Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Ottoman skrev:Jag har fått det förklarat för mig från någon som förstår sig på det här med motorstyrning att en dieselmotor har en rikare bränsleblandning första tiden för att säkerställa smörjning, och en lite skonare gång för motorn. Ett exempel är min far som har en S80n D5 Aut, med samma körstil och samma pendlingavstånd 3,5 mil enkel resa så gick förbrukningen ner cirka 20% från det att den var ny tills dess att den gått 4500mil. Go figure.
Hur skulle det kunna gå till i en diesel, vad är det för skröna ????? En dieselmotor jobbar men luftöverskott och gaspådraget styr endast mängden insprutad diesel, det säger sig själv att det inte går att köra rikare bränsleblandning, det är samma sak som att "gasa" .....

Ytterligare en sak, varför skulle en ny bil dra mera bränsle ??? Förr berodde det på två faktorer.

1. Friktion, dvs lager, kolvringar osv går trögt för de är så grova i ytan, det var därför det var så viktigt att köra in en motor förr, friktionen ger ju värme och slitage... men om hela 20% extra skulle försvinna i friktion så vore motorn nedsliten på nolltid,

2. Otätheter, förr var kolvar, ventil osv av dålig ytor oct toleranser och behövde slitas in för att täta, det gjorde att man förlorade bränsle/förbränningstryck som läckte ut i avgas/vevhus, men 20% är oerhört mycket också.

Allt material som slets bort i inkörningen hamande i oljan och man fick byta ofta i början.

Nya motorer är inte alls så "råa" i ytorn att det händer.

Min D5a har för övrigt haft samma siffor från 0 mil upp till 6000 mil. Märker ingen skillnad alls. Däremot kan man lätt öka minska förbrukningen upp/ned 20% genom att köra lite olika. Det påverkar bra mycket mera.
KAN de vara så att extra soppa sprutas in i någon av de insprutningsfaser som ligger tidigt lr sent under förbränningstakten?
Kanske är lite långsökt men inte helt orimligt...?

Mvh David
Korny skrev:
VolvoB20 skrev:
Ottoman skrev:Jag har fått det förklarat för mig från någon som förstår sig på det här med motorstyrning att en dieselmotor har en rikare bränsleblandning första tiden för att säkerställa smörjning, och en lite skonare gång för motorn. Ett exempel är min far som har en S80n D5 Aut, med samma körstil och samma pendlingavstånd 3,5 mil enkel resa så gick förbrukningen ner cirka 20% från det att den var ny tills dess att den gått 4500mil. Go figure.
Hur skulle det kunna gå till i en diesel, vad är det för skröna ????? En dieselmotor jobbar men luftöverskott och gaspådraget styr endast mängden insprutad diesel, det säger sig själv att det inte går att köra rikare bränsleblandning, det är samma sak som att "gasa" .....

Ytterligare en sak, varför skulle en ny bil dra mera bränsle ??? Förr berodde det på två faktorer.

1. Friktion, dvs lager, kolvringar osv går trögt för de är så grova i ytan, det var därför det var så viktigt att köra in en motor förr, friktionen ger ju värme och slitage... men om hela 20% extra skulle försvinna i friktion så vore motorn nedsliten på nolltid,

2. Otätheter, förr var kolvar, ventil osv av dålig ytor oct toleranser och behövde slitas in för att täta, det gjorde att man förlorade bränsle/förbränningstryck som läckte ut i avgas/vevhus, men 20% är oerhört mycket också.

Allt material som slets bort i inkörningen hamande i oljan och man fick byta ofta i början.

Nya motorer är inte alls så "råa" i ytorn att det händer.

Min D5a har för övrigt haft samma siffor från 0 mil upp till 6000 mil. Märker ingen skillnad alls. Däremot kan man lätt öka minska förbrukningen upp/ned 20% genom att köra lite olika. Det påverkar bra mycket mera.
KAN de vara så att extra soppa sprutas in i någon av de insprutningsfaser som ligger tidigt lr sent under förbränningstakten?
Kanske är lite långsökt men inte helt orimligt...?

Mvh David
Att köra in mera bränsle i pilotpulsen i ett mulitpoint system låter ju inte rimligt då man bara skulle få för hög förspänning i cylindern.

Att köra in mera bränsle i slutfasen gör det ju inte fetar heller utan påverkar bara avgasreningen.

Kör du in mera bränsle i huvudpulsen får du bara ett gaspådrag.

Enda möjligheten är att sänka laddtrycket och hiva in mera diesel, men det har jag aldrig hört talas om.

Kan ingen förklara varför bilen behöver 1000 mil på sig för att få ned förbrukningen???

Förlusterna genom friktion i motor, växellåda och lager är ju ytterst liten i jämförelse med vad som krävs för att övervinna rullmostånd i däck och luftmostånd + kinetsisk energi som man bromsar bort.

Skulle friktionen i motor/låda/lager vara så hög pga av "råhet" att det lyckad dra upp den totala förbrukningen i 1000 mil med hela 20% så är det ju enormt. Om man hissade upp en ny bil så skulle man inte ens kunna snurra på ett hjul även om man tog i som en hulk, så trögt skulle lagren behöva snurra.

En D5 på 185 hk ger ju nästan 140.000 W vid fullgas. Ska du bromsa bort 20% av det i extra friktion i motor/lager/låda de 1000 första milen skulle det väl smälta ned grejerna. Visst kör man ju bara på dellast mestadels av tiden men sifforna är ju enorma i alla fall.

Menar ni verkligen att det är rimligt? Om så är fallet skulle det ju vara absolut nödvändigt att byta olja i motor, diff, låda och lager om man ska behöva slita in det så mycket innan det rullar lätt.

Bara några undringar .....
Rimligt verkar det trots allt vara, vi har en vagnpark på minst 35 nya bilar varje år, och dom brukar behöva minst 500 mil för att börja dra mindre.
Jag kör ibland en V50 D5 aut., det absolut första den rullade som ny var en 110 mils resa till Tyskland, den snittade 1,01 vid iofs ganska rask motorvägsskörning. Idag ligger den på 0,85 i mestadels stadskörning. Den har nu gått ca 2000 mil...

Vad det gäller dit räkneexempel på friktionsförluster så skulle det kunna vara tillämpbart om bränsleförbrukningen var linjär, vilket den inte är..lika lite som använder man alla dessa 140.000 watten kontinuerligt.
Man räknar med 10-12% drivlineförluster på inkörd drivlina, kanske någon har en aning om vad den kan vara på en ny ?

/Thomas
Funk skrev:Rimligt verkar det trots allt vara, vi har en vagnpark på minst 35 nya bilar varje år, och dom brukar behöva minst 500 mil för att börja dra mindre.
Jag kör ibland en V50 D5 aut., det absolut första den rullade som ny var en 110 mils resa till Tyskland, den snittade 1,01 vid iofs ganska rask motorvägsskörning. Idag ligger den på 0,85 i mestadels stadskörning. Den har nu gått ca 2000 mil...

Vad det gäller dit räkneexempel på friktionsförluster så skulle det kunna vara tillämpbart om bränsleförbrukningen var linjär, vilket den inte är..lika lite som använder man alla dessa 140.000 watten kontinuerligt.
Man räknar med 10-12% drivlineförluster på inkörd drivlina, kanske någon har en aning om vad den kan vara på en ny ?

/Thomas
Om du ska få 20% högre förbrukning pga att drivlinan går trögt så måste ju förlusterna (normalt 10% som du säger) hoppa upp till kanske 30% huvva.

Hur går det till??? Jag har fått lära mig att i lager och kuggväxlarna går ALDRIG mettall mot metall, då är det kört. Det ska alltid finns oljefilm imellan, de 10% förlust som uppstår är ju friktion mot oljan då den utsättts för tryck och skjuvningskrafter. Dvs förlusterna ger att oljan värms upp.

Vad är det som skulle hända under 1000 mil uppkörning som skulle göra att det "råa" försvinner, vad är det "råa" , vad är det för extra friktion oljan utsäts för under inkörning som sedan försvinner. Är det metall som polaeras bort av oljan? Då skulle det ju vara livsviktigt att byta olja i lådan tex?

Grymt nyfiken, för mina bilar har alltid varit lika snåla från dag 1.
Användarvisningsbild
av bylle
Jensen skrev:
betterlead skrev:Min regnsensor verkar inte fungera alls - tror jag i varje fall. Visst ska det tändas en liten lampa i knappen som sitter på högerspaken?
Vilket läge ska sedan spaken vara i? Intervalläget? Eller rent av nolläget?
För att kunna aktivera regnsensorn så skall högerspaken
vara i "offläge"
Hrm, tänka sig vad pinsamt. Jag har gått och varit irriterad på att den inte verkar ta hänsyn till regnsensorn när spaken är i intervalläget (som det var på S60 m fl) och så fanns det visst en knapp :oops: . Får nog ta in handboken och läsa ett varv :)
VolvoB20 skrev:
Funk skrev:Rimligt verkar det trots allt vara, vi har en vagnpark på minst 35 nya bilar varje år, och dom brukar behöva minst 500 mil för att börja dra mindre.

/Thomas
Om du ska få 20% högre förbrukning pga att drivlinan går trögt så måste ju förlusterna (normalt 10% som du säger) hoppa upp till kanske 30% huvva.

Hur går det till??? Jag har fått lära mig att i lager och kuggväxlarna går ALDRIG mettall mot metall, då är det kört. Det ska alltid finns oljefilm imellan, de 10% förlust som uppstår är ju friktion mot oljan då den utsättts för tryck och skjuvningskrafter. Dvs förlusterna ger att oljan värms upp.

Vad är det som skulle hända under 1000 mil uppkörning som skulle göra att det "råa" försvinner, vad är det "råa" , vad är det för extra friktion oljan utsäts för under inkörning som sedan försvinner. Är det metall som polaeras bort av oljan? Då skulle det ju vara livsviktigt att byta olja i lådan tex?

Det är bara att gratulera till dina resultat, även om jag tror det är få som har likadana upplevelser.

Jag tror du gör ett par fundamentala feltänk:
Om bränsleförbrukningen vore linjär så räcker det väl med 14,8% drivlineförluster (egentligen totala förluster) i stället för 12% för att öka med 20%. Och det är många nya delar som skall dras runt utöver motorn, servo, generator vattenpump, hjullager, knutar osv.
På en perfekt yta ja, men direkt efter bearbetning så finns det alltid grader och liknande, även om dom är små. Jämför någon gång att snurra på en ny växellådas ingående axel jämfört med en som gått ett tag så får du känna skillnaden. Och det brukar ligga en del små spån (egentligen för finkornigt för att kallas spån, men likväl..) i botten på de körda växellådor och slutväxlar som jag stött på.
Vi är nog rätt överens att motorerna inte har mycket att vinna på inkörning.
Oljan polerar inte bort någonting, men där grader eller oregelbundenheter i ytan bryter oljefilmen sker inslitning och då framförallt i andra delar än just i motorn. Likaså mjuknar gummidetaljer som damasker och liknande samtidigt som fett i leder och liknande även det mjuknar en aning. Allt sammantaget så blir det en hel del förluster på helt nya grejor..

/Thomas
Funk skrev:
VolvoB20 skrev:

/Thomas

Det är bara att gratulera till dina resultat, även om jag tror det är få som har likadana upplevelser.

Jag tror du gör ett par fundamentala feltänk:
Om bränsleförbrukningen vore linjär så räcker det väl med 14,8% drivlineförluster (egentligen totala förluster) i stället för 12% för att öka med 20%. Och det är många nya delar som skall dras runt utöver motorn, servo, generator vattenpump, hjullager, knutar osv.
Hmmm inte 12% -> 14,8% eller för att vara exakt utan 12% -> 27% är det väl eftersom inte all energi konsumeras i drivlinan, då skulle ju inte bilen röra sig frammåt. :lol: .

1 * 0.88 = 88% ut tilll hjulen. ((1 - 0.88=0.12) dvs 12% förlust i normalfallet)
1.2 * 0.73 = 88% ut till hjulen ((1 - 0.73 = 0.27) d.v.s 27% förlust och 20% höre förbrukning, samma framdrivning som när den är inkörd)

Alltså 27 - 12 = 15% av all kraft motorn pumpar ur sig går åt att övervinna den extra friktionen under inkörningen.
Funk skrev:
På en perfekt yta ja, men direkt efter bearbetning så finns det alltid grader och liknande, även om dom är små. Jämför någon gång att snurra på en ny växellådas ingående axel jämfört med en som gått ett tag så får du känna skillnaden. Och det brukar ligga en del små spån (egentligen för finkornigt för att kallas spån, men likväl..) i botten på de körda växellådor och slutväxlar som jag stött på.
Vi är nog rätt överens att motorerna inte har mycket att vinna på inkörning.
Oljan polerar inte bort någonting, men där grader eller oregelbundenheter i ytan bryter oljefilmen sker inslitning och då framförallt i andra delar än just i motorn. Likaså mjuknar gummidetaljer som damasker och liknande samtidigt som fett i leder och liknande även det mjuknar en aning. Allt sammantaget så blir det en hel del förluster på helt nya grejor..

/Thomas
Ok, men om 15% av motorn hela energi går åt för att slita bort metall från lager och kuggar så borde ju oljebyte vara en bra ide! Tycker det låter extremt hårt att använda hela 15% av motorns energi för att slipa metall och knåda gummidamasker, borde inte bli ett skvatt kvar av dem efter 1000 mil :-O)

För övrigt kunde jag köra min D5a med AWD på 0.55 på långkörning när den var sprillans ny (grymt bra för en 2 tons 4 hjulsdriven bil), klarar inte av att sänka det några 20% idag när den rullat några tusen mil. För att vara helt ärlig så tror jag inte att jag kan komma ner i dessa siffor alls längre nu när den är inkörd. Har försökt men det går inte komma längre.

Förr stämde dessa 20% extra under inkörning men de berodde inte på friktion till största del utan var förluster som uppkom genom downleak vid klovringar/väggar och ventiler som inte tätatde inna man kört in dem ordentligt. Nuförtiden är ytorna på ringar/cylinderväggar/ventiler/säten så bra att det inte behöver köras in för att täta.
Du har rätt i att det inte bara är 20% ökning av drivlineförlust som ger hela resultatet, ett tankefel från min sida...

Eftersom empiriska resultat hos flera av oss visar samma sak så finns det uppenbart flera andra faktorer som sammantaget ger ungefär samma resultat. Och det beror enligt mig på att bilen faktiskt behöver "slitas in" , att det inte är helt enkelt att kvantifiera hur mycket förluster som finns var, men eftersom bränsleförbrukningen inte är linjär mot motståndet så behövs det inte så mycket för att det skall påverka.

/Thomas
Men fattar inte att det ska vara så olika från bil till bil, vissa verkar vara supertröga och råa, andra rullar lätt direkt, mina måste ha gjort det i alla fall.

Skulle min lossnat så borde jag ju kunnat pressa ned den 20% då, från 0.55 till 0.45 men det finns inte en chans i hela världen att göra det, kommer knappt ned till ens 0.55 längre :???:

Jag sätter fortfarande mina pengar på att bilar som drar mycket innan inköning är bilar som är råa i motorn och har stora läckage internt. Vissa tyska märken är ju otroliga på det då de desstuom konsumerar enorma mängder olja under inkörningen.
Jag kommer ihåg när jag huserade lite grann på franska forumet för Renault, (Är det som att svära i kyrkan när man befinner sig på detta forum? :wink: ) att nästan alla rekommenderade ett mycket tidigt oljebyte på dieselmotorerna. redan efter 3000 km eller vad det nu var. Men då talar vi ju om rena freaks. 8)

När nu diskussionen uppkommit vill jag nog minnas att min Espace (dCi) faktiskt drog mindre soppa efter ca 1500 mil. Jag har körjournaler som jag tänker ta en titt på så småningom och skulle då kunna berätta för er vad dessa visar på.

Sista körningen jag mätte ganska noggrannt med Espacen var Lund - Sälen ToR. Det var strax före påsk och motorn snittade 0.74 l/mil. Sträcken är en bra blandning av motorväg och en hel del 70-vägar.
Bilen fullpackad, vi talar Grand Espace nu, fyra personer med bagage och skidutrustning.
Jäkligt ok, tycker jag.

Espacen var min första bil med oljebrännare och skillnaden i bränsleförbrukning mot bensinvarianten jag hade innan var enorm. Säkert 3 dl/mil mer för bensinaren.

Största skillnaden har jag upplevt i Autobahnhastigheter. 140 eller 170 km/h gjorde stor skillnad för bensinaren - den drog ca 1,5 l/mil i 170 medans dieseln knappt brydde sig om man körde 130 eller 170 km/h. Den bara dunkade på i sin lugna takt och smuttade i sig rejält under litern i 170.

En sak är i alla fall säker, jag tänker inte köra 3000 mil innan första oljebytet. Jag tror jag gör ett byte efter sommaren redan.
Senast redigerad av 1 betterlead, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]