Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tipsade bara om oljan för att den var billig och folk skrev här i någon annan tråd att man knappt längre hittar oljor för under en 50 lapp litern längre. Eller runt 35kr litern. I detta fallet blev det ju runt 36kr litern för min del som fick 10 liter för 362kr inkl frakt.. Anyways.

Jag vet att vi har köpt Mannol ett flertal gånger tidigare till någon annan bil vi har haft, minns dock ej vilken, samt brorsans gamla Ford Focus 1.6 etanol bil från 2003 som han har ägt ca 10 år nu och han har tänkt ha kvar den tills den helt enkelt rasar och den bilen får minsann inga årliga oljebyten och absolut inte heller runt 1000 mil som är intervall på den, snarare rullar den 1500-2000 mil på samma olja och bilen blir verkligen misshandlad av brorsan. Det är bara Mannol 5W30 som hälls i den gamla kärran sedan minst 5-7 år tillbaka och den motorn rullar fortfarande klanderfritt, den går dock aldrig igenom den årliga besiktningen utan får alltid efterkontroll men det är pga andra orsaker. Så jag tror inte Mannol är dålig på något vis. Men jag hade väl själv inte rullat mer än 1000-1500 mil på samma olja oavsett märke.. Jag personligen byter alltid olja runt 1000-1500 mil på mina bilar oavsett vad intervallen säger. Och därmed vågar jag chansa på att Mannol A5 5w30 duger utmärkt för vår gamla V70 D2 från 2013 med 22000 mil på mätaren.
av Lövet
Anjunabeats skrev:Så jag tror inte Mannol är dålig på något vis. Men jag hade väl själv inte rullat mer än 1000-1500 mil på samma olja oavsett märke.. Jag personligen byter alltid olja runt 1000-1500 mil på mina bilar oavsett vad intervallen säger. Och därmed vågar jag chansa på att Mannol A5 5w30 duger utmärkt för vår gamla V70 D2 från 2013 med 22000 mil på mätaren.
Jag tror inte heller den är dålig. Men den kanske inte är bäst heller. Lite som en D2.
av KalleJ
Cotag skrev:Så är det väl i de flesta fall, oljetillverkaren -möter- billtillverkarens med en rekommenderad olja. Att bli "approved" av biltillverkaren kostar antagligen mängder av pengar/royalties?
Du behöver läsa som en advokat. Jävla skillnad att påstå att något möter eller uppfyller spec/krav som vanliga tillverkare gör och Mannol som rekommendera ratt använda deras X olja till Y specifikationer.

Men visst de har några oljor med godkännande från tillverkare och påstår att vissa av deras oljar faktiskt uppfyller kraven.
7707 5W30 är inte en av dem dok.

Andra budget oljor klarar av detta bättre, tex:
https://www.meguin.de/en/megol-motoreno ... 02057.html

ej i lager för tillfälldet dok
https://oeldepot24.de/Meguin-3192-megol ... 30-5-Liter
av Tompan60
KalleJ skrev: lör 17 feb 2024, 13:53 Jag tvekar inte på att oljan fungerar till vardagskörning. Frågan är hur oljan beter sig vid extremfall typ upprepade accelerationer till 200km/h, tungt släp upp på fjällen med optimerad motor en varm sommar osv.
Finns inget att förlita sig på förutom Mannols ord att oljan faktiskt uppfyller kraven de påstår.

Verkligen. Du borde vara mer försiktig i din körning 200 km/h uppför fjället. Dessutom med släp. Låter helt livsfarligt ju....
av skarj
Tompan60 skrev: mån 19 feb 2024, 00:02
KalleJ skrev: lör 17 feb 2024, 13:53 Jag tvekar inte på att oljan fungerar till vardagskörning. Frågan är hur oljan beter sig vid extremfall typ upprepade accelerationer till 200km/h, tungt släp upp på fjällen med optimerad motor en varm sommar osv.
Finns inget att förlita sig på förutom Mannols ord att oljan faktiskt uppfyller kraven de påstår.

Verkligen. Du borde vara mer försiktig i din körning 200 km/h uppför fjället. Dessutom med släp. Låter helt livsfarligt ju....
Känns som man kan räkna D2:or med den användningen på rätt få fingrar:)
Användarvisningsbild
av Cotag
Vad menas med ServiceFill i detta sammanhang? (Annan av deras oljor)
olja.png
olja.png (441.71 KiB) Visad 513 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
Cotag skrev:Vad menas med ServiceFill i detta sammanhang? (Annan av deras oljor)
De rekommenderar produkten när dessa "instruktioner" krävs.
Användarvisningsbild
av MartinS
MartinS skrev:
Cotag skrev:Vad menas med ServiceFill i detta sammanhang? (Annan av deras oljor)
De rekommenderar produkten när dessa "instruktioner" krävs.
Servicefill vette tusan, mer än det uppenbara "fylla med vid service?"
av KalleJ
Att du inte följer instruktionsboken som kräver RBS0-2AE, vilket denna olja helt saknar bevisföring för :-D

Vill man gräva riktigt djupt så skulle säkert flera av dessa tillverkarspecifikationer ha motstridiga egenskaper.
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (197.2 KiB) Visad 490 gånger
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]