Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja ni. Kul initiativ :-) Känns som det mesta har testats på i det här forumet.
En allmän funder på paddlar för växling:
Vad är den praktiska fördelen med växelpaddlar på ratten? Är det att man kan har möjligheten att växla "halvmanuellt" och det utan att släppa ratten, eller är det andra fördelar också? Eller är faktorn mer åt "nice to have för att det går"-hållet?
Ja det är rent estetiskt. Modernt som alla premiumbilar hade på den tiden. Det är ju ingen banracingbil. En Volvo automat som man kan växla vid ratt istället för med spak.
Man kan få problem med vilken handlare som helst, men jag förstår vad du menar, har aktivt undviktit att köpa bil av den typen av ställen jag också.
Doomis skrev:Ja alltså, för att det ska fungera "bolt on" behöver bilen vara 2014 eller nyare. Om du köper en ratt med paddlar har den ju redan kablaget.
Har man en äldre bil 2012-2013 så krävs det lite mer jobb. Länk här till guide
Sen ännu mera jobb på en bil från 2007-2011Länk här till guide
Min är en 2012 så det blev det lite mer pyssel, men vilken kanonsida med guiden, det där ska sparas för framtida bruk. Behöver en ny ratt så tänkte att man skulle slå två flugor i en smäll men kanske lite mycket jobb för stunden.
monza skrev: Vad är den praktiska fördelen med växelpaddlar på ratten? Är det att man kan har möjligheten att växla "halvmanuellt" och det utan att släppa ratten, eller är det andra fördelar också? Eller är faktorn mer åt "nice to have för att det går"-hållet?

Mvh
Lägger nog återigen fler mil på autobahn med mera och i alperna än hemma. Där är det klart bekvämare att enkelt kunna motorbromsa genom att växla ner med minuspaddeln än att ibland bromsa som i långa och branta backar eller istället för att först lägga i manuellt läge så att man göra detta vid växelreglaget och sedan dra ner på minus där. Hemma används det inte alls mycket men det är ju lite kul att ha det :-D
Låter som att jag borde montera paddlar, lyckades köra ner det som var kvar av bromsarna förra året på väg till södra Portugal :-)
Hopplöst med alla man kommer ifatt som ligger och bromsar i varenda backe... :bored:
Användning...
Motorbroms naturligtvis.
Sedan är lådan lite väl sugen på nedväxling i vissa lägen (antagligen Polestar som påverkar), så jag använder paddlarna vid t.ex. vid fartgupp och lugna omkörningar och liknande för att undvika nedväxling. Funkar bra
Min låda tycker jag är rätt sparsam med nedväxlingar. Paddlar har jag inte, för det fanns inte när jag köpte min 2012:a. Behöver jag mer motorbroms brukar jag putta över spaken i sportläge. Det gör skillnad, det också. Däremot har jag funderat på att paddlar skulle vara smidigt när jag drar husvagn, för då händer det oftare att jag vill kunna påverka lådan inför en backe som jag ser blir brant eller liknande.
Normalt så ska ju lådan förstå att man åker i nedförsbacke och motorbroms, funktion med lutningsgivare i lådan har funnits sedan 850 -92. Men behöver man motorbromsa med en automat brukar jag trampa till snabbt på gasen så växlar ju lådan ner.
av Doomis
Jo fast Hill Decent går inte att aktivera i högre hastigheter. Du måste i praktiken stå still och trycka på knappen få att den fungera. Men att använda rattpadlarna till motorbroms är lite fel användingsområden vad den är tänkt till. Fast det är ju bra att kunna göra en leksak till något användbart :-)
@Derank, Bara på AWD tyvärr som jag inte har ;-)
@Doomis, Man använder ju det för nöje med, sportläge och växla vid ratten så har man lite sköt :)

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]