Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Mina erfarenheter med volvo har inte varit guld o gröna skogar. Jag har hunnit ha 2st V70 2.5T och en S40N 2.4i och nu slutligen en V70 II 2.5T.

Min första S40N hade jag lite problem med, allt ifrån stereon till stålkastarna. Har bytt många delar, men jag övertalade mig till att det var en bra bil.

min andra var en V70N 2.4T, spjälhuset for åt skogen vid 12000mil, hade problem med bromsarna, länkarmarna, växellådan och div.

min tredje var en 2.5T som var troligen så hårt smälld innan jag fick den att jag var tvungen att besöka verkstaden 6ggr och slutligen hävde köpet efter 3mån.

Och nu, till och göra långa historien kort, så har jag betalat 340tkr för en helt ny V70II 2.5T. Mellan mina volvo bilar har jag hunnit äga en 318ti -04- och en helt ny santa fe -05-.

Jag måste nog säga att fastän jag bara haft problem med mina volvosar, och inte minsta lilla problem med de andra så är det en självklarhet för mig att köpa en volvo. Oavsett om jag kommer få problem med den här eller ej, så vet jag att nästa blir en volvo igen.

Och det, tycker jag personligen är ett stort bevis på volvo's kvalite, inte bara skinn eller stol, utan allt ifrån verkstad till försäkring, ägande, säkerhet, lyx känsla.

(jag börjar låta som en volvo nörd!)
Användarvisningsbild
av Fraz
Lite volvo nörd :lol: ha ha
Hoppas du får mindre problem me den nya!
/ Fraz
av prazzel
Jag måste bara säga att jag har blivit med volvo efter mycket tjat från frugan om att byta in bmw som hon tyckte var för liten,stötig och låg. (en 528 touring ac shnitzer).volvon var nästan 6år nyare men 15år äldre i känsla.knirr och skrammel i dörrarna,högt motorljud, vind sus i dörrarna,krånglande elektronik,en cd spelare som inte tar brända skivor mm mm.visst volvon är mer praktisk,lastar mer och är kanske en bättre bil för en tre barns familj med hundar, men den är ljusår från att hålla den känsla och kvallite som både bmw och audi står för.Vi har också en toyota camry v6 av 93års model, 38000mil utan det minsta krångel och med en utrustning som väl matchar volvons.
av Bitez
Ja, att volvon är ljusår från BMW och Audi prismässigt är väl inte heller ngn nyhet...
Användarvisningsbild
av Fraz
Jag har en BMW 528 -99 med 18,000 mil på mätarn, och den är tyst och mycket väl ihop skruvad. Kvaliten känns!
Ny priset på denna bil var ca 480,000:- så det vore ju f¤n om inte det fanns ett mer gediget intryck och högre kvalitets kännsla än S70 - S80
Tyskarna bygger fina bilar, inget att snacka om.
Sen om dom e bättre, vet ja inte!..
av Vålvå
Hur mycket problem har inte BMW med elektroniken i 5:an,Känner 3 st i min nära bekanskapskrets som alla har el-relaterade problem, som verkar vara väldigt svåra att lösa.
Tror att alla bilmärken har sin beskärda del av elproblem sett till bilar yngre än 5 år.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Vålvå skrev:Hur mycket problem har inte BMW med elektroniken i 5:an,Känner 3 st i min nära bekanskapskrets som alla har el-relaterade problem, som verkar vara väldigt svåra att lösa.
Tror att alla bilmärken har sin beskärda del av elproblem sett till bilar yngre än 5 år.
Tja, om du är lite ärlig nu så har väl Volvo fått mer rubriker de senaste 2 åren ang el-fel på sina modeller än vad BMW har fått på 10 år. Men de kostar ju ca:30-40 procent mer än motsvarande Volvo, så nog skall det skillja.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag slänger in det i den här tråden:

Jag har sett en som har en XC70 II, där taket har SPRUCKIT!!!! :shock:

Kanten som går mot vindrutan har spruckit!!!!!!

Nu får de väl skärpa sig med kvalitén VOLVO! :???:

/Kalle
Användarvisningsbild
av bylle
Hm, du råkar inte ha tittat på min? ;)

Nej - skämt åsido. Har fått något knepigt gnekand ljud då jag kör över ojämnheter, vet inte riktigt vad det beror på för ljudet går inte att återskapa om man "gungar" bilen med dragkroken. Låter ungefär som om chassit vrider sig eller något.
av Ottoman
Vad gäller innertaket så finns det de som spruckit på nya V70II och XC70II.

Det är underleverantören som gjort bort sig ganska ordentligt, vad gäller innertakets specifikation. Nämner inga namn men från källan själv, allltså leverantören, har jag fått den här informationen. Inte mycket Volvo kan göra åt det annat än byta taket. Kostsam affär för leverantören. Detta skall dock vara åtgärdat.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]