Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Appel skrev:Är det någon som har tips till XC60? Jag velar mellan dubb och dubbfritt beroende på det mycket varierande klimatet där jag bor, sveriges största ö. Ofta är det ingen vinter att tala om, men det är inte ovanligt med förädisk halka vilket gör att jag kört med dubbdäck på alla mina bilar.

Men nu med en relativt tung bil med AWD så ändras parametrarna lite och det kanske kan räcka med dubbfritt?
Kan inte utge mig för att vara däckexpert men på Gotland skulle jag tippa på att det funkar med dubbfritt. Eller som jag läst i ett biltest " Dagens ESP-system göra att dubbarnas fördel blir mindre, systemet går in så tidigt att extragreppet inte utnyttjas".
Men kör du mycket på isgator så är det dubbdäck som gäller. Och glöm inte att det kvittar om du har AWD om du behöver tvärnita för något... ;-//
av TomZaj
Mycket is på vägarna = Dubbar
allt utom is = Dubbfritt
Problemet med vinter nu för tiden nedanför dalarna är ju att du aldrig vet vad det blir för underlag, jag har dubbfritt på min Xc70 men har dubbat på min V70II, Har bättre grepp på snö o slask med XC70 men bättre bromsförmåga med V70II på is.
Man får helt enkelt ha lite fingertoppskänsla för att få det optimala däckvalet det är så många faktorer som spelar in T.e.x hur man kör, vart man bor, kör man mycket i stan eller långfärd, det går och räkna upp hur mycket varianter som helst.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]