- lör 26 jun 2010, 09:40
Samtidigt skall vi ju komma ihåg att ca. 85% av Volvos produktion går på export så svenska marknaden är bara en liten del av hela bilden.
Jag tror dock det är lite av "silly season" just nu på växellådsfronten, det kommer säkert fler alternativ i en inte allt för avlägsen framtid.
/Thomas
I stället skulle alltså Powershift nu komma till 2.0 GTDI som väl är en ren bensinmotor? Sådana efterfrågas ju knappast i Sverige.Får man tro kunderna som efterfrågat en mindre bensinare till XC60 så är den väldigt efterlängtad. En flexi hade väl varit bäst, men en hel del som kör kortare sträckor per år kan inte räkna hem kostnaderna för dieselbilen och dess högre fordonsskatt. Har man dessutom krav på dragvikt och lite prestanda så faller de miljöbilsklassad dieslarna bort direkt.
Samtidigt skall vi ju komma ihåg att ca. 85% av Volvos produktion går på export så svenska marknaden är bara en liten del av hela bilden.
VW har med sin dubbelkopplingslåda DSG fått lägre förbrukning än med manuell för samma motor. Varför lyckas inte Volvo med detta - beror det på att VW-siffrorna förutsätter diesel?Med risk för att låta överdrivet partisk, vilket inte alls är fallet, så har jag fattat det att VW:s siffror tydligen inte håller alls i vardaglig körning vilket skulle kunna visa att VW har optimerat ännu hårdare mot testkörcykeln än vad andra gjort.
Jag tror dock det är lite av "silly season" just nu på växellådsfronten, det kommer säkert fler alternativ i en inte allt för avlägsen framtid.
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________