Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
Jäänzp skrev:Ni som ägt/äger en XC70 my16 har ni haft nå problem med framvagnen? Med problem menar jag kanske lite väl frekvent byte av spindelleder, styrstag mm.

Vad jag minns så blev de en del besök till verkstan för byte av just detta på den senaste Volvon jag ägde, en V70 XC -02!
Tror att det var mer problem men framvagnen i den versionen du hade vs 2008 och nyare.
Jag har haft flertalet V70 2001-2005 och i princip varje bil hade diverse klonk framvagnen.
Har haft flertalet V70 och XC70 2008-> och har inte upplevt samma klonk och ej eller behövt byta ngt i framvagnen
av UnleashFusion
berrabus skrev: lör 13 feb 2021, 16:40
Jäänzp skrev:Ni som ägt/äger en XC70 my16 har ni haft nå problem med framvagnen? Med problem menar jag kanske lite väl frekvent byte av spindelleder, styrstag mm.

Vad jag minns så blev de en del besök till verkstan för byte av just detta på den senaste Volvon jag ägde, en V70 XC -02!
Tror att det var mer problem men framvagnen i den versionen du hade vs 2008 och nyare.
Jag har haft flertalet V70 2001-2005 och i princip varje bil hade diverse klonk framvagnen.
Har haft flertalet V70 och XC70 2008-> och har inte upplevt samma klonk och ej eller behövt byta ngt i framvagnen
MY08-16 har jag inte hört några problem med framvagn, enbart bussningarna bak kommer förr eller senare , som kommer låta..(även min har börjat låta sedan i sommar).. kalaset skulle ligga runt 3000-4000kr för bussningen bak men
av MickeO
Stefan_KG skrev:
Jäänzp skrev: fre 12 feb 2021, 19:42 Ni som ägt/äger en XC70 my16 har ni haft nå problem med framvagnen? Med problem menar jag kanske lite väl frekvent byte av spindelleder, styrstag mm.

Min XC70 MY16 D4 Aut Awd Classic Sport har precis passerat 20000 mil. Och vad jag vet så är där inget sådant bytt i framvagnen på den.

Jag har även gått igenom servicerapporterna på bilen.
Och det är uteslutande slitagedelar som har bytts på den.

Sen blir man hyfsat nöjd när man läser denna tråden, och även kollar på blocket.

Jag köpte bilen för 17 månader sedan.
Servad 2ggr/år hos Bilia, stora servicen med kamrem vid 18000 mil gjord.
Och jag gav 131k för bilen.
Så den har nästan ökat i värde för min del. :-D
Tyvärr betyder ju det också att de tänkbara modeller man skulle kunna tänka sig att byta till ökat ungefär lika mycket. Har kört 3500 mil med vår V70 på 3,5 år och nu ligger motsvarande ut från firma ca 10.000 lägre än vad vi gav (iofs skulle ju inte jag få firmans ut-pris om jag bytte in den), men tyvärr ligger ju tänkbara kandidater också högt.
av Filippo76

Inget sådant, däremot hjullager...
Inne på min tredje XC70 nu, 2016 6700mil. Toppnöjd , men de två tidigare har ätit hjullager fram. Trots kvalitetslager från SKF och även Volvos egna så har de behövt bytas efter ca 5000 mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har bytt hjullager fram en gång vid varje sida. 32600 mil nu.
Inte en led i framvagnen har behövt bytas än. På min betydligt lättare 854 Turbo var allting som kunde slitas bytt efter 22000 mil.
Däremot har jag bytt bussningarna bak på min XC70. Och fjädrarna till bakluckan.
av Gabriel
Jäänzp skrev: fre 12 feb 2021, 19:42 Ni som ägt/äger en XC70 my16 har ni haft nå problem med framvagnen? Med problem menar jag kanske lite väl frekvent byte av spindelleder, styrstag mm.

Jag köpte en Classic Sport AWD -16 veckan innan handlarna stängde möjligheten att få bilen kundspecad. Idag har jag kört nästan 8000 mil och under den tiden har jag egentligen bara haft två problem, båda framvagnsrelaterade.
1. bussningarna till krängningshämmaren började gnälla vid kall väderlek om man körde i tvära gupp, åtgärdades på garanti.
2. En framfjäder gick av, hände några månader efter garantins slut, jag köpte ett komplett fjäderben på skroten o bytte själv.

För övrigt en riktigt bra bil, jag funderar starkt på att behålla den många år till, detta trots att jag tidigare gillat att byta bil ofta.
av berrabus
Gabriel skrev:För övrigt en riktigt bra bil, jag funderar starkt på att behålla den många år till, detta trots att jag tidigare gillat att byta bil ofta.
Är i samma situation.
av MurreR
Daviddd skrev:Jo de ligger väldigt högt/bra i pris (beroende på vilken sida man är). Jag är toknöjd med min XC70 men har börjat snegla mot XC60/V90CC enbart för att XC70 värderas så högt.

Fick ett tumme-pekfingerinbyte på 200k för min classic summum med lite extra på och 13000 på mätaren. Då började jag fundera lite på om det är ekonomiskt smartare att byta nu, men det är ju bara att lura sig själv egentligen. Kan ju ta många reparationer för mellanskillnaden. Så har inget rationellt behov av annan bil utan planen är att vänta in elektrifieringen.
Lustigt, jag går med precis samma funderingar och resonemang.
Sambon köpte en V60 för ett par månader sedan och jag frågade då "för skojs skull" hur min classic summum (snart 9000 mil) låg till vid inbyte. Fick svar att inbytesvärdet låg runt 200-210 kanske.
Jag sa "glöm det" med ett leende.
Får man fråga vart i landet du bor?
av Daviddd
MurreR skrev: tis 16 feb 2021, 16:47
Daviddd skrev:Jo de ligger väldigt högt/bra i pris (beroende på vilken sida man är). Jag är toknöjd med min XC70 men har börjat snegla mot XC60/V90CC enbart för att XC70 värderas så högt.

Fick ett tumme-pekfingerinbyte på 200k för min classic summum med lite extra på och 13000 på mätaren. Då började jag fundera lite på om det är ekonomiskt smartare att byta nu, men det är ju bara att lura sig själv egentligen. Kan ju ta många reparationer för mellanskillnaden. Så har inget rationellt behov av annan bil utan planen är att vänta in elektrifieringen.
Lustigt, jag går med precis samma funderingar och resonemang.
Sambon köpte en V60 för ett par månader sedan och jag frågade då "för skojs skull" hur min classic summum (snart 9000 mil) låg till vid inbyte. Fick svar att inbytesvärdet låg runt 200-210 kanske.
Jag sa "glöm det" med ett leende.
Får man fråga vart i landet du bor?
Stockholm.
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]