- tis 23 sep 2008, 21:57
#220260
En skillnad är att 2,0D har sitt maxvrid vid 2000 rpm medan 2,4D har det i ett intervall. Nu minns jag det inte, men gissar på från ca 1600 till ca 2400 rpm.
Bägge motorerna görs i Skövde, men 2,4D är en Volvokonstruktion (den andra Peugeot). Bägge växellådorna görs i Tyskland, med 2,4D:s är en Volvokonstruktion.
Bägge är bra bilar. Hjärtat klämtar ju för 2,4D om jag skulle välja, men kan någon visa att 2,0D är snålare i praktiken (vilket den mycket väl kan vara) så är ju det en viktig parameter vid val av bil. 2,0D är ju en farlig konkurrent till 2,4D och jag tror många väljer denna instegsvariant pga pris och förbrukning och då prestandan räcker för de flesta.
Bägge motorerna görs i Skövde, men 2,4D är en Volvokonstruktion (den andra Peugeot). Bägge växellådorna görs i Tyskland, med 2,4D:s är en Volvokonstruktion.
Bägge är bra bilar. Hjärtat klämtar ju för 2,4D om jag skulle välja, men kan någon visa att 2,0D är snålare i praktiken (vilket den mycket väl kan vara) så är ju det en viktig parameter vid val av bil. 2,0D är ju en farlig konkurrent till 2,4D och jag tror många väljer denna instegsvariant pga pris och förbrukning och då prestandan räcker för de flesta.