Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
apersson850 skrev:Det är förstås inte alls irrelevant vad färddatorn visar. Den mäter nämligen förbrukningen. Att de sen brukar visa för lite är en sak, men inte så mycket som det skiljer här. Dessutom mäter färddatorn över tid, lång tid i det här fallet för på den bilen är den inte nollställd på flera tusen mil. Det är damens bil och hon bryr sig inte. Därför är det verkligen blandad körning det handlar om. Men tung gasfot har hon inte, nej.
Slutligen är färddator standard i bilarna nuförtiden, så man kan i alla fall jämföra med vad färddatorn i andra bilar visar.
När jag hade min XC70 D5 AWD automat från 2012 låg den bara några centiliter över vad D4:an förbrukade, men jag drog släp mycket oftare, så i praktiken vad det nästan ingen skillnad alls.

Vi kör väldigt mycket med farthållare, både hon och jag.
I min XC70 AWD visade färddatorn 0.55 l/mil och det är helt irrelevant när vi talar om verklig förbrukning för jag var inte i närheten av det som färddatorn visade.
Att ange vad damens XC70 visar på färddatorn utan att ange hur nära eller långt ifrån verklig förbrukning det är eller körsätt är också irrelevant.

Kikade du på länkarna till spritmonitor? Det är relevant eftersom det är baserat på flera förare och verklig förbrukning.

Jag hävdar fortfarande att kring 0.9l/mil inte är konstigt för en XC70 2008 AWD automat.
0.65l/mil för samma bil och blandad körning, det är mkt ovanligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
berrabus skrev: tor 11 jul 2024, 19:44
apersson850 skrev:Jo, det är det. Vår XC70 D4 AWD automat från 2016 ligger i snitt på 0,65 l/mil nu, enligt färddatorn. Oavsett om den är lite optimistisk är det långt från 0,9 och däröver.
Irrelevant vad färddatorn visar och sedan har du en 2016 och TS har en 2008. Är en viss skillnad.
Förstått det som att du har inte speciellt en speciellt tung gasfot så går säkert att komma ner i 0.75 eller vad du nu har i verklig förbrukning.

0.65l/mil med en -08 XC70 AWD, automat och blandad körning är det oerhört få som lyckas få till.
Grejjar man 0.65 blandat så innebär det det ju att man klarar under 0.5 liter på landsväg och det är helt absurt sjukt lågt för en XC70 AWD
Jag har också jämfört färddatorn i den XC70 jag hade med verklig förbrukning, enligt tanka och kör principen. Färddatorn visade en halv deciliter för lite, till skillnad från den i den 854 Turbo jag hade tidigare, där den visade i princip helt rätt.
Men även med det inräknat kan man både konstatera att 0,9 l/mil är orimligt mycket i förhållande till hur den ska kunna gå och det går bra att jämföra färddatorn i en bil med en annan, för de lär inte visa väldigt olika fel i alla fall.

Senaste landsvägsresan med den XC70 vi har kvar visar den på 0,59 l/mil över 54 km.
Jag har inte haft XC90:n så länge att jag hunnit göra någon jämförelse med färddatorn och tanka-kör än. Just nu visar den 0,98 l/mil i snitt, men då har den gått 357 mil sedan nollställningen varav 200 med husvagn, så det är inte så konstigt.
av berrabus
apersson850 skrev:Jag har också jämfört färddatorn i den XC70 jag hade med verklig förbrukning, enligt tanka och kör principen. Färddatorn visade en halv deciliter för lite, till skillnad från den i den 854 Turbo jag hade tidigare, där den visade i princip helt rätt.
Men även med det inräknat kan man både konstatera att 0,9 l/mil är orimligt mycket i förhållande till hur den ska kunna gå och det går bra att jämföra färddatorn i en bil med en annan, för de lär inte visa väldigt olika fel i alla fall.

Senaste landsvägsresan med den XC70 vi har kvar visar den på 0,59 l/mil över 54 km.
Jag har inte haft XC90:n så länge att jag hunnit göra någon jämförelse med färddatorn och tanka-kör än. Just nu visar den 0,98 l/mil i snitt, men då har den gått 357 mil sedan nollställningen varav 200 med husvagn, så det är inte så konstigt.
Hur förklarar du att min visade 0.55l/mil i färddatorn men i verkligheten var förbrukningen ca 0.7l/mil (manuell)?
Har du kikat på länkarna jag lade in till Spritmonitor och isåfall, hur förklarar du förbrukningen för årsmodellerna 2008-2009 som förare rapporterat in?
berrabus skrev:Hur förklarar du att min visade 0.55l/mil i färddatorn men i verkligheten var förbrukningen ca 0.7l/mil (manuell)?
Den visade uppenbarligen mycket mer fel än vad min gjorde. Om skillnaderna är så stora går det inte ens att jämföra färddatorerna mot varandra.
av mjölner
Jag lämnade in den på hjulinställning för ett tag sedan. Det enda som stod utanför gränsvärdet var toe vänster fram, har således inte märkt någon större skillnad efter inställningen.
Däremot har jag upptäckt att ena bromsen bak ligger på en aning. Hissar man upp bilen och snurrar känner man ingenting, inte heller vid rullning i lätt lutning eller under körning.

Men så åkte jag en sträcka på 2 mil utan att använda bromsen för att sedan rulla till stopp. Gick ut och mätte tempen med IR-termometer, VB var ca 35 grader varmare än HB. Vid närmare inspektion av beläggen noterade jag även att det inre belägget VB i princip var helt slut, medans HB var i gott skick. Beläggen byttes enligt uppgift samtidigt.

Så i veckan ska jag byta belägg, skivor, bromsslangar och renovera oken med nya packningar samt putsa upp bromskolven. Hoppas på att detta ger en märkbar skillnad.
Jag har ju sålt den XC70 jag hade tidigare, men kollade på några tankningar som gjordes på semesterresan nyligen.
Jag har tittat på några sträckor där jag hade fullt när sträckan började och sedan tankade fullt igen. Jämförelsen är mellan tankningskvittona och vad Volvo on Call rapporterar att bilen påstått gått åt.

Under 1978 km körning tankade jag 201,69 liter enligt tankningskvittona. Enligt bilens färddator gick det åt 202,2 liter.
Ingen skillnad att tala om på den färddatorn jämfört med verkligheten, alltså. Den skillnad som finns är att färddatorn rapporterar aningen högre förbrukning än verkligheten. Skillnaden är så liten att en inte innebär en hel centiliter per mil. Men det här är med en XC90 D5, så det säger ju inte att det måste vara lika rätt i en XC70 D5.

Att förbrukningen är så pass hög som den är med XC90 (1,02 liter/mil) beror på att en stor del av den sträckan kördes med husvagn.
av mjölner
Uppdatering efter byte av bromsslang.

Bytte både bromsslangen och oket då det var gängpaj i hålet till luftnippeln. Hittade ett jättefräscht ok på skroten. Så nu har jag hunnit testa förbrukningen på både långfärd och daglig körning. Resultatet är 0.85 vid daglig körning (0.96 tidigare) och 0.8 vid en långkörning på 100 mil.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]