Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
XC90_Executive skrev:Renault säljs ju inte i USA, så dom skulle i princip kunna göra bilar som bara klarar sig bra i EuroNcap. Volvo med flera måste göra bilar som klarar både kraven i USA och i Europa.

Du tänker på "Top Pick Safety Award"? :wink: Volvo har ett par sånna också. Har för mig att dom har fått det för XC90. Jag vet att dom har fått det för C70 och S80.
Men om nu EuroNcap ställer lägre krav på krocksäkerhet än vad Usa gör, varför ens bry sig om EuroNcap? Marknadsföringssyfte kanske?

Är det därför Volvo aldrig lät EuroNcap krocktesta V70N?

Ja, det var "Top Pick Safety Award" jag tänkte på. Något liknande i Sverige med SAMTLIGA olyckor registrerade vorde fint!
av NCR
Aj då, det blev fel på NCAP-testerna, men Bo Larsen skyller som vanligt ifrån sig.

"- Teknikerna analyserar vad det kan bero på. I tester i vårt eget labb och i ett externt labb fungerar det. Det gör att vi i nuläget inte kan besluta om en återkallelse eftersom vi inte vet vad som ska åtgärdas, säger Bo Larsen på marknadsföringsbolaget Volvo Personbilar.
Han framhåller att det är väldigt ovanligt med den typen av krockar, cirka en procent av alla kollisioner."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=390204

Vi får väl se om nån är tvungen att dö innan en återkallelse blir aktuell. Precis sån här inställning från Volvos sida fick mig att byta märke.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Men om nu EuroNcap ställer lägre krav på krocksäkerhet än vad Usa gör, varför ens bry sig om EuroNcap? Marknadsföringssyfte kanske?

Är det därför Volvo aldrig lät EuroNcap krocktesta V70N?

Ja, det var "Top Pick Safety Award" jag tänkte på. Något liknande i Sverige med SAMTLIGA olyckor registrerade vorde fint!
EuroNcap har inte lägre krav än IIHS. Däremot olika krav!

Volvo har inget att säga till om vad det gäller testerna. EuroNcap väljer ut bilar som ska testas. Kombibilar testas normalt sett inte.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tycker man borde införa volt-test i EuroNcap för att se hur man skulle klara sig då, och "riktigt" älg-test, att man kör på en älg som står på vägen.
av JasonCW
NCR skrev: Vi får väl se om nån är tvungen att dö innan en återkallelse blir aktuell. Precis sån här inställning från Volvos sida fick mig att byta märke.
Men hörrö, Volvo har redan gått ut med en återkallelse för att rätta till detta fel.
av Steff 99
I princip spelar det ingen roll vilken test som är bäst , det viktigaste är att utvecklingsarbetet pågår och utvecklingen går framåt.
Alla tester är simuleringer och skapar en enhetlig bedömning , den "bästa " utvärderingen är ändå riktiga olyckor och vad som händer med de åkande.
Vad jag kommer ihåg så är det så att EuroNcap har offset i sitt prov, medan i USA så är det rakt in i väggen samt att man har olika hastigheter

Folksam har som någon skrev tidigare en intressant redovisning hur olika märken klarar sig i riktiga olyckor, den speglar verkligheten.
Användarvisningsbild
av tjotto
NCR skrev:Aj då, det blev fel på NCAP-testerna, men Bo Larsen skyller som vanligt ifrån sig.

"- Teknikerna analyserar vad det kan bero på. I tester i vårt eget labb och i ett externt labb fungerar det. Det gör att vi i nuläget inte kan besluta om en återkallelse eftersom vi inte vet vad som ska åtgärdas, säger Bo Larsen på marknadsföringsbolaget Volvo Personbilar.
Han framhåller att det är väldigt ovanligt med den typen av krockar, cirka en procent av alla kollisioner."

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=390204

Vi får väl se om nån är tvungen att dö innan en återkallelse blir aktuell. Precis sån här inställning från Volvos sida fick mig att byta märke.
...och då bytade du till Kia, i alla ögon det mest krocksäkra alternativ som finns på våra vägar ??:-/
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]