Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Litar bra mycket mer på Eurolub än Mannol iaf. Även om det är en multiolja med lite för många "specifikationer".
Men får man Ravenol för 100kr/L med frakt är det inget svårt val.
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker det är ganska viktigt att uppfylla de krav på olja som motortillverkaren specificerar. Men alla är vi olika.
av Kromad
Så här en månad senare kan jag bara konstantera att det blev inte så bra resultat av att spola lådan.
Omedelbart efteråt uppstod ett fenomen kallat shift flare. Varvtalet studsar upp en 50-200 varv i uppåtväxlingarna innan nästa växel går i. Allt sker mjukt och fint men det måste ju slita på friktionsytorna.

Detta fenomen uppstår endast när växellåda/bilen blivit varm. När den är kall växlar den perfekt. Vilket då får mig oaktat att tänka på denna tråden jag startade för en månad sen.

Iom att den börjar "slira" mellan växlarna när den blivit varm och inte när den är kall börjar jag undra om det kan vara så att det ändå är fel olja i min låda nu? Jag köpte till slut volvo originalolja (31256774) efter att en volvomek varnade för att köra på andra oljor.

Mejlade även en volvoverkstad för att dubbelkolla att det är rätt olja till min bil och de påstår det ska vara denna oljan.

Jag har nu i flera veckor felsökt bilen för att utesluta alla möjliga orsaker till beteendet men inte blivit mycket klokare.

Men jag tycker inte den lirar så bra. Minst sagt. Och börjar överväga att peta i den gamla 3309 oljan i växellådan iaf. Bara för att se om den lirar bättre.

Tror vi det kan skada något i lådan om jag spolar om lådan med oljan som hör till gen 1?
Tänkte väl köpa Ravenol IV isåfall. (Ignorerar varningen från volvomeken och går mental, totalt emot hans ord istället :P )

Varför är just för att den har högre viskositet. Men jag är inte så duktig på de här med oljor så kan ha missuppfattst något ang klassningen

Men en sak tror jag mig veta... Och det är att 31256774 oljan är fruktansvärt tunn i 100⁰C. Endast 5.6 mm²/s. Och mina problem uppstår precis när det börjar närma sig den viskositeten.
Senast redigerad av 2 Kromad, redigerad totalt 0 gång.
av Kromad
Detta är förövrigt specen på 31256774

Fick den av volvo.
Screenshot_2024-08-13-01-08-06-798_com.miui.gallery-edit.jpg
Screenshot_2024-08-13-01-08-06-798_com.miui.gallery-edit.jpg (97.1 KiB) Visad 1950 gånger
av Kromad
Varför jag tvekar på om jag verkligen har rätt olja i lådan nu är för att precis varenda oljeguide på nätet säger jag ska ha den gamla oljan. Även vår fordonsdator på jobbet (autocom) säger 3309. Och att min bil är preciios där i brytpunkten mellan de båda generationerna av lådan.

Plus att den växlar som en stekpanna för tillfället. Såpass illa att jag inte vågar ta den på semestern utan får starta upp gamla 9-5an istället. Perkele
av William85
Jag kollade inte upp så noga innan jag bytte och körde med Q8 Auto JK som är klassad både som 3309 och AW-1, då jag kan köpa den billigt via jobbet. Så den har nog den aningen högre viskositeten men växlar väldigt bra i min 2015. Faktum är att den växlade rätt dåligt och ryckigt i jämförelse när jag köpte bilen som 3 år gammal med 7700mil. Nu med ungefär samma ålder så är Q8 oljan fortfarande sömlös i växlingen. Så jag vet inte om originaloljan är magisk på något sätt direkt… (utan att veta hur ägare 1 använde bilen dock)
av Kromad
Nä det är väl en multiolja vad jag förstått? Funkar säkert. Men jag funderar på att testa "fel" specifikation. Dvs byta till 3309 istället för 3324/AW1 och se vad som sker. I sämsta fall funkar lådan skräp men troligtvis inte. I bästa fall löser det mina problem med shift flare eftersom den växlar såpass fint när den är kall men något händer när oljan kliver över 70-80 grader. Kan vara någon tätning i låda eller ventilhus som börjar läka igenom när oljan blir tunn kanske?

I värsta fall får jag väl byta igen om den börjar bete sig alldeles underligt.

Tror jag beställer nu faktiskt. Flaren måste upphöra på något sätt innan kopplingarna nötits ner helt.
av LaP66
Kan vara viskositet den är känslig för:

JWS3309

Vid 40 grader :35.7 mm2/sek
Vid 100 grader :7.2 mm2/sek

Den olja som är lämplig för lådor som kräver AW-1 har följer JWS 3324 och har denna viskositet:

Vid 40 grader :29 -30 mm2/sek
Vid 100 grader : 5.9 - 6.1 mm2/sek

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]