Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Att D5 skulle vara så mycket snabbare än 2,5T är nog mest vridkänslan, men sådär stor skillnad är det inte varken 0-100 (bensin 7,7, dieseln 8,5) eller 80-120 (dieseln 13,0 istf 14,0)

Dieseln är knappt 30% snålare.

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 070103.pdf

Jag tror inte att man sparar så mycket i slutändan på att köra diesel.

Sen är det väl mest vad man tycker är trevligast. Vissa gillar dieselns vrid, jag gillar den tystare bensinmotorn som jag tycker är mer välljudande och sofistikerad.

D5 har jag bara kört i S80:n och jag tycker inte om ljudet riktigt.

Men det är klart att jag vill ha mer krut i 2,5T!

kanske Volvo kommer med en mjukvaruupdate som får ner förbrukningen?

PH
Användarvisningsbild
av tjotto
Har nu i helgen betat av 100 mil, bilen har rullat tot 320mil. Det blev 100 mil motorväg, haft nålen på 140 om ingen vart i vägen. Det blev en förbrukning på 0,78 i snitt vilket jag tycker e ganska ok.
av Bitez
Måste man åka dit? Och varför då?

man ska ju kunna ladda in mjukvaran själv via den där manicken man får? Det är en bit o åka från sthlm oxå!

Men men, jag hoppas bara att detta inte rinner ut i sanden, för jag ska göra det här oavsett till våren, hoppas bara det blir fler så man kan få rabatten.
av Bitez
tjotto skrev:Har nu i helgen betat av 100 mil, bilen har rullat tot 320mil. Det blev 100 mil motorväg, haft nålen på 140 om ingen vart i vägen. Det blev en förbrukning på 0,78 i snitt vilket jag tycker e ganska ok.
wow, det var inte dåligt, jag menar man har ju ändå nästan 2 ton under häcken, jag förväntar mig inte att min ska dra 0,5l/mil men hoppas verkligen den hamnar under 12,5 som det är nu! uppe i 170mil!
av Bitez
Jag skulle även vara tacksam om jag fick lite svar för min fråga i början av tråden, jag har inte haft det igen, men är ändå lite orolig, blev faktiskt ganska paff, helt ny bil, och så händer en sån grej!!!!!

Å andra sidan så har jag haft jätte otur med mina V70'n. Jag hade en 2.4T -00- vid 12000mil for spjällhuset åt skogen, efter 1mån då jag ägt bilen.

Min andra V70 var en -04- 2.5T som jag köpte hos bilia (inte i sthlm, vart vill jag inte gå in på!) Det gick inte att göra framvagns inställningen på bilen! Det byttes delar för närmara 40tkr men felet kunde inte åtgärdas. Jag blev delvis lurad till att köpa en defekt bil, som inte går att ordna. jag fick häva köpet och fick tillbaka mina pengar efter 3mån. Sist jag ringe så sa de att bilen "rekondas nu..." << hoppas ingen annan köpre denna bil, för den står nog redan i bilhallen!!!!!

Oseriöst!
av volvo experten
Bitez skrev:hmm...

jag tror inte att det är ngt jätte allvarligt, snarare ngt dem aldrig kommer o hitta (jag tror det)

min dricker 12.5 blandad, fastän jag bor i sthlm så åker jag nästan bara motorväg, och aldrig inne i stan! Ändå så ligger jag 12,5!!!!!

vad dricker din???
Vad kan man räkna med i 140-150 kmh 0,5liter milen eller ??
av Bitez
Kanske inte 0,5l/mil men bra under 12.5l/mil... eller????
av Bitez
jag menar förstås 1.25l/mil

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]