- ons 28 maj 2008, 11:03
#195592
Kanske är lite långsökt men inte helt orimligt...?
Mvh David
VolvoB20 skrev:KAN de vara så att extra soppa sprutas in i någon av de insprutningsfaser som ligger tidigt lr sent under förbränningstakten?Ottoman skrev:Jag har fått det förklarat för mig från någon som förstår sig på det här med motorstyrning att en dieselmotor har en rikare bränsleblandning första tiden för att säkerställa smörjning, och en lite skonare gång för motorn. Ett exempel är min far som har en S80n D5 Aut, med samma körstil och samma pendlingavstånd 3,5 mil enkel resa så gick förbrukningen ner cirka 20% från det att den var ny tills dess att den gått 4500mil. Go figure.Hur skulle det kunna gå till i en diesel, vad är det för skröna ????? En dieselmotor jobbar men luftöverskott och gaspådraget styr endast mängden insprutad diesel, det säger sig själv att det inte går att köra rikare bränsleblandning, det är samma sak som att "gasa" .....
Ytterligare en sak, varför skulle en ny bil dra mera bränsle ??? Förr berodde det på två faktorer.
1. Friktion, dvs lager, kolvringar osv går trögt för de är så grova i ytan, det var därför det var så viktigt att köra in en motor förr, friktionen ger ju värme och slitage... men om hela 20% extra skulle försvinna i friktion så vore motorn nedsliten på nolltid,
2. Otätheter, förr var kolvar, ventil osv av dålig ytor oct toleranser och behövde slitas in för att täta, det gjorde att man förlorade bränsle/förbränningstryck som läckte ut i avgas/vevhus, men 20% är oerhört mycket också.
Allt material som slets bort i inkörningen hamande i oljan och man fick byta ofta i början.
Nya motorer är inte alls så "råa" i ytorn att det händer.
Min D5a har för övrigt haft samma siffor från 0 mil upp till 6000 mil. Märker ingen skillnad alls. Däremot kan man lätt öka minska förbrukningen upp/ned 20% genom att köra lite olika. Det påverkar bra mycket mera.
Kanske är lite långsökt men inte helt orimligt...?
Mvh David
"It's not the fart that kills - it's the smäll!"