Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
XC90_Executive skrev:Grejen är ju att man inte kan ha 100% nya motorer vid varje ny modell. 2.5T är en av dom mest uppsakattade motorerna, annars hade den itne varit kvar så länge! Det kan även vara så ibland att man hellre lägger ner pengarna på helt nya motorer än att uppdatera dom gamla som ändå kommer bli ersatta inom kort.
Nä, det förstår jag ju självklart och håller med dig om.

Men håll med om att tidpunkten var sällsamt illa vald att släppa en sådan volymprodukt med sämre prestanda och högre förbrukning nu när miljödebatten pågår som mest!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Istället för att driva utvecklingen från konsument sidan så kan man släta över misstagen genom att ha synpunkter på andra som inte heller når fram, genom att ta fram exempel som ovan.
Frågan är om Volvon går snålare om inte AMS skriver negativt om Volvo. :roll:
Detta är ingen bortförklaring. Detta är mest negativt om AMS och en grej som gör att många kanske tror att Volvo ligger så otroligt dåligt till vad det gäller miljö osv. Vilket inte är fallet!

Alla biltilverkare kan inte ligga på topp inom alla kategorier. För ska man vara rent så, den där BMW 5-serien som är så snål, har fått dåligt betyg i krockar. Iallfall för min del så rankar jag säkerheten högre än förbrukningen. Sidospår.....

Kör som bekant en C70N T5 också. Den ligger på 0.66l/mil vid landsvägskörning. 1700kg+ och T5 (med 6-växlad manuell låda).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Nä, det förstår jag ju självklart och håller med dig om.

Men håll med om att tidpunkten var sällsamt illa vald att släppa en sådan volymprodukt med sämre prestanda och högre förbrukning nu när miljödebatten pågår som mest!
Även om Volvo inte har dom snålaste motorerna så har dom gjort extremt mycket vad det gäller miljö. Det kan ingen ha missat. Allt från återvinning, lackering till däck osv. Green Racing är ett annat exempel?
av Steff 99
Ok!
XC90_Executive att du inte bryr dej om miljön och tycker att det är ok med hög förbrukning får stå för dej! (Om man är orolig för sin säkerhet så åker man inte cab.) :oops:
Att Ford/Volvo ligger i topp gällande förbruknimg på sina bensinare och att din bensinare går på 0,6 är ju inget förvånande trots att du har tung gasfot som du brukar poängtera (allt ditt är ju såå speciellt) :roll: ...men vi övriga som har normala Volvobilar, så det sista man kan kalla dom för, är att de är snåla.
Som lite kuriosa så har våran S40 2,0d manuell högre snittförbrukning än våran BMW 530d aut. som ändå har 235 hk.
Man har en del att jobba med om man är motorkonstruktör på Ford Motor Company :idea:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Ok!
XC90_Executive att du inte bryr dej om miljön och tycker att det är ok med hög förbrukning får stå för dej! (Om man är orolig för sin säkerhet så åker man inte cab.) :oops:
Att Ford/Volvo ligger i topp gällande förbruknimg på sina bensinare och att din bensinare går på 0,6 är ju inget förvånande trots att du har tung gasfot som du brukar poängtera (allt ditt är ju såå speciellt) :roll: ...men vi övriga som har normala Volvobilar, så det sista man kan kalla dom för, är att de är snåla.
Som lite kuriosa så har våran S40 2,0d manuell högre snittförbrukning än våran BMW 530d aut. som ändå har 235 hk.
Man har en del att jobba med om man är motorkonstruktör på Ford Motor Company :idea:
Hade jag inte brytt mig om miljön hade jag kört V8.....

Är man orolig för sin säkerhet åker man inte BMW-cab som var katastrofalt dålig i krocktest i USA, samtidigt som C70 fick utmärkelsen "Top pick safety award". :P

Kan säga att jag fick köra extremt mjukt för att komma ner i 0.66 med C70in. Men XC90in är väldigt lätt att köra snålt med. För att vara Volvo, diesel och SUV. För givetvis är det inte lika bra som BMW/Audi/MB. Vad har du för förbrukning på S40in? Körstil? BMW? körstil?

Jag vägrar ha en Volvo vs BMW diskusion här. Det får vi ta via PM isåfall...Men jag kan säga såhär. Det är väldigt ovanligt att köra ett märke som man verkligen inte gillar!? Jag förstår inte varför du har kvar Volvon....
av perhall
Det är ganska oartigt att efter att först ha dragit igång en "så bra är BMW"-diskussion be mig att återgå till ämnet.

Det är väldigt viktigt för BMW-ägare och andra här på forumet att tala om hur bra de är och hur dåliga Volvo är.

Vi har en e60 BMW också och den är trevlig men att den skulle vara bättre än Volvon totalt sett är tveksamt.

Nu gällde det XC70 och jag skulle välja 3,2.

PH

(V50 2,0 D hade 7,6 i testförbrukning i Tyskland - 530dA 235 hk har fått mycket kritik för hög förbrukning i Tyskland, men vissa tycks dock nöjda)
av Steff 99
Jag vägrar ha en Volvo vs BMW diskusion här. Det får vi ta via PM isåfall...Men jag kan säga såhär. Det är väldigt ovanligt att köra ett märke som man verkligen inte gillar!? Jag förstår inte varför du har kvar Volvon
Jag kör Volvo och andra märken runt 3-4000 mil om året utöver mina egna, totalt blir det 6-7000mil, i utlandet blir det företrädesvis olika europeska bilar och i Norden blir det oftast Volvo, jag äger en S40, plus en BMW.
Det finns det inte något bilmärke som inte har brister eller kvaliteter som attraherar kundgrupper olika.
Jag tillhör kundgruppen som ställer högre krav på en "riktigt bra bil" än vad Volvo kan producera idag.
Men det innebär inte att jag tycker Volvo producerar dåliga bilar, de fyller gott o väl mina vardags krav.
Jag har inte i något samanhang sagt att BMW skulle vara det märket som är bäst, vilket det inte är.
Ett av mina krav är att man har en drivlina som är, kalla det "kul" och som är ekonomisk.
Det har inte Volvo idag , därav mina inlägg.

Eftersom jag varit i branchen i många år , så anser jag att jag har den kunskapen att jag kan ha relevanta synpunkter på utvecklingen inom fordonsindustrin. jag bygger inte heller mina uppfattningar på korta provturer av olika märken o modeller.

Men detta forum utvecklas "säkert" om alla har samma uppfattning och syn på Volvo, alla kommer att omfamna varandra och diskussionen kommer att dö.

Tyvärr visste jag inte att detta forum bara vände sig till fanatiska enögda Volvo älskare typ "XC90_Executive"
av Continental
Man får ju se lite till behoven. Nu när Jag skaffade min BMW 325iA, så var Jag sugen på en bakhjulsdriven bil. Där har Jag begränsat mig till i princip 3 märken. Volvo föll bort av naturliga skäl.
När Jag nu söker en bil med lite högre markfrigång, AWD, skön komfort och ett trevligt utseende, då är inte BMW med i leken. Inte heller Audi eller MB. Nä, nu står det mellan Volvo och Land Rover då dessa två uppfyller de krav Jag har för tillfället.
Nästa bil "på listan" är nog en sportig bil alt. en sportbil. Då är vi tillbaka till bakhjulsdrift och då är Volvo borta.
Jag har själv tidigare varit väldigt märkestrogen. Men sen så har mitt favoritmärke släppt ifrån sig diverse mindre trevliga modeller, samt infört ett designspråk som Jag inte alls gillar. Då tappar de mig som kund. Man får ju vara lite kritisk vid val av bil, sen föll de ju även bort pga framhjulsdrift.
Samtidigt så förstår Jag dem som förblir märkestrogna en väldigt lång tid. ÄR man nöjd med ett märkes egenskaper och kärnvärden så faller det sig kanske så att det blir ett förstaval ÄVEN vid jämförelser med andra märken.

(Jag är fortfarande hårt sugen på en 3.2, även om det är ett idiotsikt köp jämfört med D5, ekonomiskt sett. :) )
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Tyvärr visste jag inte att detta forum bara vände sig till fanatiska enögda Volvo älskare typ "XC90_Executive"
Men enögda BMWälskare går bra!? :wink:

Frågan jag ställde är verkligen inte obefogad, då jag aldrig har sett dig skriva något possitivt om Volvo. Om man 'hänger' på ett Volvoforum borde ju Volvo iallfall ligga liiiite bra till för en själv.....
av Knasen
Man har en del att jobba med om man är motorkonstruktör på Ford Motor Company
Som ytterligare kuriosa så motorn i S40 2.0d en fransk motor nämligen peugeot.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]