Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du skrev i nån annan tråd om att du inte fick in rätt kod. Typ att du hade provat 0000 osv. Men du ska ju trycka in den koden på telefonen som står i displayen på bilen när du har valt att du ska synka dom. Kolla att du har valt att bilen får synka automatiskt också.

Prova några gånger i rad om det inte funkar första gången.
av blådåren
Det dåliga mic-ljudet i volvos bt-hf monterad i v70II testade jag en grej på som tycks funka riktigt bra.
Ersatte origmic mot en från ericssons handsfree-sats Hca 60, den har en aktiv mic som funkar direkt med volvos hf.
Såklart är det olika kontakter men det är ju ett mindre problem.
"nya" micen monteras bredvid innerbelysningen istf inuti.
av Psyko
blådåren skrev:Det dåliga mic-ljudet i volvos bt-hf monterad i v70II testade jag en grej på som tycks funka riktigt bra.
Ersatte origmic mot en från ericssons handsfree-sats Hca 60, den har en aktiv mic som funkar direkt med volvos hf.
Såklart är det olika kontakter men det är ju ett mindre problem.
"nya" micen monteras bredvid innerbelysningen istf inuti.
Intressant, är det en mygga eller svanhals ??

Volvo har ju själva lite olika lösningar på dålig samtalskvalitè
Dels mjukvara som gör att den befintliga micen fungerar mycket bättre
Dels en tätning runt micen för att den inte ska ta upp så mycket runt omkring ljud
Sista lösningen om man inte är nöjd är ju att montera en svanhals i nackstödet, en
lösning som ger kanonljud ihop med den nya mjukvaran. Har gjort detta på några bilar
och dom har blivit kanonbra.
av blådåren
Det är myggan från ericssons "nya" hf-sats, den som ser ut som ett rör med galler ung.
Passar som sagt "rakt på" med volvons om man löder över kontakten.
Den gamla myggan går inte att använda så då den är passiv.
Grejade lite med deras svanhals (ericssons) i samma syfte men fick inte nivåerna att stämma riktigt så det blev lite problem med återkoppling (eko).
Antagligen var det ekosläckningen i volvo-hf:ens mjukvara som inte "gillade" den nya nivån?!.
Tycker inte att monteringen av origmic är helt lyckad då den sitter inkapslad i ett utrumme som inte är isolerat från karossen i hänseende vibrationer/resonans, är dock en bättre lösning än vad saab roat sej med...
Ericssins mic sätts fast med kardborre/tejp vilket funkar riktigt bra!.
Att det inte ser original ut överlever man nog när det funkar så pass bra!.
Har blåtand i "nya" bilen & fungerar bra!!!
Men saknar sekretesslur!! Visst kan man önska en något ljudkänsliggare mikrofon!!
Det kanske går att sätta dit en svanhalsmikrfon!??? Anars är ljudet bra i högtalarna så man lurar sig själv & tror att man själv hör bättre än man i själva verket gör!! Ska sätta dit en yttre antenn,
av blådåren
Yttre antenn till bluetooth ??.
Antar att du vet att telefonen måste sitta i en hållare med antennanslutning då?!.
Ang svanhalsen så diskuterades detta i inläggen ovanför... :wink:
Att ljudet i bilen är helt ok går jag med på, men när folk frågar "va" hela tiden så ligger inte problemet där utan att nivån från mic:en är för låg.
av Psyko
blådåren skrev:Det är myggan från ericssons "nya" hf-sats, den som ser ut som ett rör med galler ung.
Passar som sagt "rakt på" med volvons om man löder över kontakten.
Den gamla myggan går inte att använda så då den är passiv.
Grejade lite med deras svanhals (ericssons) i samma syfte men fick inte nivåerna att stämma riktigt så det blev lite problem med återkoppling (eko).
Antagligen var det ekosläckningen i volvo-hf:ens mjukvara som inte "gillade" den nya nivån?!.
Tycker inte att monteringen av origmic är helt lyckad då den sitter inkapslad i ett utrumme som inte är isolerat från karossen i hänseende vibrationer/resonans, är dock en bättre lösning än vad saab roat sej med...
Ericssins mic sätts fast med kardborre/tejp vilket funkar riktigt bra!.
Att det inte ser original ut överlever man nog när det funkar så pass bra!.

Ok, visste inte att SE:s mic var aktiv.
Det har ju varit problemet med egenlösningar ett tag då Volvo h-freen gick
över till passiv mic, innan dess byggde jag om flera till en vanlig passiv mic
med väldigt gott resultat.

Till er som inte är nöjda med mottagarljudet kan jag bara råda er till att
prata med er verkstad och få den senaste mjukvaran inlagd och om det inte hjälper
även en svanhals monterad.
av blådåren
I v70 n är det "vanlig" passiv mic, där var det inga större prob att få dit svanhals.
Fick bara dämpa den lite med 2 motstånd Dels i serie dels parallellt för att få bort vägljudet, har för mej dom var på runt 300 ohm lr däromkring.
Låter som att du "psyko" har samma jobb som jag, du verkar jobba med tele/radio inst?!.
blådåren skrev:Yttre antenn till bluetooth ??.
Antar att du vet att telefonen måste sitta i en hållare med antennanslutning då?!.
Ang svanhalsen så diskuterades detta i inläggen ovanför... :wink:
Att ljudet i bilen är helt ok går jag med på, men när folk frågar "va" hela tiden så ligger inte problemet där utan att nivån från mic:en är för låg.
Visst måste man ha en hållare till mobilen för att man ska kunna ha yttre antenn! Orginal-Hållaren till min sitter i ett Brodit-fäste. Desutom är är hållaren aktiv så man behöver inte oroa sig för laddningen!!! Men som sagt en yttre antenn sitter ju inte fel, men det beror nog "lite" på hur förhållarna är där man bor!!! Har bytt från BMW Till VOLVO
& är ny i det här forumet..... Man har ju vant sig med AutoPower (Bmw) Där dialogen alltid var i all vänlighet & att man hjälpte varandra på bästa sätt!!
MVH Håkan Toller
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]