Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeoniAquila
Det är väl bra att få ett omtest? Det betyder ju att inte bara "alla andra" utan även BMW själva är missnöjda med tre stjärnor, och då ändrar på något essentiellt, med fyra stjärnor som följd.

Jag tvivlar inte på att Volvo är bättre än BMW, generellt, på säkerhet. Men hur kul vore det om alla valde bil efter säkerhetsbetyg? Kanske gör många det, våra svenska kassaskåp från Hisingen säljer ju bra. Själv väljer jag mina favoriter efter helt andra kriterier, t.ex. elegans och utstrålning. Då har man snabbt sållat bort 90-95% av alla bilar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
LeoniAquila skrev:Själv väljer jag mina favoriter efter helt andra kriterier, t.ex. elegans och utstrålning. Då har man snabbt sållat bort 90-95% av alla bilar.
Varför inte kombinera allt?

Säkerhet, elegans, utstrålning, lyx, komfort etc. = XC90 Executive 8) :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur kan ni jämföra BMW med Volvo???

När jag skulle ta ut tjänstebil så fick jag en bestämd summa pengar.

Hos Volvo räckte den till en stor kombi, stor dieselmotor, helläder, drag, metallic, 4-hjulsdrift, stor stereo, exenon osv osv osv....

Knallade in till BMW och pengrarna räckte inte till ett skit. En undermotoriserad naken bil helt utan utrustning.

Man bör ju jämföra bilar i samma prisklass. Visst fan var tex 535D Touring maffig som fan och jag hade gärna haft den men den kostade ju som TVÅ V70 D5.
Användarvisningsbild
av Lilja
Har suttit och läst igenom denna tråden nu och kan verkligen inte förstå hur ni kan säga att bmws kvalitets känsla är mycket högre än volvos. De nya S80 och V70 är ju ljusår ifrån bmw vad det gäller kvalitetskänsla på interiör och instrument. Nästan mercedes klass på det.
Däremot tycker jag att ja bmw är roligare att köra, dom är piggare starkare styvare och mer responsiva om man väljer rätt motor. Men sen tycker jag att volvo är betydligt bekvämare att sitta i, speciellt om man ska köra långt. Jag kan köra 60-60 mil med min XC i sträck och gå ut och sträcka på benen och känna mig som man suttit i soffan hemma några timmar, det vill jag se en bmw som kan.

Men alla har sina egna åsikter och uppfattningar, både bmw och volvo är väldigt bra bilar. Det kan nog ingen neka till.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har tidigare haft förmånen att köra en hel del bilar i premiumsegmentet via jobbet, och så sent som förra året körde jag flera varianter av BMW:s 5xx touring och Audi A6:or. Dom är fina, och på flera områden klart solidare byggda en Volvovagnar i jämförbar klass. Men inte nödvändigtvis bättre som som helhet... Jag avskyr t.ex alla Idriveliknande menyer och föredrar Volvo's tråkiga knappar vilken dag som helst, och tycker personligen att jag kan offra en del kvalitetskänsla i inredningens smådetaljer för den sakens skull. Jag har t.om blivit så tråkig på gamla dagar att jag tycker en vardagsbil skall vara antingen FWD eller AWD. BMW:s designspråk idag är (smaksak, jag vet..) ohyggligt fult.
Sammantaget, hade jag haft riktigt gott ställt så hade det kanske blivit en A6 Avant med någon av de lite större motorerna, men knappast en BMW...

/Thomas
av LeoniAquila
XC90_Executive skrev:
LeoniAquila skrev:Själv väljer jag mina favoriter efter helt andra kriterier, t.ex. elegans och utstrålning. Då har man snabbt sållat bort 90-95% av alla bilar.
Varför inte kombinera allt?

Säkerhet, elegans, utstrålning, lyx, komfort etc. = XC90 Executive 8) :)
Det där är dock en högst subjektiv åsikt! :)

XC90 Executive är en jättefin bil, om softlädret liknar det i gamla V70R (eller ja, gamla, jag menar ju senaste) så är det underbart. Många kvaliteter, ganska snygg (dock inte som Porsche Cayenne eller Range Rover enligt mig). Men i den prisklassen hade jag alla dagar i veckan valt Mercedes CLS eller Jaguar XJ! Högst personligt, som sagt...

/LA
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Pachipachihand skrev:Kolla in volvos egna krocktester med s80,rätt imponerande verkar som dom fått fram en riktig stridsvagn

Japp, den har man sett ett par gånger, men skulle vara kul att se Euro Ncaps test ( när det nu blir?)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
LeoniAquila skrev:Det där är dock en högst subjektiv åsikt! :)

XC90 Executive är en jättefin bil, om softlädret liknar det i gamla V70R (eller ja, gamla, jag menar ju senaste) så är det underbart. Många kvaliteter, ganska snygg (dock inte som Porsche Cayenne eller Range Rover enligt mig). Men i den prisklassen hade jag alla dagar i veckan valt Mercedes CLS eller Jaguar XJ! Högst personligt, som sagt...
Har det kastanjebruna lädret, med vita sömmar och vit piping. Helt sjukt snyggt! 8) :D

Måste kunna lasta!.....det mer begränsat då! Plus att man känner sig som en kung när man sitter högt och fint! :)

En annan fördel är att många inte vet att en Volvo kan kosta 700 000-800 000. Kommer man i en stor BMW/MB vet många att det kostar flis och det sticker i ögonen direkt!
av Steff 99
Vem är så tokig så att man betalar 700-800 tusen för en Volvo :roll:
Tänk på att man kan få en riktig kvalitetsbil för så mycket pengar 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Ska man köpa nytt kan man göra det n&aum[…]

Tack för info, hade inte hört talas om k[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Bensinen kommer ju inte från marken där[…]

Smörjnippel S60 -03

Nej