Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Jag har full förståelse att de som köpt en VEA innan 2019 eller så inte blev så glada på Volvo när intervallet ändrats.

Numera är det relativt allmänt känt att intervallet ändrats. Även om för den som inte vet det, räcker det oftast med en snabb googling (t.ex. "Volvo kamrem intervall") för att hitta det.

Det är inte bara Volvo som ändrat intervallet på kamremsbyte. Det finns många fler märken, där vissa har ännu kortare intervaller. Det är inte så mycket annat tillverkaren kan göra när det planerade intervallet visar sig vara för långt. Då kortas det -- och hittills känner jag inte till någon tillverkare som ersatt slutkunden för det. Rätt eller fel kan diskuteras...
Användarvisningsbild
av Vojje
Malmstroem skrev: Rätt eller fel kan diskuteras...
nope... vi vet alla vem som är skurken (Volvo) och vilken som inte är det (kunden)...
Användarvisningsbild
av Robomat
Ja nu en snabb googling då jag blev medveten om det bekräftade detta och det är ju därför jag känner mig lurad och är upprörd. Jag har alltså inte googlat efter ändrat intervall under dessa år jag ägt bilen och är nu väldigt besviken på Volvo. Återigen, 9 000 mil förkortat intervall är i mitt fall minst tre år tidigare än vad jag räknat med. Jag tycker volvo borde kompensera mig som bilägare för detta.
Användarvisningsbild
av Cotag
Handlade min 2018 med 13k på mätaren, jag svor också högljutt när man kort efter sänkte intervallet.

Även om det kommer att ta tid så tror jag att även du kommer att komma ur denna traumatiska situation.
Handhjärta och lycka till. :-)
av berrabus
Att intervallet är sänkt så mkt borde bero på ren fakta och inte ngt påhittat så beslutet är säkert bra men...Volvo borde kompenserat ägarna på ngt sätt och då ett specialpris på kamremsbytet.

Sedan är det lätt att tycka att "det vet väl alla" eller "en snabb Googling så hade man ju fått reda på det". Hur många av alla de som äger en bil som är påverkade av detta är så intresserade eller insatta att man gör det? Ja på det här forumet gör kanske alla det men finns ju fler ägare än så...

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]