Så här en månad senare kan jag bara konstantera att det blev inte så bra resultat av att spola lådan.
Omedelbart efteråt uppstod ett fenomen kallat shift flare. Varvtalet studsar upp en 50-200 varv i uppåtväxlingarna innan nästa växel går i. Allt sker mjukt och fint men det måste ju slita på friktionsytorna.
Detta fenomen uppstår endast när växellåda/bilen blivit varm. När den är kall växlar den perfekt. Vilket då får mig oaktat att tänka på denna tråden jag startade för en månad sen.
Iom att den börjar "slira" mellan växlarna när den blivit varm och inte när den är kall börjar jag undra om det kan vara så att det ändå är fel olja i min låda nu? Jag köpte till slut volvo originalolja (31256774) efter att en volvomek varnade för att köra på andra oljor.
Mejlade även en volvoverkstad för att dubbelkolla att det är rätt olja till min bil och de påstår det ska vara denna oljan.
Jag har nu i flera veckor felsökt bilen för att utesluta alla möjliga orsaker till beteendet men inte blivit mycket klokare.
Men jag tycker inte den lirar så bra. Minst sagt. Och börjar överväga att peta i den gamla 3309 oljan i växellådan iaf. Bara för att se om den lirar bättre.
Tror vi det kan skada något i lådan om jag spolar om lådan med oljan som hör till gen 1?
Tänkte väl köpa Ravenol IV isåfall. (Ignorerar varningen från volvomeken och går mental, totalt emot hans ord istället

)
Varför är just för att den har högre viskositet. Men jag är inte så duktig på de här med oljor så kan ha missuppfattst något ang klassningen
Men en sak tror jag mig veta... Och det är att 31256774 oljan är fruktansvärt tunn i 100⁰C. Endast 5.6 mm²/s. Och mina problem uppstår precis när det börjar närma sig den viskositeten.