Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
Så enkelt gick det inte i mitt fall. Det gick inte alls. Fiasko alltså...

Efter att ha hissat upp bilen, satt en pallbock under, tagit av hjulet (höger sida) och börjat att skruva - som knappt ens rörde sig utåt trots WD40 - i ösregn dessutom - så runddrog jag till slut eländet som varken gick att få längre inåt eller utåt. Så jag packade ihop allt, satte tillbaka hjulet och körde hem. Nu står skruven, skruvbulten eller vad den nu heter, någon cm. utanför ursprungsläget. Andra änden är fortfarande gängad kanske 1 cm i muttern, fast så där vill jag givetvis inte ha det.

Några funderingar här och nu: skruven sitter alltså kvar och trycks väl nedåt mot bärarmen så jag antar att risken att den lossnar är liten, kanske obefinitlig. Den rörde sig mycket trögt när jag försökte att få ut den. Eftersom jag saknar rejäla verktyg så gissar jag att en verkstad får fixa detta. Skruvskallen är mer eller mindre runddragen och även om jag hade kunnat kapa av den så hade fortfarande andra änden suttit gängad i muttern.

Tja, vad säger ni andra om detta? Man blir ju frustrerad och irriterad.
av V70Rob
Inte ett knyst här så jag uppdaterar tråden, eller mig själv snarare för ev. framtida referens.

Det blev "näst bäst" - jag fick tillbaka skruven! Besvikelsen är förstås den att fjädern inte blev bytt. Så det får helt enkelt vänta. Antingen så gör jag ett till, tappert försök senare i sommar eller lämnar in den någonstans med den beg. fjädern i bagaget. Jag köpte en "ny" på skroten för 500 kr. och målade om den. Den var i skapligt skick fast varför inte fräscha upp den när den ändå är ute så att säga... Det viktigaste ju nu är i alla fall att skruven är helt i botten och åtdragen igen. Moment vet jag inte men det borde duga i alla fall.
av KalleJ
Köp en ny skruv och en gasbrännare så borde du lösa det till nästa gång.
av V70Rob
Jag använde nog 1/5 flaska WD40 både på muttern, skruven och bussningen innan skruven släppte. Däremot så fastnade den nästan på samma ställe när jag testade att skruva ut den igen. Jag vågade inte trolla runt med den mer och nöjde mig med att åtminstone få tillbaka skruven i bottenläget. Det är fullt möjligt att den hade kommit ut helt om jag hade fortsatt med samma metod och öst på mer WD40 och skruvat den fram och tillbaka x antal gånger, etc. När vädret blir stadigare med sol och värme så ska jag göra ett nytt försök. När man jobbar under bar himmel så väljer man sina tillfällen. Nämnas kan också att jag använder handkraft pga att jag helt enkelt inte har en mutterdragare.
av V70Rob
Sista uppdateringen för min del: Jag bytte fjädern efter en brottningsmatch med flänsskruven. Att med handverktyg ge sig på det jobbet är inte en självklarhet.

När fjädern var på plats så skulle jag givetvis få tillbaka skruven, när jag stötte på en helt hopplös patrull. Jag gav upp efter en 2 eller så timmar lång kamp under en stekhet sol på en p-plats. Hur jag än försökte rikta skruven genom bussningen till den fastsvetsade muttern, så kunde jag inte få rätt vinkel. Den hamnade snett hela tiden och gängade inte alls. Så det blev ett samtal till en bärgningsfirma. Vi försökte båda två och vi fick inte genom skruven. Han lämnade bilen på en verkstad och jag hämtade den nästa dag.

Så om någon ska göra detta under samma villkor som jag så är mitt tips att tänka om flera gånger. Går skruven av eller du fastnar på samma detalj som jag, då blir det jobbigt - Riktigt jobbigt om skruven går av...
av roggan99
V70Rob skrev: mån 06 maj 2024, 00:54 Det där hade inte jag stressat upp mig över i alla fall.
....
Volvo ville ha 1600+ för en ny och det är alldeles för mycket enligt min åsikt.
Bor i stan, de har byggt fartgupp överallt och varje gång så jag kör över ett sådant skrapar det där bak, tror det är fjädern som rör sig i sätet, så jag vill helst få det fixat snarast... Förra gången var det fjäderbrott hö fram, upptäcktes av bilprovningen som trots det godkände bilen... så det är lugnt, beror väl på var fjädern gått av antar jag.

Reparatören på Volvoverkstaden sa 600 kr för en fjäder till mig! Så 1600 stämmer väl inte? Hela jobbet inkl. fjäder kostade 2250:- någonting...

Plockade bort centerkonsolen på 850n, tror[…]

Kvittrande på tomgång brukar vara l&ou[…]

Snygga fälgar till V90 Cross Country

Håller med Fjohan angående 21": h[…]

Gnisslande baklucka XC90 -21

Enbart från 0-läget, och bara på […]