Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Bland mina vänner finns några som tänker på miljön på riktigt, några som kör etanol för att spara pengar. Trist för de ritkigt miljövännerna att folk inte tror på dem...

Jag tror inte det blir några problem att bli av med en USA-specad 3,2 om några år - du bör ju få ut lika mycket ungefär som för en 2,5T som inte heller är någon snåljåp.
av Amli
perhall skrev: Jag tror inte det blir några problem att bli av med en USA-specad 3,2 om några år - du bör ju få ut lika mycket ungefär som för en 2,5T som inte heller är någon snåljåp.
Det är möjligt att du kan få lika mycket som för en 2,5T om du hittar rätt köpare. Men den kommer bli MYCKET mer svårsålt dels för att det är en 3,2 men framför allt för att det är en USA import.
av Lövet
Om man bara kunde få bort den förbaskade milesmätaren så skulle jag själv lätt kunna åka USA specat. Men det kostar antagligen en förmögenhet så de flesta låter bli och då ser det ju totalsniket ut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Jag tycker det är svårt att spå om vilket bränsle som gäller några år fram. Det vet nog ingen. Jag tycker jag har läst att alla bränslen kommer vara döda om några år...
Det enda man kan vara 100% säker på är att bensin/diesel från olja tar slut förr eller senare. Det är en ändlig resurs, sen spelar det väl ingen större roll m det räcker i 20 eller 40 år till, Slut tar det. Och förmodligen kommer priserna att rusa abnormt långt innan det är tvärslut pga hamstring/spekualtion.

Sen kan man ju ersätta bensin med förnyelsebara alternativ, tex etanol. Och diesel med syntetisk diesel, tex FT diesel från jordbruket.

Etanol/Biodiesel kommer ju aldig att ta slut, det produceras ny hela tiden, frågan är bara om det kan räcka till.
av perhall
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Jag tycker det är svårt att spå om vilket bränsle som gäller några år fram. Det vet nog ingen. Jag tycker jag har läst att alla bränslen kommer vara döda om några år...
Det enda man kan vara 100% säker på är att bensin/diesel från olja tar slut förr eller senare. Det är en ändlig resurs, sen spelar det väl ingen större roll m det räcker i 20 eller 40 år till, Slut tar det. Och förmodligen kommer priserna att rusa abnormt långt innan det är tvärslut pga hamstring/spekualtion.

Sen kan man ju ersätta bensin med förnyelsebara alternativ, tex etanol. Och diesel med syntetisk diesel, tex FT diesel från jordbruket.

Etanol/Biodiesel kommer ju aldig att ta slut, det produceras ny hela tiden, frågan är bara om det kan räcka till.
Om omställningen kommer ganska snart och det blir förmånligare med alternativa bränslen minskar efterfrågan på bensin/diesel, den räcker och priset sjunker.... men det är jättesvårt att få en överblick över detta. Det är ju helt klart så i alla fall att dieseln har blivit dyrare jfr m bensin pga högre efterfrågan...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev: Om omställningen kommer ganska snart och det blir förmånligare med alternativa bränslen minskar efterfrågan på bensin/diesel, den räcker och priset sjunker.... men det är jättesvårt att få en överblick över detta. Det är ju helt klart så i alla fall att dieseln har blivit dyrare jfr m bensin pga högre efterfrågan...
PH
Visst räcker oljan lite längre om vi börjar ställa om, men slut tar den snart i alla fall.

Kom ihåg att världen oljeförbrukning är skrattretande låg i dagsläget, endast drygt en liter / person och dag, och den räcker till att dela upp i bensin,diesel,flygfotogen, färg, plast osv. Allt är ju gjort av olja, förpackningar, dina nike-skor, täckjackan, din dator, färgen på ditt hus, segelbåten osv.

Så även om vi ställer om bilarna tar det slut rätt snart i alla fall.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Infide skrev:Om det nu ens tar slut...
Nån gång lär det ta slut. Men att det skulle vara slut om 50 år eller så lär bara vara rent BS!

Frågan har varit uppe nyligen och nån […]

Intressant är också att Lyten med k&ou[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]