Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
I stället skulle alltså Powershift nu komma till 2.0 GTDI som väl är en ren bensinmotor? Sådana efterfrågas ju knappast i Sverige.
Får man tro kunderna som efterfrågat en mindre bensinare till XC60 så är den väldigt efterlängtad. En flexi hade väl varit bäst, men en hel del som kör kortare sträckor per år kan inte räkna hem kostnaderna för dieselbilen och dess högre fordonsskatt. Har man dessutom krav på dragvikt och lite prestanda så faller de miljöbilsklassad dieslarna bort direkt.
Samtidigt skall vi ju komma ihåg att ca. 85% av Volvos produktion går på export så svenska marknaden är bara en liten del av hela bilden.
VW har med sin dubbelkopplingslåda DSG fått lägre förbrukning än med manuell för samma motor. Varför lyckas inte Volvo med detta - beror det på att VW-siffrorna förutsätter diesel?
Med risk för att låta överdrivet partisk, vilket inte alls är fallet, så har jag fattat det att VW:s siffror tydligen inte håller alls i vardaglig körning vilket skulle kunna visa att VW har optimerat ännu hårdare mot testkörcykeln än vad andra gjort.

Jag tror dock det är lite av "silly season" just nu på växellådsfronten, det kommer säkert fler alternativ i en inte allt för avlägsen framtid.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:
VW har med sin dubbelkopplingslåda DSG fått lägre förbrukning än med manuell för samma motor. Varför lyckas inte Volvo med detta - beror det på att VW-siffrorna förutsätter diesel?
Med risk för att låta överdrivet partisk, vilket inte alls är fallet, så har jag fattat det att VW:s siffror tydligen inte håller alls i vardaglig körning vilket skulle kunna visa att VW har optimerat ännu hårdare mot testkörcykeln än vad andra gjort.
/Thomas
Det går fasiken inte att köra snålare med VWs manullea låda än vad DSG automaten tar.

Volvo har kanske valt lägre utväxling på sin Powershift än på sin manuella så som man har gjort på övriga automater, det är ytterligare en anledning till att volvos automatare drar mer.
av chuckbuck
Nu måste jag berätta. Efter 4200 mil och 150 sen senaste service börjar Volvo få till programmeringen på 2,0F power shift, det är helt klart. Den har blivit betydligt smidigare än tidigare. Fortfarande drar den från 1300 varv och durrar men är ändå bättre på nåt svårdefinierat sätt. Snabbare växlingar kanske... nåt är det.

Visst är det kul när saker blir bättre! :D
av Tarsiger
VolvoB20 skrev:
Funk skrev:
/Thomas
Det går fasiken inte att köra snålare med VWs manullea låda än vad DSG automaten tar.

Volvo har kanske valt lägre utväxling på sin Powershift än på sin manuella så som man har gjort på övriga automater, det är ytterligare en anledning till att volvos automatare drar mer.
Hur den praktiska förbrukningen med dubbelkopplingsautomat förhåller sig till den med manuell låda varierar säkert stort med körsättet, men i stort sett borde ju dubbelkopplingsautomaten vara ekonomiskt intressant för alla förare om den i testcykeln drar mindre än eller ungefär lika med en manuell.

Det förvånar att det i denna tråd, vars rubrik borde ligga så många varmt om hjärtat, inte kommer fram lite mer initierade utsagor om hur dubbelkopplingslådan Powershift ska introduceras i resten av V/XC70II-programmet (alltså förutom V70II 2.0F). Att det långa dröjsmålet skulle bero på packningspromblem verkar ju illavarslande, alltså att växellådan inte får plats vid övriga motorer. Och hur ska man tolka att Volvos hemsida
http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx
nu i minst ett halvår gett intryck av att inte ens V70II 2.0F kan fås med Powershift (även om det på andra ställen sägs vara möjligt). Geartronic nämns för andra modeller.

Några som vet lite mer?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tarsiger skrev:

Hur den praktiska förbrukningen med dubbelkopplingsautomat förhåller sig till den med manuell låda varierar säkert stort med körsättet, men i stort sett borde ju dubbelkopplingsautomaten vara ekonomiskt intressant för alla förare om den i testcykeln drar mindre än eller ungefär lika med en manuell.

Det förvånar att det i denna tråd, vars rubrik borde ligga så många varmt om hjärtat, inte kommer fram lite mer initierade utsagor om hur dubbelkopplingslådan Powershift ska introduceras i resten av V/XC70II-programmet (alltså förutom V70II 2.0F). Att det långa dröjsmålet skulle bero på packningspromblem verkar ju illavarslande, alltså att växellådan inte får plats vid övriga motorer. Och hur ska man tolka att Volvos hemsida
http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx
nu i minst ett halvår gett intryck av att inte ens V70II 2.0F kan fås med Powershift (även om det på andra ställen sägs vara möjligt). Geartronic nämns för andra modeller.

Några som vet lite mer?
Ja, den skall komma med 2,0GTDi-motorerna, dvs bensinmotorerna i form av 203-hästaren och 240-hästaren (i princip samma motorer som Fords Ecoboost med samma hästkraftsantal och vridmoment). Tyvärr har jag inte sett när GTDi-motorerna kommer, på Volvos sidor står endast att vissa Europeiska länder där motorer över 2 liter skattas högt är prioriterade - dock har jag provkört den på Volvos Landsvägsbana i ett event som Volvo höll i - se länk till tråden där jag beskrev mina intryck.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=56351

Det positiva jag kan säga av att ha kört Powershiften i en 2,0F är att den känns mycket snabbare och mer distinkt än då jag provkörde den när den introducerades. Förmodligen bättre mjukvara men är ej 100% säker. Iaf kändes den bättre. Men det var nästan tre år sedan jag provkörde den sist. Tyvärr levde inte 2,0 GTDi upp till min förväntan men du får läsa i länken ovan.
av Tarsiger
Emiljonsson7 skrev:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=56351

Det positiva jag kan säga av att ha kört Powershiften i en 2,0F är att den känns mycket snabbare och mer distinkt än då jag provkörde den när den introducerades. Förmodligen bättre mjukvara men är ej 100% säker. Iaf kändes den bättre. Men det var nästan tre år sedan jag provkörde den sist. Tyvärr levde inte 2,0 GTDi upp till min förväntan men du får läsa i länken ovan.
Jo tack, jag läste tidigare om dina intryck i det inlägg vartill du länkade här. Intressant!
När man mer allmänt läser om dubbelkopplingstekniken får man uppfattningen att den, som princip, särskilt lämpar sig för dieslar med brett och högt vridmoment. Därför är det lite oväntat, tycker jag, att Volvo lanserar Powershift med början i flexifuelmotorn 2.0F och sedan i bensinmotorn 2.0 GTDi.

Flera inlägg har menat att Powershift är mindre komplicerad än den äldre Geartronic. Kanske ser det så ut på någon sprängskiss men jag misstänker att skenet kan bedra. Vi ska komma ihåg att Geartronic bara "växlar när den växlar", alltså vid bestämda lägen definierade av parametrar som körhastighet, pådrag, aktuellt växelläge och vissa mjukare fakta som senaste kör- och växlingshistorik. Kugghjulen flyttas inte mellan ingrepp och friläge. Powershift däremot har, som jag förstår det, i princp alltid två växelsteg i ingrepp - ett som körs med låst koppling och ett som ska bli nästa steg men som är frikopplat. Detta innebär att Powershift växlar (= flyttar kugghjul till/från olika ingrepp) även när den inte växlar (= byter utväxling). Sistnämnda "växling" sker bara genom att låsa den ena och samtidigt frigöra den andra kopplingen. De förstnämnda växlingarna kan ske hela tiden, som förberedelse för byte av utväxling, när mjukvaran tolkar indata som att en sådan kommer att behövas. Men om man kör på 4:e steget längs en lång skogsbilväg med LITE varierande hastighet och pådrag kan Powershift tro ömsom att nästa steg blir 3:e, ömsom att det blir 5:e, och drar kuggarna fram och tillbaka för dessa utan att ändrad utväxling verkligen realiseras genom dubbelkopplingen. Att låsa ena kopplingen precis i samma "takt" som man frigör den andra (för att hålla överförda momentet konstant) och dessutom göra detta tillräckligt snabbt (för minimalt slitage) och tillräckligt långsamt (för mjuk växlingsupplevelse) är målsättningar som jag gissar kräver mer sofistikerade kompromisser än vad många kanske tror.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Funk skrev:
Får man tro kunderna som efterfrågat en mindre bensinare till XC60 så är den väldigt efterlängtad. En flexi hade väl varit bäst, men en hel del som kör kortare sträckor per år kan inte räkna hem kostnaderna för dieselbilen och dess högre fordonsskatt. Har man dessutom krav på dragvikt och lite prestanda så faller de miljöbilsklassad dieslarna bort direkt.
Jag tror att många inte räknar alls när de säger att de inte vill ha en diesel när dom står i valet mellan bensin och diesel.
Många har sedan gammalt den extremt höga dieselskatten i bakhuvudet när de tänker på diesel. Det märker jag väldigt ofta när man pratar med folk som köpt nya bensinare. Många tror att skatten är runt 10k fortfarande.. när den i själva verket är knappt hälften..
De är dyrare i inköp ja, men det har man ju igen när man säljer dom..
av Hanymo
Powershift lådan klarar inte av högre vridmoment vad jag förstår, därför passar inte för de stora dieselmotorar. Samma sak DSG. Bensinmotorar har lägre vrid.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Saxat från dagens nyhetsbrev från teknikens värld

Mercedes väljer att satsa på en automatlåda i stället för en dubbelkopplingslåda eftersom en renodlad automat i regel är lättare, pålitligare och billigare att tillverka.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml

Sen ska det tydligen saknas plats för en dubbelkopplingslåda på vissa av Volvos motoralternativ enligt tidigare inlägg
av Tarsiger
Hanymo skrev:Powershift lådan klarar inte av högre vridmoment vad jag förstår, därför passar inte för de stora dieselmotorar. Samma sak DSG. Bensinmotorar har lägre vrid.
Dubbelkopplingslådor tillverkas, precis som automatlådor med momentomvandlare, både för högre och lägre vridmoment. Dubbelkopplingslådor som sitter i nya Porsche och vissa Audi är dimensionerade för högre effekter än de DSG som sitter i VW Golf etc. Den låda som Volvo kallar för Powershift finns väl ännu bara för mindre motorer så den klarar nog inte de högsta momenten. Men själva dubbelkopplingsprincipen tycks fungera utmärkt med bredvridiga dieslar.
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]