Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#220260
En skillnad är att 2,0D har sitt maxvrid vid 2000 rpm medan 2,4D har det i ett intervall. Nu minns jag det inte, men gissar på från ca 1600 till ca 2400 rpm.

Bägge motorerna görs i Skövde, men 2,4D är en Volvokonstruktion (den andra Peugeot). Bägge växellådorna görs i Tyskland, med 2,4D:s är en Volvokonstruktion.

Bägge är bra bilar. Hjärtat klämtar ju för 2,4D om jag skulle välja, men kan någon visa att 2,0D är snålare i praktiken (vilket den mycket väl kan vara) så är ju det en viktig parameter vid val av bil. 2,0D är ju en farlig konkurrent till 2,4D och jag tror många väljer denna instegsvariant pga pris och förbrukning och då prestandan räcker för de flesta.
#220298
Precis, 2,4D motor har vridet mellan 1700-3300 lite beroende på vilken mätning man tittar på. Det var väl egentligen det som fällde avgörandet för min del, just att motorn känns mer användbar över ett större register och lite piggare även om skillnaden är inte är jättestor. Hur är det med växellådorna egentligen, manuella görs väl i köping och automatarna är inköpta från borg warner och görs i Tyskland? Lådan till 2,0D är väl en fordlåda och underbar att spaka jämfört med 2,4D och D5 lådan som är ganska degig.
#220321
Ogya skrev:En skillnad är att 2,0D har sitt maxvrid vid 2000 rpm medan 2,4D har det i ett intervall. Nu minns jag det inte, men gissar på från ca 1600 till ca 2400 rpm.

Bägge motorerna görs i Skövde, men 2,4D är en Volvokonstruktion (den andra Peugeot). Bägge växellådorna görs i Tyskland, med 2,4D:s är en Volvokonstruktion.

Bägge är bra bilar. Hjärtat klämtar ju för 2,4D om jag skulle välja, men kan någon visa att 2,0D är snålare i praktiken (vilket den mycket väl kan vara) så är ju det en viktig parameter vid val av bil. 2,0D är ju en farlig konkurrent till 2,4D och jag tror många väljer denna instegsvariant pga pris och förbrukning och då prestandan räcker för de flesta.
Förbrukningsmässigt är 2.0D mycket bättre än 2.4D. Min drar 0,8 i ren stadstrafik. Slå det om ni kan med en 2.4D :-)-)
Sedan kan man ligga på 0,5 vid 100km/h på landsväg. Skatten på en 2.0D är 3827 kr/år och för en 2.4D manuell så är den på 4819 kr/år. Det är nästan 1000 kr som skiljer vilket ändå är mycket i bara skatt.
Så om man räknar bara ekonomiskt så är 2.0D det givna valet men om man vill kunna tex. dra tunga släp och husvagnar så är förmodligen 2.4D eller D5 det bästa valet. Dock tycker jag det inte är några problem att dra tungt släp med 2.0D men husvagn är nog värre.

//Henrik
#220546
Ottoman skrev:
Hur är det med växellådorna egentligen, manuella görs väl i köping och automatarna är inköpta från borg warner och görs i Tyskland? Lådan till 2,0D är väl en fordlåda och underbar att spaka jämfört med 2,4D och D5 lådan som är ganska degig.
Nix. Inget var rätt. Jag hade redan skrivit det rätta i mitt inlägg.
Bägge växellådorna görs i Tyskland, med 2,4D:s är en Volvokonstruktion.
Flytten från Köping till GFT i Köln ägde rum år 2003 och detta rapporterades med notiser från TT så det är ingen hemlighet. I Köping gör man nu vinkelväxlar istället för Volvos AWD-bilar, vilket måste ses som ett nerköp för dem.

För automat gäller:

Femväxlat och sexväxlat från Aisin AW, Japan. Sexväxlad Powershift från GFT, Tyskland. Dessa är de enda leverantörerna. (GFT = Getrag Ford Transmission. 50/50-ägt.)

Borg Warner nämner du? Ja du, då pratar vi nog 60-tal, 70-tal? Tidigare leverantörer har varit tyska ZF (vet inte om det var i 850 eller 940) och General Motors (gamla S80 T6 och XC90 T6, som försvann sommaren 2006).

P.S. Nu anar jag varför du nämner Borg Warner... Aisin köpte dem för många år sedan. Nu heter det Aisin AW där AW står för "and Warner", men det enda som är amerikanskt är W:et i namnet. Det är en högkvalitativ japansk firma, som är en stor aktör. Samtliga Saabs automater är från Aisin AW t.ex.
#222581
Hämtade bilen igår.
Vilken härlig bil det är, den går helt grymt bra på vägen.
Dieselvärmaren var en succé imorse.

Första riktiga provturen blir till Dalarna i helgen, ska bli kul och se hur mycket den drar :)

/Mats
#222598
Var upp till Klimpfjäll i helgen och jagade hare.Hade en förbrukning på 0.6 på vägen upp och 0.47 på vägen hem (40 mil)
Allt enligt färddatorn. Kör mellan 95 och 100 km/h. Färddatorn verkar ganska exakt.Bytte vid 1200 mil olja till volvos
dyraste 0-30 olja för att allt ska vara optimalt.Utväxlingen på sexan är ganska hög så saktare än 90 går det inte att
köra då blir fyran lite tunn.
#288090
Jag var och provade nya V70 II 2,0D och blev verkligen imponerad av kraften i den bilen. Men jag var lite skeptisk mot motorn som tydligen Peugot/Citroen och Ford är inblandad i, inget av dessa märken hör till mina favoriter.
Har även en kompis som har en V50 med den motorn i och han har haft mystiska problem.
Helt plötsligt har bilen blivit helt orkeslös och går på nöddrift ca:20% dragkraft.
Det är något fel med partikel filtret.
Tydligen är det så 2,0 inte regenererar sitt filter utan skall bytas vid service.
Jag vet inte hur jag skall göra, funderar på en 2,4D -07 istället har provat den och den får godkänt av mig. Ångest;)
2,0 har gått 300mil och 2,4 har gått 4000mil och det skiljer 40 000i pris vad ska jag göra?
#288385
2.0D har partikelfilter med regenerering!! Skillnaden mot femmorna är att 2.0D även använder ett additiv för att höja temperaturen på avgaserna för att snabba på regenereringen.
/greenbay

Vad som är intressant är att du inte p&a[…]

Rätt storlek på glödlamporna?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]