Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
Totalt värdelös lösning tycker jag. Mycket bättre att fästa navigatorn på en brodit-hållare framför luftriktarna istället. Den hamnar då närmre föraren!
Volvos RTI är förövrigt skräp. Uppdateringarna är för dyra och efter 3-4 år är det helt enkelt förlegat, jättegammalt och fossilt.
av bilgalen
perhall skrev:dET FINNs en liten underton av att RTI är onödigt i tråden. Men det kan man väl säga att ganska mycket som man köper till är, t ex sollucka, 18" fälgar, elstängningsbar baklucka, infällbara backspeglar, stor stereo... egentligen är det nog främst för att det är ball man köper till options för 50, 100 eller 200 tusen. Sen tycker jag att inbyggd RTI är praktiskt, man slipper planera så noga, man slipper lösa grejer, och vet att man alltid har en beredd RTI att vrida på.

Men visst är det onödigt, precis so mj18" fälgar (antar att de kostar ungefär som en RTI extra jfr m 16" på 3 år... 3 däckbyten à 9000 istf 2 däckbyten à 5000 + 8400 extra... det blev visst rätt mycket mer, ungefär som en RTI)
Nja, alltså sollucka, elstolar osv finns ju inga andra alternativ än att köpa till original. När det gäller navi så finns ju både billigare och bättre (i vissa avseenden) alternativ än originalmonterad rti.
Användarvisningsbild
av Funk
dET FINNs en liten underton av att RTI är onödigt i tråden. Men det kan man väl säga att ganska mycket som man köper till är, t ex sollucka, 18" fälgar, elstängningsbar baklucka, infällbara backspeglar, stor stereo... egentligen är det nog främst för att det är ball man köper till options för 50, 100 eller 200 tusen. Sen tycker jag att inbyggd RTI är praktiskt, man slipper planera så noga, man slipper lösa grejer, och vet att man alltid har en beredd RTI att vrida på.

Men visst är det onödigt, precis so mj18" fälgar (antar att de kostar ungefär som en RTI extra jfr m 16" på 3 år... 3 däckbyten à 9000 istf 2 däckbyten à 5000 + 8400 extra... det blev visst rätt mycket mer, ungefär som en RTI)
Jag gillar iofs Volvos RTI, den är bra utan tvekan.. Men den är inte prisvärd i dagsläget. Att betala 15000:- extra jämfört med en som på de flesta sätt är fullt jämförbar, och t.o.m bättre på ett par är för mycket..
Att kunna lägga in egna POI (fartkameror bl.a ), och få uppdaterade kartor gratis eller till en bråkdel av Volvos skivor är värt ganska mycket IMO. En lös går ju dessutom att flytta till familjens andra bilar om man skulle önska. Jag har kört och kör bilar med RTI dagligen, men jag måste erkänna att min lilla TomTom på många sätt är lättare att sköta och därmed att föredra.

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Addict skrev:Volvos RTI är förövrigt skräp. Uppdateringarna är för dyra och efter 3-4 år är det helt enkelt förlegat, jättegammalt och fossilt.
Men, är den skräp? Eller är det helt enkelt så att den är för dyr!?

Jag kan köpa att folk tycker att det är för dyrt att betala ca 20 000 för en navigator. Men att säga att den skulle vara 'skräp' är bara löjligt....
av Petjos
Den som säger att det är skräp har nog aldrig haft Rti i sin bil sen att det kanske är onödigt att läga till en option för 20 000:- i sin bil när man kan köpa en bärbar gps för 5000:-... jag kan själv erkänna att jag inte använder den speciellt ofta (har haft rti i dom fyra senaste bilarna) men att säga att den är värdelös? det säger mera om den som sitter bakom tangentbordet i mitt tycke.
av perhall
bilgalen skrev:
perhall skrev:dET FINNs en liten underton av att RTI är onödigt i tråden. Men det kan man väl säga att ganska mycket som man köper till är, t ex sollucka, 18" fälgar, elstängningsbar baklucka, infällbara backspeglar, stor stereo... egentligen är det nog främst för att det är ball man köper till options för 50, 100 eller 200 tusen. Sen tycker jag att inbyggd RTI är praktiskt, man slipper planera så noga, man slipper lösa grejer, och vet att man alltid har en beredd RTI att vrida på.

Nja, alltså sollucka, elstolar osv finns ju inga andra alternativ än att köpa till original. När det gäller navi så finns ju både billigare och bättre (i vissa avseenden) alternativ än originalmonterad rti.
Det är sant, det jag menade var att det ändå handlar om extravaganser. Elstol finns väl ingen som behöver - men GPS kan man behöva för att hitta. Elstol är en elegant och lyxig lösning, precis som att ha en RTI i bilen som alltid är beredd genom att trycka på en knapp - inga lösa sladdar och sugproppar, dessutom kan volym och annat justeras från ratten - smidigt.

Har nu haft RTI i två bilar och tycker det är bekvämt och snyggt installerat. Men onödigt precis som 18" och elstolar...
av uffeason
Har haft både RTI samt diverse andra lösningar för GPS och jag kommer att köpa så RTI så länge jag har råd. Den är det enda som sköter sig snyggt utan diverse trassel vid tunnlar, uppstart, lösa sladdar.
Finns säkert nya navigatorer som kanse har blivit bättre men sedan Volvo släppte sin option om backkamera så är valet ännu enklare. Den funktion är helt suverän
Användarvisningsbild
av VolvoBM
uffeason skrev:Har haft både RTI samt diverse andra lösningar för GPS och jag kommer att köpa så RTI så länge jag har råd. Den är det enda som sköter sig snyggt utan diverse trassel vid tunnlar, uppstart, lösa sladdar.
Finns säkert nya navigatorer som kanse har blivit bättre men sedan Volvo släppte sin option om backkamera så är valet ännu enklare. Den funktion är helt suverän
Och jag är av motsatt åsikt, RTI är den enda snygga lösningen med sin infällda lösning och dess backfunktion är ju toppen (den fanns inte när jag använde RTI, men som sagt så vidare användarvänlig är den inte i mina ögon. Sedan så är ju faktiskt uppdateringarna lite väl dyra. (samt är inte kartinfon lite väl förlegad och "out of date" )
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoBM skrev:Och jag är av motsatt åsikt, RTI är den enda snygga lösningen med sin infällda lösning och dess backfunktion är ju toppen (den fanns inte när jag använde RTI, men som sagt så vidare användarvänlig är den inte i mina ögon. Sedan så är ju faktiskt uppdateringarna lite väl dyra. (samt är inte kartinfon lite väl förlegad och "out of date" )
Jag tycker att den är busenkel att använda! Kartinfon osv får du klaga på Navteq istället. Det är dom som står för det.

Ska man uppdatera hela europa (eller nästan hela europa) så får man pröjsa minst 1000kr vilken GPS du än köper. Så Volvo är inte så dyra. Sedan har Volvos RTI GRYM täckning nere i europa. Den har aldrig svikit mig, varken i Sverige eller långt nere i europa.

Jag har backkamera på min med. En helt underbar funktion!
Användarvisningsbild
av VolvoBM
XC90_Executive skrev: Jag tycker att den är busenkel att använda! Kartinfon osv får du klaga på Navteq istället. Det är dom som står för det.

Ska man uppdatera hela europa (eller nästan hela europa) så får man pröjsa minst 1000kr vilken GPS du än köper. Så Volvo är inte så dyra. Sedan har Volvos RTI GRYM täckning nere i europa. Den har aldrig svikit mig, varken i Sverige eller långt nere i europa.

Jag har backkamera på min med. En helt underbar funktion!
Tja, det är iaf inte busenkelt att lägga in en önskad sträcka mellan punkt A-D genom att passera vissa städer B resp C utan att köra in i dem. Man måste ju alltid ange en punkt och inte en "via" angivelse. Det saknade jag iaf.

Sedan så är det väl ändå Volvo som har valt Navteq? Inte tvärt om.....

Europa täckningen däremot, det köper jag, för Navteq är duktigare på att uppdatera för "massan"

Och backkameran kom tyvärr för sent för mig att få uppleva finessen. Det är säkert inte alls dum.

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]