Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
1Burken skrev:Hej
Var det någon som hittade en bra lösning på detta.
Jag har high Performance men ingen baslåda.
V70II skickar lågnivåsignalen digitalt via MOST-standarden.

Det lär finnas små adaptrar för att ta ut signalen från MOST till en egen sub för runt 6000 kr har jag hört men inte hittat dem ännu.

I nya prislistan får du pynta 20-30.000 för subben för du måste måste välja värstingsteron och man har blockerat HP+SUB i konfiguratorn.
av peetan
Hej.

Jag tror du skall ha allt fördrarget för att montera i sub.
Kolla under höger baksäte,(under isoleringen från bagaget sett) där skall finnas en grå 2-polig kontakt (matning) bör ligga i en skumpåse
och en svart kontakt med orangea kablar (most) den är loopad i en filtaktig "påse".

Har du detta är det en bra start.
Användarvisningsbild
av Variosboy
3500 för originalsubben är billigt i jämförelse med det som finns så eftermarknaden om man väger in kostnad för installation och resultat både ljudmässigt och utseendemässigt.

Någon skrev att det blir fult att eftermontera, då är min fråga varför det skulle bli det? Det går ju att bygga en låda i samma storlek som originalet och placera på samma plats.

Sen det här med elementstorlek. Det har givetvis betydelse. om man jämför den 12" som fanns som original till V70N så har den inget att komma med dagens 6".
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 1Burken
Det lär finnas små adaptrar för att ta ut signalen från MOST till en egen sub för runt 6000 kr har jag hört men inte hittat dem ännu.
Om du hittar på de där adaptrarna och får det att fungera på ett bra sett så lägg gärna upp informationen.
3500 för originalsubben är billigt i jämförelse med det som finns så stormarknaden om man väger in kostnad för installation och resultat både ljudmässigt och utseendemässigt.
Priset 3500:- är inte något problem tycker jag. Hela problemet är att jag inte har en blekaste aning om hur jag ska kunna installera en baslåda. Jag skulle inte ha några problem med att ha en lös liten aktiv baslåda skramla runt i skuffen heller men hur ska man gå tillväga..?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vet du inte hur du ska göra så föreslår jag att du tar bilen och åker till ett företag som säljer billjudsprylar.
För även om du får förklaringar härifrån forumet så kommer dom inte att räcka för att du ska kunna utföra installationen ändå är jag rädd för!?

(Ta inte detta personligt, jag menar i termer av vana när det gäller att koppla, tillgång till verktyg -rätt verktyg- osv osv osv..)

Nu vet jag inte om det är ändrat i och med MY10 men på MY08 och MY09 är det inte möjligt att eftermontera orginalsubben, och då återstår det att köra hög-> lågnivå..
av joohan
Jag är också intresserad av en bra lösning på en V70 MY12 med HP. Som det är nu lutar det åt en hög->lågnivå, nått annat prisvärt alternativ verkar inte finnas tyvärr.
Användarvisningsbild
av 1Burken
Jag är också intresserad av en bra lösning på en V70 MY12 med HP. Som det är nu lutar det åt en hög->lågnivå, nått annat prisvärt alternativ verkar inte finnas tyvärr.
Okey! Jag borde släppa det här nu och inse att jag är bra på annat :-D
MEN... Vad menas med hög-->lågnivå... :-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nä, fan, inte släppa det, det är ju nu du har chans att lära dig saker! :D

Lågnivå är det som är mellan cd-spelare och förstärkare, eller mellan mobiltelefon och stereon i bilen.
Högnivå är det som är mellan förstärkare/slutsteg och högtalare.

Och i bilar utan lågnivåutgångar (Typ RCA eller annat) så får man helt enkelt sätta en omvandlare på högtalarkabeln på den befintliga installationen som gör om signalen till lågnivå..
Det är inte alltid nödvändigt med en separat omvandlare då det finns ett gäng slutsteg som har både högnivå och lågnivåingång!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:3500 för originalsubben är billigt i jämförelse med det som finns så eftermarknaden om man väger in kostnad för installation och resultat både ljudmässigt och utseendemässigt.
Japp, Volvo uptäckte väl det och har därför plockat bort möjligheten att välja SUB till HP
Variosboy skrev:Sen det här med elementstorlek. Det har givetvis betydelse. om man jämför den 12" som fanns som original till V70N så har den inget att komma med dagens 6".
Nuförtiden finns ju grymma element som är lätt att bygga in i lådor som ryms under golvet i bagaget tex:

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
1Burken skrev:
Om du hittar på de där adaptrarna och får det att fungera på ett bra sett så lägg gärna upp informationen.
Sitter ju en (Volvo)MOST -> Analog signalkrets i originalsubben, Den kretsen kostar säker max 10-15 kr.

Då är det inget skoj att vetala 6000 kr för en likdan som eftermarknadspryl. Känns som priset måste ned på en sådan adapter,
Bromsbelägg

Skulle också köpa ate, erkänt bra.

Motorbyte Volvo 240

Underdelen på en kontorsstol fungerar bra so[…]

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]

Sitter fjädrarna rätt. Hade samma prob[…]