Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Många olika åsikter...intressant!
Har faktist hunnit få ögonen för en annan bil, ford mondeo med 140 hk och 2.0 motor, ca 0,55 i förbrukning, lite mer skatt men mycket lägre inköpspris och MYCKET mindre mil.
Hört att de i stort sett blev byggda med samma delar som v70n då ford ägde volvo ett tag.

Vet att de som klagade på d2:an här förmodligen kommer klanka på denna bil oxå hehe, och jag förstår att d2:an kanske aldrig skulle lämpa sig för några av er, men för min del vill jag bara kunna glida på låg förbrukning till jobbet och ha tillräckligt med plats för att rymma familjen. Mer än så behövs ej för min del.
så det här med starkare motor för att dra släp, husvagn etc är rätt så irrelevant för mig.

Men tack för all insikt
Ford Mondeo är ett jättebra alternativ. Jag var nyligen inne på den lokala Mekonomen bilverkstaden här i stan, och frågade om V70 kontra tex Avensis och Ford.

Och han sa att det brukar vara en del problem med V70, och att Avensis var ett mycket bättre val, sett till driftsäkerhet.

Sedan frågade jag om Ford. Han sa att de tagit mycket stora kliv på senare år, och han tror att Ford snart skulle få bättre andrahandsvärde är Volvo.

Han skulle hellre köpa Ford än Volvo.

En liten tanke bara, från nån som jobbar med bilarna dagligen.
Jag fick känslan att han sökte efter Mondeo MK4, men MK5 plattformen (2015-) är helt riktigt hårt drabbat av rost i Vi Bilägare.

Volvo V70 är kanske ett bättre val än Mondeo MK5 i rostavseende, om du ska köpa Volvo så ta V70 framför V90 som också har rostproblem enligt Vi bilägare. (V90 är kanske inte aktuell nu ändå)

https://www.vibilagare.se/test/rost/oro ... kningsvart

Bättre betyg ur rosthänseende än V90 har ju nya Ford Focus i Vi Bilägares långteststall.

En mycket trevlig bil, jag har provkört en själv.

Du kanske kan avvakta lite, spara ihop en slant, och köpa en Ford Focus kombi MK4 (2018-)?

Med eventuell nybilsgaranti kvar?
Hej allesammans.
Några dagar sen jag var här inne.
Blev en Ford Mondeo med 13 000 mil på mätaren för precis under 50k.
Jättenöjd än så länge, bara att byta kamrem, vanlig service och nya torkarblad typ.
Den är från 2011, så det är inte mk5 som jag också läste om innan jag tog ett beslut.

Så mycket bil för pengarna! Vet att märket inte lockar för alla och det har varit nån på jobbet som sagt lite skämtsamt att en Ford vill man ej ha på sin gård. :-D
Men på riktigt, om man ska ha status köper man väl ändå inte men kombi med motor under 150 hästar.

Som sagt skit nöjd (kanske får äta mina ord om den brakar imorrn :P , men än så länge bara positivt).

Tack för alla inslag av råd
Vad kul att du hittade en bil du gillar!

Jag förstår att du gillar den, eftersom jag själv körde en del av den modellen på mitt jobb tidigare. Jag gillade de stora och mjuka stolarna, samt det enorma utrymmet i kupén.

Jag tycker att stolarna var bättre på den än på både V70-2009, samt Mondeo MK5. (mjukare och större)

Lycka till med bilen! 😊
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]