra. Dessvärre är Torsen också den dyraste lösningen. Man får vad man betalar för som vanligt.
av bilgalen
Tittar du på en omgång använda däck från en Audi quattro (torsen) så ser man att alla däck är lika slitna runt om. Det är för mig "konstant" fyrhjulsdrift. Kollar du efter en säsong på en Volvo Awd så ser man att den sliter framdäck precis som en vanlig fwd bil.

Sen att Audis quattro inte har ut i skogen och göra som riktiga terrängjeepar, det är ju en annan historia. Jag skulle inte vilja ha en Geländervagen som vardagsbil :)

Men som jag skrev tidigare. Teknikens världs test för ett par år sen var intressant när Audi quattro, Bmw Xi och någon bil till drog upp en Toyota Landcruiser för en snöig backe. Subarun kom halvvägs och XC70 kom inte framåt alls. SÅ visst blir det skillnad i VISSA situationer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 63

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE