Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Liten uppdatering..

Har på lediga timmar när Kanal 5 visade Alla mot alla i repris skrivit ett program för att programmera CarConfig över OBD med ett J2534 interface (DiCE funkar alltså)

Se litet klipp när jag läser ut CarConfig och ändrar en simpel grej: https://www.youtube.com/watch?v=4PKsJ9Jv5Bs

Det fanns ju en flik till som bara är lite diverse saker jag gjort under resans gång, däribland att hitta PIN utan lödning då. Så jag testade att 'cracka' PIN på min egen CEM... tog 17h !!! lite segt men min J2534 rutin har lite väl generösa timeouts är jag rädd... ska åtgärdas någon gång när jag får lust.

P3tool_PIN_LiveCracked.png
P3tool_PIN_LiveCracked.png (17.66 KiB) Visad 741 gånger

Men som ni ser på bilden så kom första träffen med korrekt kod fram till: 000065C85B vilket är en helt giltig kod till min CEM trots att "korrekt" kod som ligger lagrad i CEM är 7984442887 men båda genererar korrekt resultat :) Jag kan alltså fortsätta att testa koder som är större än 0x65C85B och få fram ännu fler resultat som också är korrekta!

Det är helt enkelt något fel i Volvo/Ford algoritmen som beräknar svaret på challenge/response frågan som skickas. Lite lustigt! Troligen är det Fords fel att det blev sådär.

Volvo har haft för vana på PIN-koder från 1999-2016 (som jag sett) att alltid skriva koderna hexadecimalt men utan A-F.

Ha det!
Jaaa vad har vi inte eftermonterat under dessa år som gått?

Jag har gjort dessa: elektrisk baklucka, ACC gen3 adaptive cruise control med queue assist, BLIS, automatiskt helljus, uppgraderat till senaste IHU och TFT DIM, Polestar logga bara för att, backsensorer, kamera fram och bak, privatlåsning, bakre 12v, installerat bränslevärmare med fjärrstyrning, regnsensor gen2, premiun sound med subwoofer och alla högtalare givetvis.

Nu har jag säkert missat flera saker, men man kan säga att bilen blev fullutrustad tack vare mitt projekt. :-D

Hur mycket har ni andra gjort genom åren med p3tool? Vd--h'are är inte intressant i sammanhanget :P
Bara P3tool som gäller ju ;-)

Inte jättemycket ändå, men blis, privatlåsning, justerat hjulomkretsen så hastighetsmätaren stämmer (får justera vinter/sommar).

Sub skulle vara nice, men just nu är det garage med tillhörande hus som hägrar i närtid 8-)

Har ju tyvärr för gammal bil för att göra de roligare sakerna :ninja:
Godmorgon kamrat J.
Det har varit en rejäl resa som jag tror började någon gång 2020 för mig. Så fyra år senare så är det inte mycket att göra längre. Det är lite svårt att greppa hur mycket jag egentligen gjort med mina P3:or så där på rak arm. Flera av mina ändringar är också av sådan art att det ens ska vara möjligt oavsett konfigurationsändringar. Det är ju lite kul förstås. T.ex först i världen att montera självöppnande baklucka på S80 med POT. Nåväl, det hade ju varit mycket svårare utan Px-tool. :-)

Allt går att studera på www.retrofitp3.se
Hej

jag har problem med min BLIS den kräver service säger den vid varje start och bara blinkar tills man stänger av den på knappen i mittkonsolen, undrar om det går att avaktivera skiten :-) kan ju stänga av den med knapp varje gång jag startar men vill avaktivera den för alltid. vill inte lägga ut pengar på att lämna in på volvo för felsökning och byta massa delar. det är en 2011 så den är lite för gammal för att lägga pengar på tycker jag.

S60 -modellår 2011

har tillgång till Dice osv.....

Så är det knappen / snöret är[…]

945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]