- mån 10 jul 2023, 10:25
#1546707
Med tanke på livslängden på lysdioder är det praktiskt taget otänkbart att allihop skulle dött samtidigt.
Då sätter jag mina slantar på att det är något i CEM som hanterar PWM för LED som brutit ihop. Tittar du bak på bilen (när det fungerar) ser du att bak- och bromsljus är i vissa delar samma sak, bara med olika ljusstyrka. Förr hade man en glödlampa med två olika trådar till sånt. Nu är det samma LED, som man låter blinka olika mycket. För svagare ljus är den släckt en längre tid, tänd en kort. För starkare ljus förändrar man pulskvoten till mer tänt, mindre släckt. I din bil verkar det här ha brutit ihop till inget tänt, mycket släckt.
(I verkligheten är det lite mer komplicerat än så, men ungefär så fungerar det.)
Med tanke på hur saker "repareras" nuförtiden befarar jag att du åker på att byta CEM.
Då sätter jag mina slantar på att det är något i CEM som hanterar PWM för LED som brutit ihop. Tittar du bak på bilen (när det fungerar) ser du att bak- och bromsljus är i vissa delar samma sak, bara med olika ljusstyrka. Förr hade man en glödlampa med två olika trådar till sånt. Nu är det samma LED, som man låter blinka olika mycket. För svagare ljus är den släckt en längre tid, tänd en kort. För starkare ljus förändrar man pulskvoten till mer tänt, mindre släckt. I din bil verkar det här ha brutit ihop till inget tänt, mycket släckt.
(I verkligheten är det lite mer komplicerat än så, men ungefär så fungerar det.)
Med tanke på hur saker "repareras" nuförtiden befarar jag att du åker på att byta CEM.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.