Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av omi
XC90_Executive skrev: [...]
Kör på så höga växlar som möjligt! Har du "D" läget i så ligger den aldrig i sexan om man kör 70-80 t.ex. Med den fina motorn och det fina vridet kan man ligga i sexan när man kör 60! Det sparar mycket!
[...]
Med min Geartronic kan jag inte växla upp till sexan vid 60km/h. Och om jag växlar upp till femman så sjunker varvtalet knappt jämfört med fyran, eftersom momentomvandlaren ökar varvtalet. Jag tror att det är mest ekonomiskt att använda fyran när man kör i 60km/h, eftersom det blir effektivare när momentomvandlaren inte används så mycket.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
omi skrev:Med min Geartronic kan jag inte växla upp till sexan vid 60km/h. Och om jag växlar upp till femman så sjunker varvtalet knappt jämfört med fyran, eftersom momentomvandlaren ökar varvtalet. Jag tror att det är mest ekonomiskt att använda fyran när man kör i 60km/h, eftersom det blir effektivare när momentomvandlaren inte används så mycket.
Ska testa när jag kan lägga i sexan.

Du får tro vad du vill! :wink: :D Men jag körde en XC90 D5 185hk automat på 0.83 med den metoden jag beskriver. Det är roligare att gasa :wink: Men ibland är det kul att snålköra! :)
av LJN
-Mina erfarenheter av Volvos geartroniclådor är att dom är "energisnålast" när man väljer en växel mot den hastighet när lockup,en går i. Dvs. när inga förluster uppstår i momentomvandlaren.

Tex. på min g:a S60 2.4T GT så gick lockup,en i vid ca. 40km/3:an, 60km/4:an och ca. 75-78km/5:an.

På min nuvarande V50 D5:a tycker jag att lockup-punkterna ligger lite för högt till den motorn. Tex. 5:an låser först vid 80 km vid "manuell" körning, här tycker jag att den kunde låsa redan vid 70 km.

Men vid körning i "D-läge" och lätt gas så kan jag få den att låsa vid runt 75 km om lådan är varm.
av Petzzon
varför välja automat om man vill växla manuellt??
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Petzzon skrev:varför välja automat om man vill växla manuellt??
Om du köper en manuell blir det svårt att få den att växla själv! :wink:

Jag körde bara "Eco" nu för att testa hur snålt jag kunde köra. Idag blev det vanligt "D"-läge igen och med det vanliga körsättet "full gas spar tid" :wink:

Förbrukningen gick upp till 11.2 direkt! :lol: Men det är o andra sidan så högt den går, hur jäkligt man än gasar! Kör 95% stadskörning...
av Bitez
Hur var det nu igen med volvo's Academy of eco driving, jag har för mig att alla som köpte nya volvosar fick gå denna utbildning gratis....

eller var det för bara de som köpte vissa modeller????
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Bitez skrev:Hur var det nu igen med volvo's Academy of eco driving, jag har för mig att alla som köpte nya volvosar fick gå denna utbildning gratis....

eller var det för bara de som köpte vissa modeller????
Gäller bara Flexifuel-köpare.

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]