Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått byta mitt laddtrycksrör under motorn. Tidigare modeller var av plast. De gick sönder spontant titt och tätt, så Volvo bytte till aluminium. Det har min bil som original, men det gick hål ändå i en svets där fästet var monterat på röret.
Bytte till nytt metallrör vilket också innebar nya slangar i båda ändar, till turbo och laddluftkylare. Så nu är den bra igen i den änden. Reparationen betalade sig själv genom att förbrukningen av diesel sjönk med ungefär 10% när styrsystemet inte lurades av läckan längre.
Japp, plaströret på ovansidan läckte vid röktest. Har plockat bort och satt dit ett begagnat jag beställde från bildelsbasen. Ena snea fästet på mitt var bortbrytet och i hålet hade nån lagt i silicon. När jag plockade bort mitt rör så såga jag att det var små metall fjun (Sandkornstorlek)i röret samt gummiröret som går ner bakom motorn. det var även dessa metallfjun i hela röret jag tog bort., Samt lite olja när man drog med fingret i kanterna. Lager till turbon eller vingarna som tagit i?

Tyvärr så hjälpte det inte att byta röret alls, då ljudet fortfarande är kvar, När man kallstartar så luktar det typ bränd metall och även olja/bensin lukt känns det som.
Är det skroten som gäller och ny bil till jul? Med tanke på kostnad att byta. Sen har jag även generator att byta eller om dom byter bara remhjulet. om det nu är det som är felet oxå. kan ju vara så att det har varit lagret hela tiden, men att senaste månaderna har det blivit värre.
Att lämna in den på riktig verkstad som betalar skatt och arbetsgivaravgifter kommer ju kosta en slant. I det här skedet brukar min bedömning vara att antingen göra jobbet själv eller sälja som den står till nån som vill göra jobbet själv. Att lämna in den kommer aldrig betala sig ekonomiskt såvida det inte är en bil du vet med dig är i ett skick utöver det vanliga.

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]