Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:kollar man på karossens konstruktion så är faktiskt många delar limmade istället för svetsade, detta ökar också rostskyddet!
Det är riktigt, man hellimmar en del detaljer och håller ihop det med ett mindre antal svetspunkter på ett par ställen på karossen..

/Thomas
av RCE
Om nu ska rostskyddsbehandla bilen bör man absolut utreda hur Volvo ställer sig till detta, så att man inte mister sin garanti. Personligen tror jag tex. inte att de godkänner behandlingar där man borrar i karossen och/eller använder oljebaserat medel.

Sen vill jag återigen ställa mig frågande till om det behövs på en ny bil. Den mesta rosten kommer utifrån och in, inte tvärtom som många tycks tro. Om man ser till att hålla sin bil ren, fixa eventuella stenskott efter uppkomst samt undviker att skada lack vid tex in- och utlastning så bör man ha minimerat risken för rost betydligt.
Användarvisningsbild
av js1
Börjar ni borsta tänderna först när tandläkaren hittat hål i dom :roll:
av elkhunter
RCE skrev:Om nu ska rostskyddsbehandla bilen bör man absolut utreda hur Volvo ställer sig till detta, så att man inte mister sin garanti. Personligen tror jag tex. inte att de godkänner behandlingar där man borrar i karossen och/eller använder oljebaserat medel.
Där där ska man kolla upp innan man behandlar bilen. Vet att Dinitrol-Centers är godkända utav volvo för borrning i karosserna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
consensus skrev:
Funk skrev:"bonnjärn" passar väl ganska bra som beskrivning, för koppar är det väl inte längre..

/Thomas
Köper man bromsrör på Biltema så är de i koppar.
Japp men original kör alla tillverkare med Gevalia Snabbrost....

Har bytt massor med rör till kopparrör, har aldrig lyckats känna någon mera fjädring i pedalen.
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo har ju koppar (eller om det är koppar/nickel???) på gammla V70 orginal
har dom det på v70N oxå?
kanske bara v70ii som inte har? eller så är det kanske på dne med?

så det är inte alla som kör med stålrör!
Användarvisningsbild
av js1
Vad jag hörde från en säljare på Bilia så har man gått ifrån "rostfria" bromsrör V70II
Vad jag kunnat läsa ut "mellan raderna" efter att ha pratat med olika människor på Bilia så är man väl sådär lagom entusiastiska över V70II. Kallar den gärna för en Ford med Volvoemblem.
Den sista riktiga Volvon lär vara V70N. Man kanske skulle hittat sig en fin sån.
Användarvisningsbild
av CarMan
sista riktiga volvo 940
sista riktiga volvon V70N

jag tror folk bara har blivit gmmla...

Det är många som inte känner till ford o deras bakgrund, o då blir det lätt (ingen ford på våran gård)

det finns en bil jätte i värden som inte behövde ekonomsik hjälp under krisen, så något måste dom ju gjort rätt på ford.

jag som jobbar med ford i mnga år, långt innan dom köppte volvo har lite andra ögon o tycker at bilarna är mycket bra byggda rent konstruktonsmässigt.

volvo hade inte kunnat skapa YV2 plattformen utan ford.
Ford hade inte kunnat skapa YV2 plattformen utan volvo.
Användarvisningsbild
av CarMan
Glömde lite. bara för att man jobbar på bilia, så har man inte nån insikt i volvos eller fords arbete... men man kan ju tycke o tänka som vem som helst.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!