Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
Jämförelse Bromsklossarna
Bilagor
20221011_142741.jpg
20221011_142741.jpg (2.71 MiB) Visad 439 gånger
20221011_142735.jpg
20221011_142735.jpg (2.56 MiB) Visad 439 gånger
20221011_142729.jpg
20221011_142729.jpg (2.67 MiB) Visad 439 gånger
20221011_142724.jpg
20221011_142724.jpg (2.8 MiB) Visad 439 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Köp TRW i någon nätshop så lär du få samma pryl utan Volvo-påslag på priset :-D
Volvo kan möjligen ha specat något special t.ex. anti-squealplattor eller ytbehandling men yttermåtten är rimligtvis anpassade till ett standardok som TRW säljer även till andra biltillerkare..
dannesk skrev:
KennyBoffa skrev: Ok! Tack för tipsen!

Men om jag slipat på oket och bygeln men klossarna ändå inte passar? Trots att de "ska" passa min bil?

Vad menar du med "under och på monteringssatsen"? Där klossarnas krokar möter bygeln tänker jag?

Ja, när jag bytte glidpinnarna och bussningarna så fick man med en liten påse med fett, så där är nog cool iallafall.
Om klossarna ändå inte passar så är det pga tillverkningsvariationer som sagts i tidigare inlägg och antagligen sämre piratbelägg/monteringssats. Du ska inte öppna luftskruven när du trycker tillbaka kolven på oket efter du backat P-bromsen. Du ska öppna locket på bromsvätskebehållaren och trycka tillbaka kolven med bromskolvsverktyg eller liknande och kolla så inte nivån stiger för mkt i behållaren. Kolven ska du kunna trycka tillbaka helt annars så är det något som är fel och det ska vara lätt att montera tillbaka oken över beläggen och allt ska kunna röra sig lätt fram och tillbaka när allt sitter på plats.

Man lägger tunnt lager bromsoksfett på ytorna på hållaren där monteringssatsen ska ligga för att förhindra rost. Sedan monterar man dit monteringssatsen och fetta in ytan där klossarna ligger an, se bilden ifrån VIDA.

Fettet som du fick med i påsen är säkerligen silikonfett och då har du rätt fett för ändamålet.
Hmm... mycket bra förklaring! Ska ha med mig den i framtiden! :) Tack!
av KennyBoffa
Nu bytte jag idag på vår D2a, samma typ av bromsar och ok etc. Men som vanligt är det helt fruktansvärt svårt att få in kolven.

Satte igång service mode med mitt diagnosverktyg och hör hur p-bromsen dras in och öppnade bromsvätskebehållaren, men det hjälper inte. Enda som hjälpte var att öppna nippeln för luftningen så oljan kunde komma ut så jag kunde trycka in kolven. Hade inte mitt bromsverktyg som man kan pressa in med tillgängligt, så fick bli hammare på träbit. Känns förjävligt, men funkar åtminstone hjälpligt. Inte kul såklart att kanske skada kolven, men.. vad gör man inte när man måste få ihop det?

Vad beror detta på? Som nämnts tidigare ska det väl gå ganska lätt att pressa in? Behöver jag renovera oket? Vet att jag bytt kolv etc på nått ok för länge sen, och vill minnas att det inte var så svårt, men kommer inte ihåg om det avhjälpte problemet.

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

(Ny medlem och första inlägg) Hej alla […]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]