Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wide
Låter väll lysande med en Ocean 2.5FT.
Nu är man väll galen om man inte köper en "miljö" motor. Man vet ju aldrig vad politikerna hittar på för straffskatter på alla andra i framtiden...... :???:

Denna motor är som sagt en raritet men har potential med en liten mjukvaru uppdatering.

Kör på denna!, klockrent!

Som sagt ingen moppemotor i tunga V70in, det känns epa...... :D
av Ogya
Finns det några "officiella" förbrukningssiffror på 2,5 FT ännu?

Jag vet inte om de är officiella ännu, men Vägverket har denna definition:

"Bilar som drivs med förnyelsebara drivmedel tillåts ha en bränsleförbrukning som motsvarar 9,2 l bensin/100 km. (---) Undantag från bränsleförbruknings/energikravet medges för automatväxlade miljöbilar. Bilar som med manuell växellåda klarar ovanstående krav får ha en högre bränsleförbrukning eller energianvändning om de utrustas med automatisk växellåda. Detta förutsätter att bilen i övrigt motsvarar den manuellt växlade bilen (motorstyrka, 2 eller 4-hjulsdrift etc.)"

Alltså drar en manuell V70 9,2 (man kan ej välja till 17-tum) och en S80 < 9,2 liter/100 km. (Man kan få 17-tum till S80.) Som bekant har en kombi mer luftmotstånd och höre vikt än en sedan. Därav förbrukningsskillnaden S80 kontra V70.
Användarvisningsbild
av ziaal243
för er som undrar över förbrukningen , så har jag hört från en kollega som sa 1,7l milen.
av perwes
Det därmed taxiåkarens kunskaper om bränsleförbrukningen på en bil som ännu inte finns utanför testdomänerna ska man nog ta med en nypa salt. Man ska inte raljera om taxiförare som vet saker ingen annan vet men för ett år sedan åkte jag taxi i en V70 med Geartronic (årsmodell 2005). Han berättade att lådan var sexväxlad. Jag sa att jag inte kunde känna den sjätte växel. -Vi kör för sakta, sa han. Jag föreslog att han testade manuell växling och kollade på displayen. -Där gick sexan i sa han när vi kom upp i 90. - Men det står ju en femma på displayen, kontrade jag.

Men taxikillen var snabb i repliken. Displayen är trasig, blev de övertygande svaret. :shock:

Nåväl om bränsleförbrukning vet vi inget annat än att man pratar om 1,4 x bensinförbrningen.

Finveden bil uppger i sin marknadsföring av 2,5 FT: FÖRBR. L/100 KM (BENSIN/E85) BL. KÖRN. MAN: 8,3/11,6**. CO2 G/KM (BENSIN) MAN: 191***. MILJÖKLASS 2005. *10 000 KR I MILJÖPREMIE FRÅN STATEN. **ETANOL INNEHÅLLER EN LÄGRE ENERGIMÄNGD
ÄN BENSIN, DÄRAV ÄR BRÄNSLEFÖRBRUKNINGEN CA 40 % HÖGRE. ***OFFICIELLA DATA SAKNAS FÖR E85 EFTERSOM DET INTE ÄR ETT CERTIFIERBART BRÄNSLE.

Källa: http://www.finnvedensbil.se/ad/pdf/V70g ... 080208.pdf

Lite skumt detta eftersom den officiella bränsleförbrukning på bensinmotorn är blandad körning, man/aut 9,3/10,2
Koldioxidutsläpp CO2 g/km, man/aut: 222/243. Siffran för 2,5FT understiger även förbrukningen för 2,0F och det verkar ju en aning sensationellt.

Men det ska bli spännande att se hur mycket bilen drar i realiteten.
av Steff 99
Räkna med att den kommer att dra runt 1,5l/milen på etanol...
Taxisiffrorna är nog hämtade ur verkligheten 8)

Det brukar finnas ett antal bilar som går som testbilar hos olika taxibolag :wink:
av perhall
Fick Vi Bilägare igår. de har en långtest med en 2,0F som drar 11,5 mot 12,0 uppgivet av Volvo (vilket redan det säger att 11,6 för en 2,5FT är orimligt...). alla andra bilar drar mer än deklarationen - kanske 2,5FT inte blir så törstig som alla tror... den kanske klarar sig på 1,4 dvs. 40% mer än en lugnt körd 2,5T...
Användarvisningsbild
av Guligan
Hmm... nånstans mellan 1,4 - 1,7 får man alltså räkna med enligt er som siat. Fy f-n, blir nog att kuska runt med bensinaren ett tag till...
Användarvisningsbild
av Guligan
Ja kostnaden blir säkert en smula lägre, men man hamnar dock i "Bi-fuel-träsket" med tankningar var och varannan dag. Vad kommer man, 38 mil på tanken :roll:
av perhall
Och, kanske ännu mer störande, 3 servicar per år istället för 1 (1000 mil istället för 3000). det kostar också och jämnar på 7-8 tusen mil ut miljöbilspremien... 1500 2 gånger extra per 3000 mil = 1 kr extra per mil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tror Volvo glömde betala fakturan så h&[…]

Lambdalampan lyser

2-1-2 är felkoden ” Lambdasond – […]

Har du en extra luftnippel? Om detta är falle[…]

Hejsan Mina Dimljus bak har av någon Of&ou[…]