Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
JK24T skrev:DSG visst... men det tar nog sin tid...
Runt årsskiftet efter vad jag hörde av Volvos Produktchef Peter Algurén
Men vi får väl se
av KalleH
Hej! till er som kör/kört bilar med dsg-låda. Hur bra växlar den, går den att jämföra med en vanlig automat eller är det väldigt ryckiga växlingar? Vad jag förstått från reklamen ska man knappt märka växlingarna och dom ska gå jättefort?? :twisted:

Mvh, Kalle.
av JK24T
Ta en tur med en Golf GTI med DSG så får du testa....
Växlingarna känner du som ett svagt snabbt ryck, den växlar på 150mS.... och helt utan slirande momentomvandlare. Tror det är just detta som man försöker att efterlikna i de nyare 6 växlade automaterna från Volvo, dvs att undvika slir och friktionsvärme, och detta upplevs då som ryckigt bl.a av mig själv. Ryckigheten, bristande växlingskvalite, är för mig mycket irriterande... när man dessutom blir bemött med ett flin som tyder på oförmåga att tro på kunden och skyller på diverse problem som Volvo har då blir man förbannad.

En automatare skall INTE rycka i växlarna utan växla sidenmjukt... Volvos 6-växlade automater växlar ryckigt och omotiverat med konstiga nedväxlingar i kurvor och cirkulationsplatser. De 5-växlade tidigre lådorna var bedydligt bättre och dessutom snålare att köra med.

En DSG-låda är inte att betrakta som en traditionell automatare.

Min S80N 3,2 är kanonbra men växellådan är SKIT kass !! Synd att man inte uppmärksammade det tidigare då hade det inte blivit en Volvo.

Momentum; nästa gång du träffar produktchefen så kan du fråga om dom har tänkt att fixa nuvarande automat eller dom bara skiter i nuvarande kunder.... och kan dom inte fixa automatlådan hur ska dom då kunna få DSG lådan att funka smidigt !?! Kanske Audi eller VW kan hjälpa dom !
av KalleH
Hej! Tack för info. Jo jag ska testa när dom väl har en inne som man kan provköra.
Har en S60 automat idag och visst växlar den okej men sidenmjukt är det inte. Så det vore skoj om Volvo kunde få en låda som verkligen växlar så det inte märks, men då kanske inte dsg är det rätta heller...
av JK24T
VW DSG växlar mjukare än Volvos 6 växlade automat..... de du !!! :)
av KalleH
då får vi hoppas att volvos blir minst lika bra:)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VWs DSG växlar INTE lika mjukt som t.ex XC90 D5 6GT.....

Lådan i XC90in jag kör växlar helt underbart mjukt! Har kört några olika VW med DSG, svagaste var en Touaran 140 TDI o snabbaste en R32. Den växlar snabbare än en manuell och en vanlig automat. Men i t.ex Touaranen med dieselmotor gick det ryckigt.
av KalleH
jag har ju förstått att DSG är kanon vid typ fullgasaccelerationer och så men hur funkar den när man kör normalt och försiktigt, för då vill man det ju ska vara mjukt kan jag tycka.
Sen har jag hört nån motorjournalist som sa att DSG funkar bättre med bensinmotor än diesel men jag har aldrig testat själv.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
KalleH skrev:jag har ju förstått att DSG är kanon vid typ fullgasaccelerationer och så men hur funkar den när man kör normalt och försiktigt, för då vill man det ju ska vara mjukt kan jag tycka.
Sen har jag hört nån motorjournalist som sa att DSG funkar bättre med bensinmotor än diesel men jag har aldrig testat själv.
Precis, vid fullgas funkar det bra! Men kör man lugnt, njaa. Då är det ingen höjdare. Om man bara kör den som "manuell" funkar det fint. Kan även hålla med om att det i VW:s fall funkar bäst ihop med bensinare (gärna med lite 'mos' i).

Ska bli intressant att se hur det blir med Volvos system. Det är ju nyare, så det är ju inte omöjligt att den funkar bättre.
av mikeS80
XC90_Executive skrev:
KalleH skrev:jag har ju förstått att DSG är kanon vid typ fullgasaccelerationer och så men hur funkar den när man kör normalt och försiktigt, för då vill man det ju ska vara mjukt kan jag tycka.
Precis, vid fullgas funkar det bra! Men kör man lugnt, njaa. Då är det ingen höjdare. Om man bara kör den som "manuell" funkar det fint. Kan även hålla med om att det i VW:s fall funkar bäst ihop med bensinare (gärna med lite 'mos' i).

Ska bli intressant att se hur det blir med Volvos system. Det är ju nyare, så det är ju inte omöjligt att den funkar bättre.
I så fall är det ingen större skillnad mellan den automatlåda som sitter i min S80N D5 och DSG. Min automatlåda i S80N fungerar också bra i fullgasaccelerationer men uppvisar bedrövlig växlingskvalitet vid lugn körning. Dessutom åker varven jojo mellan stegen så att man upplever att automatlådan växlar fler gånger än mellan de 6 fasta stegen. Samma egenskaper har jag även noterat på de V70II och X70II D5 som jag testat (3 stycken). I och med att beteendet finns på fler bilar än min så är det enligt Volvo inget problem/fel utan en egenskap som man som kund får acceptera om man kör S80N, V70II eller XC70II D5.

Jag har däremot kört en X90 D5 med automat som hade en helt annan växelkaraktär än de automatlådor som satt i de S80N, V70II och XC70II D5 som jag testat. Automatlådan i X90 D5 växlade mycket mjukt båda i lugn och forcerad körning.

Jag har hört att det kan vara problem i CEM o[…]

Hej Dessa instrument är till för att s[…]

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]